17 Октомври 2024четвъртък05:51 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Темата днес

Време е Пловдив да стане първият град на България

За целта са необходими смели реформи, нестандартно мислене и нов подход към политиката

/ брой: 196

visibility 1071

арх. Костадин Палазов

В средата на  осемдесетте години община Пловдив, тогава се нарича селищна система, като населени места се състои от четири градове Пловдив, Кричим, Стамболийски и Перущица, както и петдесет села.
Територията  на селищната система Пловдив се реализира върху землищата на две мощни селскостопански структури, АПК Тракия и НПК Георги Димитров и като площ сравнима с един средностатистически окръг, а като население  е с 30000 жители повече от Варненски окръг.
За сведение по това време териториите и населението на районите на община Пловдив са по големи от съставните общини на град София.
Така селищната система е уникална със своята само достатъчност, наличие на сериозна индустриална база и селско стопанство, летища и планински отдих в Родопите, преработващи предприятия на селскостопанската продукции.
Градският транспорт  на Пловдив в събота и неделя обслужва достъпа на десетки хиляди пловдивчани към територията на парк Родопи и хижа Здравец , планината беше лесно достъпна. Така беше.
За съжаление

погрешни управленчески решения от 80-те години

на 20 век, за разделяне на селищната система на три общини Пловдив, Марица и Родопи със седалище Пловдив, както и последвалата политическа и  икономическа криза доведе до разпад и на община Родопи на още три общини. Това способства за ликвидацията на това могъщо териториално образование.
Появиха се нови общини на територията на община Родопи като Куклен, Кричим, Перущица и Стамболийски със солидни землища в сферата на планинския отдих. Община Марица се запази, а община Пловдив се затвори между входните табели на града.
Ще забележим, че община Пловдив с тези граници прилича на остров и чак сега констатираме, че тя няма на къде да се развива.
При тази лимитирана територия  Пловдив остава  да се развива или във височина, като растат броя на етажите на сградите, или максимално да се уплътнява града за сметка на терените за зеленина, училища, детски градинии т.н., т.е. както реално се прави през последните  30 години  до сега.    
Казвам тези позабравени неща не само от носталгия към доброто старо време, а за да отбележа факта, че тази голяма, полезна и удобна за живеене и труд  община вече я няма.

Закономерно е последвалият хаос

да се отрази зле на община Пловдив.

Ще отбележа, че малките общини като политика и интереси заиграха всяка за себе си на принципа "нашето наше, чуждото общо". Консумираха услугите на образованието, здравеопазването и културата на големия град. Ползваха права, без да поемат задължения.
Да си спомним ли колко дълго време Пловдив се чудеше къде да си дене сметта...
Терените за отдих край хижа Здравец и местността Копривките  удобно се "усвоиха" без каквито и да е инвестиции за отдих, ако не броим средствата за огради.
Сега посетителите на планинския отдих са шепа хора. На хижа Здравец е пусто и през почивните дни няма градски транспорт...  
Община Марица администрира и успешно реализира нова промишлена зона в близост  до Пловдив. Подобнзо се изгражда  и на територия на Община Куклен.  Отношението ми към това дело е положително, хубаво е че има работеща индустрия осигуряваща хляба на хората, но освен меда ще отбележа и жилото, наречен транспортен достъп.  С мащабното строителство на жилища , Пловдив се превръща в град-спалня на съседните общини.... вместо да е обратното.
За индустриалците близостта до магистрала Тракия е рай, за пловдивчани достъпа до магистралата е ад. За сведение се опитайте да влезете или да излезете в посока София по Голямо конарко шосе по време на часовете пик…това е мисия "не възможна".
Защо не се запитате защо 40 години след като магистрала Тракия достигна до Пловдив главната северозападна връзка чак сега започна да се строи, ...ами  може би това е защото е извън територията на община Пловдив...
Често си мисля, че през последните години се построиха с предимство само комуникациите  в посока юг, тоест към вилните зони на досега управляващия ни елит.
Ако си спомняте преди повече от пет години една национална частна телевизия започна целенасочена акция, че вече Варна , за сметка на Пловдив е първия град по брой на населението в България. Не случайно казвам първия град, защото София не е град, тя е столица.
Нищо чудно и това да се случи, колко му е на Варна да превърне едно село в квартал. Пловдив за сега случайно печели защото на изток от Варна има само море и риба
В момента с европейските фондове се реконструира жп линията Пловдив Бургас без отчитане на интересите на град Пловдив. Дъгата свързваща линията Филипово Бургас с централна гара в посока Бургас се изпълнява, а дъгата свързваща  централна гара Пловдив с Филипово тихо и тайно се подминава. Да не забравяме, че БДЖ колкото и да е на път да фалира е държава в държавата.
А това е начинът да се преустанови движението за винаги по сега съществуващата линия Пловдив Филипово. За военни нужди жп линията може докато е нужно да си стои, но вместо семафори и бариери ще трябва да има светофари и автомобилното движение в посока изток запад ще е свободно. И градът ще стане по тих…
 Това е евтино решение за разликата от

предизборното безумие на ГЕРБ

да вдигнем линията на естакада.  Вместо парите да отиват  за "неконтролирани" скъпи инвестиции и някои да ги "усвояват" е по добре да ги вложим в по-полезни неща.
Общото между посочените от мен проблеми е първо, че  те са едни от най-важните за община Пловдив и второ, че те се случват и пораждат извън нейната територия, с една дума извън входните табели на града. С една дума те, проблемите идват пост фактум.
Ето защо е настъпило времето да започнем да говорим и работим за истинските административни граници на община Пловдив.
Ще ме контрирате, че това не е работа на кмета на общината и ще сте прави.
Но когато народни представители от двата Пловдивски избирателни района град и област нехаят или по точно не знаят, когато политическите партии по тази тема си мълчат заради властовите интереси на местните си велможи, когато  което и да е правителство не подозира за тези проблеми е редно някой публично да ги постави. И аз настоятелно ги поставям…
Не съм привърженик с промяна на закона да административното деление на страната,  общините попадащи на територията на бившата селищна система Пловдив да бъдат ликвидирани и да станат райони на община Пловдив. Категорично считам, че те трябва да си останат общини.
Не съм привърженик общините Марица и Родопи, които са със седалище в град Пловдив да се трансформират в административни райони на община Пловдив. Те трябва да си останат общини.
Привърженик съм на принципа за една и съща работа да се получава равностойно възнаграждение.
Като пример ще дам общините Оборище или Сердика в град София, които като площ и като население са по скоро по малки от административните райони на община Пловдив, по малко натоварени са но получават по добро заплащане...
Предлагам административните райони на община Пловдив да станат общини.
Предлагам да се създаде нова ПЛОВДИВСКА ГОЛЯМА ОБЩИНА въз основа на опита на работа на Софийска голяма община.
Това ще осигури ЕДИННА ПОЛИТИКА върху обединената територия на общините Пловдив, Родопи Марица, Стамболийски, Кричим, Брестовица и Куклен и ще върне на жителите на град Пловдив много загубени през тези 30 години права.
Очевидно е, тази административна реформа не изисква допълнителни щатове.
Време е Пловдив отново да стане първият град на България.

Авторът е кандидат за кмет на Община Пловдив от "БСП Зза България" с бюлетина номер 1

Еврото ни трябва, колкото тумор в мозъка

автор:Дума

visibility 805

/ брой: 197

Световният дълг е на път да надхвърли 100 трлн. долара

автор:Дума

visibility 643

/ брой: 197

БДЖ планира повече връзки между Северна и Южна България

автор:Дума

visibility 712

/ брой: 197

ЕК с нови правила за мигрантите

автор:Дума

visibility 700

/ брой: 197

Ескалира напрежението между Сеул и Пхенян

автор:Дума

visibility 704

/ брой: 197

Дипломатическа война между Индия и Канада

автор:Дума

visibility 799

/ брой: 197

Накратко

автор:Дума

visibility 994

/ брой: 197

Да се ядосаме!

автор:Юлия Кулинска

visibility 833

/ брой: 197

Знаем проблемите, имаме експертите и решенията

автор:Дума

visibility 743

/ брой: 197

Аз съм десницата на левицата!

автор:Дума

visibility 724

/ брой: 197

Опит пореден

автор:Евгени Гаврилов

visibility 835

/ брой: 197

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ