13 Юли 2024събота04:56 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Валентина БОГДАНОВА, депутат от БСП:

Общинските училища ще са дискриминирани

/ брой: 52

автор:Дума

visibility 294

- Вие сте против държавата да финансира частните училища. Защо?
- Аз съм за всички институции в България, които дават образование. Но смятам, че държавата първо трябва да си изпълни ангажимента към масовото училище - към държавните и общинските училища. Намирам за изключително нередно да бъде изравнен статутът на частните и на общинските училища, доколкото държавни проектозаконът очевидно почти не предвижда. Защото в рамките на единния разходен стандарт, който формира делегираните бюджети на училищата, за общинските училища е вкарано всичко - всички дейности по обучението и възпитанието на децата, включително заплатите на учителите, включително кариерното развитие, включително диференцираното залащане, дори и дрехите за учителите. А този стандарт, предоставен на частните училища, просто ще покрие част от таксите, които плащат родителите. И като коментираме размера на таксите, става ясно, че ние облекчаваме хора, които могат да си позволят да плащат около 2000-2500 евро за една учебна година. И си давам сметка, че т.нар. от министъра средна класа много трудно може да си позволи да обучава на частно детето си дори с 1200 лв. намаление на тази такса.
Второ, намирам за твърде неприлично в момента  - когато училищата търсят помощ отвън, за да платят разходите за гориво, за ремонт при тази нищета, която цари в общините, ние да твърдим, че не тази година, но догодина можем да намерим 10 млн. лв., които да финансират сегашните частни училища. Очевидно няма пречка те да станат и повече, тъй като законът се оказва твърде добронамерен към тях и твърде несправедлив към останалите училища.
- Няма ли да стане по-голяма разликата в "услугите", които предлагат едните и другите? На общинските е забранено да имат маломерни паралелки под 18 деца, те трябва да се вместят в делегирания бюджет, равен тъкмо на единния разходен стандарт, иначе - дисциплинарно наказание...
- Разликата ще стане по-голяма. В това е разликата - че тези допълнителни пари, които биха влезли, за едните училища ще решават проблемите и на отоплението, на заплащането, на нормалната (доколкото е възможно) учебна среда, а за другите ще бъдат пари за конен спорт например. Когато правим сравнение между статута на децата на едните данъкоплатци и на другите данъкоплатци, ще се окаже, че ние като държава чрез закон ще дискриминираме 99 процента от децата и техните родители данъколатци за сметка на този малък, но оказал се много важен, един процент на по-богатите данъкоплатци. Това не може да бъде държавна политика и не е редно да бъде държавна политика. Аз продължавам да твърдя, че България ще се окаже единствената страна в Европа, която ще предоставя в целия му размер единния разходен стандарт на частните училища, без да предявява към тях никакви изисквания.
За мен бе изключително любопитно да чуя един коментар на председателката на Асоциацията на частните училища, към която имам сериозни лични симпатии - тя е човек с кауза и очевидно успява да я постигне, но... По повод на идеята, че може да бъде наложен таван на таксите в частните училища, тя каза, че според експертите на министерството това не е редно, тъй като става дума за фирми. Ако говорим за фирми обаче, това ще се окаже непозволена държавна помощ, която със закон се предоставя на частни образователни институции, всъщност - на фирми. Така че нека да разграничим двете неща и държавата да си изясни какво говори и за какво дава пари.
- В Европа има поставени от държавата тавани на таксите в частните училища. Според министъра разходният стандарт за частните училища ще е само за обучението по задължителните предмети, а от другите три стълба на финасиране те няма да получават нищо. 
- Тогава аз продължавам да питам за учебниците - тъй като те са извън разходния стандарт, ще продължават ли децата в частните училища да получават безплатни учебници? Ако ще получават пари само в размер на единния разходен стандарт - учебниците са в друг стълб, не са в рамките на стандарта. Е, те ще получават ли учебници? Облекченията по ДДС ще продължават ли да ги ползват? И най-сетне - ще си строят ли лични сгради, вместо да ползват общински? Тези неща те не трябва да ги получават, щом им се дава само единният разходен стандарт.
- Не трябва ли да е обратното - на частните да се дават само пари от националните образователни програми, за които те да кандидатстват с проекти наравно с другите училища?
- Този въпрос поставих на една конференция по темата. Твърдя, че частните училища трябва да получават безлатни учебници, че няма пречка да ползват преференции по ДДС и преференциални наемни цени, да участват на общо основание в проектното финансиране по оперативните програми, защо не - и по националните програми. Оказва се, че те и сега имат такива права, но колко от тях са спечелили проекти? Освен това, разчита се на европейски пари, включително за квалификацията на учителите. Когато свършат сегашните програми, може да се появят други, може да не се появят. Но законът трябва да уреди националното финансиране на публичното образование. Това е големият проблем, при който темата за справедливостта придобива други измерения.
 

Обявяват кандидат-купувачите на "Виваком"

автор:Дума

visibility 635

/ брой: 131

Плащаме до 10 лв. за чадър на морето

автор:Дума

visibility 599

/ брой: 131

НАТО пуска военен коридор през България

автор:Дума

visibility 661

/ брой: 131

Левицата във Франция търси премиер

автор:Дума

visibility 604

/ брой: 131

Фантазии и шамани

автор:Александър Симов

visibility 659

/ брой: 131

Райски намерения по пътя към ада

автор:Деси Велева

visibility 680

/ брой: 131

В очакване на Конституционния съд

visibility 616

/ брой: 131

Датата - 12.07.2024 г.

автор:Дума

visibility 629

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ