29 Януари 2025сряда05:43 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Колонката на Боян Бойчев

Тост за община, коли и кози...

/ брой: 133

автор:Боян Бойчев

visibility 6051

 Боян Бойчев


"Искам да имам кола, но нямам възможност. Имам възможност да имам коза, но нямам желание." Така започва един грузински тост. Сетих се за него покрай предложението на Столичната община да въведе нискоемисионни зони в центъра на София, които ще засегнат собствениците на по-стари автомобили. Очаква се да са две, като първата - тази в самия център, да влезе в сила от 1 декември. Другата щяла да обхваща доста по-широк периметър, но от по-късно. Глобите да са от 50 лева за физически лица до 200 лева за юридически, предлагат от общината. Предложенията предстои да бъдат гласувани на сесия на СОС в средата на юли. 

Така собствениците на автомобили първа еко категория и без еко категория няма да могат да преминават през въпросните "рингове" в центъра на София. 

Това е поредното безумие и поредната форма на дискриминация. Повечето българи карат около 20-годишни автомобили. И не защото не искат да си купят нов, а защото нямат възможност. Автомобилът отдавна не е лукс, а необходимост. Но при избора му всеки се простира според кесията си. Значи ли това, че ако не можеш да си купиш нова кола, не трябва да имаш? 

Наблюдаваме и следния парадокс. Много от старите коли са с монтирани газови уредби. Това ги прави екологични, но за тях няма как да бъде издадена висока еко категория. В същото време мощните автомобили на богаташите замърсяват повече въздуха от кола на газ, но се водят по-висока еко категория, защото са нови. 

Ако на човек му се наложи да заведе спешно близък до болница или да пренесе багаж със старата си кола, минавайки през центъра, той не може да го направи, защото ще бъде глобен от дебнещите за "страшното" провинение камери. Трябва евентуално да търси обходни маршрути, което ще доведе до по-голям разход на гориво и съответно по-голямо замърсяване. 

Всеки копнее за по-чист въздух. Само че София няма да стане по-чиста с директиви и забрани. Защото всеки има правото сам да избира каква кола и къде да я кара! 

Много по-добре е хората да бъдат убедени да ползват градския транспорт през работните дни. Но за да се случи това, превозните средства трябва да се движат на по-малък интервал. Кой обича да чака по 15-20 минути на спирката? Да, оправданието е липса на пари, но става въпрос за София. Не може ли държавата да подпомогне транспорта - все пак в столицата ни по официални данни живее около една четвърт от населението на България? Освен това градският транспорт не е бизнес, той има социална функция. А в София билетчето е сред най-скъпите в Европа (по съотношение между цена и среден доход). 

Чудесно решение предлага Берлин. Там беше въведена едномесечна карта за 9 евро за цялата градска мрежа и всички видове транспорт. Силна социална мярка както за борба със скока на цените на горивата, така и с екологичен мотив - хората по-рядко да ползват колите си. Така се прави. А у нас - дискриминация по класов принцип, ограничават се по-бедните. На кого му пука?

Тостът, с който започнах, завършва така: "Нека да пием за това нашите възможности да съвпаднат с нашите желания." 

Това, което предлагат от столичната управа е друго - като не можеш да си купиш нова кола, ходи да пасеш козите някъде другаде...

Съюзът на съдиите съди правосъдното министерство

автор:Дума

visibility 840

/ брой: 17

11 области са в грипна епидемия

автор:Дума

visibility 771

/ брой: 17

Освобождават цената на тока от 1 януари

автор:Дума

visibility 718

/ брой: 17

Освобождават цената на тока от 1 януари догодина

автор:Дума

visibility 720

/ брой: 17

Година след откриването тунел "Железница" се ремонтира

автор:Дума

visibility 766

/ брой: 17

С 32% скочиха продажбите на имоти в София само за 3 месеца

автор:Дума

visibility 732

/ брой: 17

Призиви и в Босна за бойкот на веригите

автор:Дума

visibility 824

/ брой: 17

Лукашенко спечели седми президентски мандат

автор:Дума

visibility 791

/ брой: 17

ЕС вдига част от санкциите срещу Сирия

автор:Дума

visibility 726

/ брой: 17

Швеция задържа български кораб

автор:Дума

visibility 708

/ брой: 17

Задава се нова вълна

автор:Евгени Гаврилов

visibility 814

/ брой: 17

Всичко ни е наред

автор:Зорница Илиева

visibility 821

/ брой: 17

Кой освободи затворниците от Аушвиц?

visibility 800

/ брой: 17

Който забравя историята, е обречен да я повтаря

visibility 857

/ брой: 17

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ