Актуално
София старее, зелената зона расте
"Зона" срещу зоната - жители на столичен квартал настояват да се премахне платеното паркиране между блоковете им
/ брой: 220
Зоните за платено паркиране в София от години се разширяват неудържимо. Докато синята зона засега се е кротнала в сърцето на града, то зелената има още мегдан за разрастване. Както много хора подозират - може и до Околовръстното да стигне. От Столичната община засега виждат само зонирането като начин за справянето със задръстените улици и тротоари, въвеждането на ред в хаоса и ограничаването на превозните средства в центъра на града. На всички вече е ясно обаче, че така проблемите не вървят към своето решаване, а само се изместват, избутват се настрани. Защото нито шофьорите слязоха от колите си, нито увеличената цена на билета стимулира увеличаването на клиентите на градския транспорт. Това обаче не спира местната и централната администрация да продължават с опипване на почвата за последващо развихряне на пипалата на зелената зона из все повече квартали на София.
От 1 ноември обхватът на зелената зона за паркиране навлезе в части от районите "Оборище", "Възраждане", "Красно село" и "Лозенец". Погледната отгоре обаче, картата на столицата съвсем не показва логика в разширяването на зоната. Квартали, непосредствено до централните части, остават извън границите на платеното паркиране, а далечни части, които граничат буквално с покрайнините на София, попадат в зонирането, като например "Лозенец". От Центъра за градска мобилност се опитаха да успокоят гражданите, че живеещите в съответния район ще бъдат улеснени в паркирането. Хората от "Зона Б-18", район "Възраждане", обаче са категорични, че и досега не са имали сериозни проблеми с намирането на места за колите си около блоковете и се чудят на кого е хрумнала идеята да обособи зона в района им. Именно те, не повече от 10 дни след въвеждането на поредното разширение на зелената зона с около 5500 паркоместа, изразиха сериозните си недоволства от нововъведението. Жителите на кв. "Зона Б-18" останаха изумени от принудата да плащат, за да оставят автомобилите си в паркингите, обособени от години в междублоковите им пространства. Затова хората вече три пъти излизат на протест, за да обсъдят бъдещите си
действия срещу общинското решение
Те се изненадали, когато разбрали, че районните кметове, по искане на местните хора, са подали заявка до Столичната община с желанието им за въвеждане на зелената зона. "На така нареченото обществено обсъждане са присъствали 42 души от квартала. Защо те трябва да решават дали искаме или не платено паркиране", питат на всеки свой протест недоволните. Те се чудят и защо районната им кметица Савина Савова е дала знак към кметството, че мярката е наложителна за квартала. В същото време са гневни на Савова, че досега не е направила нищо за съществуващите паркоместа, които са неподдържани и смятат, че тепърва обещаваните от нея ремонти няма да станат никога. Затова и наричат платеното паркиране "каца без дъно" и се заричат да отстояват докрай каузата си пространствата около блоковете да останат неплатени. На последното събиране на недоволните в неделя бе направено предложение стикерите за право на паркиране пред блоковете за хора от района да бъдат безплатни, вместо да струват по 100 лева на година.
"Не стига, че трябва да плащаме за място, ами не ни се гарантира, че то ще е свободно", недоволстват още местните хора, подемайки стария гняв на съгражданите си от вече обособените в миналото зони.
На протеста хората поставиха редица
смущаващи въпроси около собствеността
на местата, които в момента ползват за паркиране около жилищата. Оказва се, че и в този район е налице странна реституция и част от междублоковите пространства са частни. Как тогава общината ще взема пари от терени, които не са нейни, питат се местните жители.
Докато се борят за каузата си, през последните два дни жителите на района научили, че служителите на ЦГМ засега не предприемат мерки срещу колите, които домуват пред блоковете, но не са се сдобили със стикери.
"Зона между кооперациите има де юре, но не и на практика", стана ясно по време на неделното събиране в квартала. Оказва се, че новообявената зона не е напълно разчертана и от общината явно изчакват затихване на хорското недоволство. Засега обаче то все още върви към пика си, тъй като гневните жители няма да спрат да питат, да търсят изход, да ровят и да се надяват да бъдат чути. И като всеки друг столичанин искат да знаят къде отиват милионите, събрани от платеното паркиране в сините и зелени зони, след като градът продължава да няма общински паркинги, а
инфраструктурата е в трагично състояние
ДУМА припомня, че в момента платените почасови паркоместа са около 28 000. Съответно приходите от ползването им също се увеличават от година на година. Докато преди 2 години от общината отчетоха, че в хазната са влезли над 23 милиона лева, то след поредното разширение се очаква приходите да надвишат 40 милиона лева. Никой обаче не знае къде точно потъват парите. Затова пък всеки е наясно, че дружеството е черната дупка на общината, която само поглъща, но не връща.