Свършват ли мъките
/ брой: 29
На 19 февруари се очаква официално да бъде пуснат в експлоатация тунела "Железница" от автомагистрала "Струма". Отсечката от нея между Благоевград и Симитли, която включва и най-дългия пътен тунел у нас се строи от 2019 г. насам, като по-голямата част от нея, включително и тунелът, са отдавна готови. Това по принцип е добра новина, но и след нея въпросите остават.
Заради некачествени геологически проучвания обаче се оказа, че няколко свлачища в района преди и след тунела не са били „забелязани“. По тази причина се наложи укрепването им, което забави пускането на отсечката с близо две години.
Проблемът обаче не е само в тунела, а в цялостното завършване на съоръжението. Защото в момента ефектът от неговото използване не е голям. Сега магистралата Свършва при Симитли. Окончателното премахване на препятствията по пътя ще се случи едва след построяването и на последния оставащ участък от магистралата – този през Кресненското дефиле.
По експертни оценки най-оптимистичния вариант "Струма" може да бъде напълно завършена след 5 години. Основният проблем обаче остава: все още не е ясно какво ще се случва с трасето през Кресненското дефиле.
Явно съдбата не само на автомагистрала "Хемус", но и на "Струма" се очертава като незавидна. И около нея се очертава тенденцията мъките да бъдат без край. Споровете за нейното трасе не могат да затихнат с години. Освен това я някой пишман бизнесмен без време ще подпали част от носещите й колони, я някой пишман политик, като Радан Кънев ще внесе в Европарламента донос срещу нейното изграждане. Такива като него преди време чрез лобистки натиск успяха да вкарат в проекта швейцарския консорциум, който трябваше да направи план за изграждането на 16-километров тунел срещу 2,5 млн. лв. Този вариант се оказа опасен. Оттогава т.нар. "зелени" не спират с атаките срещу "Струма". Да завиди обаче човек на хората и фирмите им спечелили търга за един от последните участници на аутобана, през Кресненското дефиле. Те трябва да получат по 45,454 млн. лв. за километър.
Това стана ясно преди време, след като в АПИ отвориха офертите за участъка от 13,2 км. от Кулата към София. Консорциумът победител бе поискал за тях 600 млн. лв, което бе с 66 млн. лв. повече от парите, които бе склонна да даде АПИ и с цели 96 млн. повече от заелия второ място кандидат-строител. А иначе вицето на Костов, Бакърджиев, вече покойник, точно преди четвърт век обещаваше "Струма" да е готова за олимпиадата в Атина през 2004 г., но не би.