Позиция
В тъмните дебри на българското образование
Обявите за уж свободни места за учители будят, меко казано, недоумение
/ брой: 169
Това лято особено драматично по медиите на републиката се тръби за крещящата нужда от учители, които да заемат и уж овакантяващите се от 4000 пенсионери учителски места.
И ето, че въпиюща нужда от учители според информациите изпитва и такава географска област от българското просвещение, каквато е Пловдивската. По средата на август обявените от Регионалната служба по заетостта за цялата област незаети учителски места само в град Пловдив били 123 (по информация на радио "Фокус"). Нещо, което обаче странно никак не се връзваше със съвсем скромната бройка обявени по това време вакантни места от... Регионалното управление на образованието към МОН! Съобщените от него ваканции за учители бяха в пъти по-малко от оповестената бройка от Регионалната служба по заетостта. И поне една трета от ваканциите в "списъка на РУО" бяха за помощен персонал - огняри, хигиенисти, готвачи, счетоводител, медицинска сестра в детска градина. Та питам къде се "загубиха" като бройка доста от ваканциите за учителски места в Пловдив, обявена от Регионалната агенция по заетостта?
Особено недоумение будеше в съобщението на Регионалната служба по заетостта в Пловдив, че се търсят едва ли не под дърво и камък учители и по различни чужди езици. А в 99 на сто от обявленията на РУО отново бе изписван като жадуващ учител само един учебен предмет - английски. В едно първомайско село наистина търсеха учител по турски език като лектор. Появи се неочаквано обявление за едно място за учител и по немски език и сигурно ще се разгори борба за заемането му от кандидати учители като при щурма на Берлин.
А за питомците на Пловдивския университет от катедра "Френска филология" пак остана да изпият по една студена вода - така и не се появи обявено от РУО поне едно вакантно щатно място за учител по френски език при толкова иначе очаквани пенсиониращи се учители в града. По този повод може да се зададе тежък, но логичен въпрос на министерски и руочиновници, на професори, доценти, асистенти и прочие преподаватели от пловдивския и в други университети, подготвящи срещу доста добри заплати студенти за учители по френски език: "Пуркоа произвеждате безработни учители, дами и господа? Не ли е по-честно да закриете катедрите по френски език, та да не се лъжат децата в напразни илюзии, че някой ден ще си намерят постоянна работа като учители по френски и ще могат да застанат пред ученици и да ги поздравят с "Бон жур! "
С каква скорост подготвя информациите си за вакантните места пловдивското РУО не е известно, но безспорно в него има немалко бисери, будещи недоумение и неяснота за търсещите работа.
Например са нужни ясновидски качества на кандидата, за да разбере какво се крие в обявление за вакантно място за... "учител по общообразователен предмет в прогимназиален етап"? Защо от СУ "Софроний Врачански" не са благоволили да изпишат наименованието на общообразователния предмет? Или това да сторят и в ОУ "П.Славейков", където учителят по неизвестния също общообразователен предмет ще е на половин щат? Считат ли това за коректна информация съответните директори? Същото "пропускане" да се обяви за кой точно общообразователен предмет е вакантното учителско място има и в ред други обявления на РУО - Пловдив. Как да си обясним това разсейване, може би да отдадем тези драстични пропуски на горещините? Или са влезли в ход други съображения?
За някои обявени вакантни места биха могли да кандидатират определено само универсални специалисти, както е в случая с обявлението в село Рогош за търсене на учител "по изобразително изкуство и технологии и предприемачество ". Кой ще е този кандидат художник, който освен за рисуване се е изучил и за предприемачество? Или може би мястото е натъкмено така за определен кандидат? Даже и ренесансовият учен и художник Леонардо да Винчи не би успял да се вреди за учител по такава усложнена оферта...
От училище в Брезово пък дойде лаконична обява за търсене на "учител по ФВС - непълен норматив". Каква е тази енигма с норматива обаче, нали кандидатът, за да се вдигне от Пловдив да учителства в отдалеченото Брезово, трябва да знае за какъв норматив от часове става дума? Както и кандидатът за обявеното вакантно място за "лектор по ХООС" в ОУ "Христо Ботев" - с. Брестовица", би трябвало да е задължително известен за колко лекторски часа в годината става въпрос. Така и за лекторско място в с. Воден - за колко лекторски часа трябва да пътува кандидатът от Пловдив не е указано! А би трябвало, защото едно е да се придвижваш зиме със сринатия ни междуселищен транспорт за 30 часа, друго е за 300!
Някога като редактор на хумористична страница във вестник получих от сътрудник епиграма:
"Който се учи,
той ще мяучи".
Не я пуснах, видя ми се абсурдна.
Сега обаче бих я пуснал за печат.
Звучи съвсем актуално за абсурда в днешното ни българско образование и държава.