Кабинетът предлага почти двойно по-високи такси за лични карти
МВР предлага възможността за 30-годишна валидност на картите за над 70-годишните
/ брой: 73
Правителството предлага почти двойно вдигане на таксите за издаване на лични карти. Поскъпването става по искане на МВР с аргумента, че се въвеждат по-модерни документи за самоличност, които съответстват на европейския регламент. Това се разбира от качени за обсъждане в правителствения портал.
Ако новите такси бъдат приети то лицата между 14 и 18-годишна възраст ще плащат 21 лв. при досегашните 13 лв. за обикновена поръчка. Тези между 18 и 70-годишна възраст пък ще се бръкнат за 30 лв. при сегашните 18 лв. Таксите за издаването на личните карти при бърза и експресна поръчки съответно са двойни и тройни.
Новите тарифи са свързани с бъдещите нови лични карти с чип, аргументират се от МВР. Тяхното издаване трябваше да започне от края на 2023 г., но това така и не се случи. В мотивите към промените на таксите сега вътрешният министър Калин Стоянов обяснява, че това вече ще е възможно от май т.г.
Новите лични документи ще бъдат създавани по изцяло нова концепция - визия, дизайн, високо ниво на защита. На гърба им ще има снимка на притежателя, което е и част от новите защити на документа. Новите лични карти ще имат и чипове от най-ново поколение. На тях ще се съхранява електронната идентичност.
В момента личните карти са с валидност 10 години. Ако човек си вади сега подобен документ, то той ще има валидност да 2034 г. От промените не става ясно какво ще става, ако човек не иска сега карта с чип при изтичане на валидността на действащата му лична карта, дали ще може да си извади от сегашния вид, дали валидността й ще е до изтичане или само до 2031 г., дали при избор на карта без чип ще се плаща по сегашната тарифа или таксите се увеличават за всички карти.
Кабинетът предлага и промени в Правилника за издаване на българските лични документи. С тях се прокарват предложенията чрез промени в закона за личните документи, с които се искаше премахване възможността за издаване на безсрочни лични карти, които в момента получават всички български граждани над 58 години. Депутатските предложения обаче бяха оттеглени.
Сега обаче промените се прокарват през правилника. Освен отпадане на безсрочните карти, се предлага възможността за 30-годишна валидност на картите за над 70-годишните.
Постановлението ще прави по-лесно подаването на документи в някои случаи. Хората няма да имат задължение да носят документ от различни институции, където вече има единен електронен регистър.
Например при придобиване или губене на българско гражданство да няма заявление с данни, които вече са въведени в Националния автоматизиран информационен център. Те ще се получават служебно от Министерството на правосъдието. Също така информацията за удостоверяване на трайни увреждания ще се получава служебно от Единната информационна система на медицинската експертиза. Хората ще носят документи оттам, ако не е налична, за да ползват намалената такса за издаване на документ за самоличност.