След провала с МиГ-овете пропадна и сделката за военните кораби
Каракачанов заподозря саботаж от страна на украинска фирма, оплакал се е и на посланика на Киев у нас
/ брой: 250
След провала на поръчката за ремонт и поддръжка на старите съветски изтребители МиГ-29 вчера се разбра, че е пропаднала и сделката на Министерството на отбраната за строителство на два нови патрулни кораба на обща стойност 820 млн. лв. Още в началото на правителственото заседание вчера военният министър Красимир Каракачанов обяви краха на двата мащабни проекта за модернизация. "Договор за нови патрулни кораби няма да има", сюрпризира той Борисов и предложи точката да отпадне от дневния ред на МС.
Военният министър обясни, че единственият кандидат, подал оферта за строителство на корабите, варненската МТГ "Делфин", се е оттеглила в последния момент. Преговорите с фирмата в МО са продължили до късно вечерта във вторник, но не се е стигнало до съгласие около бъдещия договор. В сряда в 9 ч. сутринта от "Делфин" са депозирали писмо в Министерството на отбраната, с което уведомяват, че се оттеглят от преговорите. Така е пропаднало предвиденото подписване на договора за реализация на инвестиционния проект "Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб". Фирмата е посочила като мотив реално намалената с 20% стойност на проекта за инвестиционен разход заради въведения от 1 януари 2017 г. ДДС върху всички военни сделки. Още в началото на годината стана ясно, че заради решението на парламента от 820 млн. лв. сумата за сделката се намалява със 164 млн. лв. Именно това решение беше и основната причина няколко чуждестранни компании, заявили интерес към проекта, да се оттеглят и да не участват.
Отказът на фирмата е без прецедент в досегашните процедури по модернизация на армията и определено изненада неприятно управляващите. Обществена тайна е, че сделката е предназначена само за "Делфин", тя бе форсирана и при кабинета "Борисов 2". Министерството на отбраната поиска оферти от още 6 фирми, 4 от които казаха, че не могат да се справят, а 2 изобщо не пратиха отговор. Като депутат от опозицията Каракачанов бе твърдо против, но като министър продължи да работи по нея. Преди две седмици вицепремиерът сам каза, че първоначалната сума от 820 млн. лв. е намаляла с над 164 млн. лв., а вчера обясни, че се е разбрал с финансовия министър Владислав Горанов за още 170 млн. лв., въпреки това "Делфин" внезапно се оттеглиха.
Бойко Борисов попита защо тогава във вторник "с адмирали и вицеадмирали работихме толкова", видимо подразнен от провалената сделка. "Ние бяхме длъжни като правителство да свършим всичко нужно", лаконичен бе военният министър.
Каракачанов хвърли светлина и по провалената поръчка за ремонт и поддръжка на 15-те стари съветски изтребители на армията, за което се разбра във вторник. Той свика брифинг, на който съобщи, че на 19 декември украинската държавна компания "Укроборонпром" е внесла жалба в КЗК, с което е блокирала поръчката за ремонт на съветските самолети. "На 19 декември холдинг "Украинмаш" внесе жалба в Комисията за защита на конкуренцията срещу решение №129 на Министерството на отбраната от 6 декември 2017 г. за поддръжка на бойните самолети МиГ-29", обявиха от МО. Жалбата е внесена без платена такса, което подсказва, че единствената цел е блокиране на процедурата, смята Каракачанов. Липсва и преведена регистрация на фирмата на български език. Това, което "Укроборонпром" извършва, е опит за саботаж срещу решението на МО да ремонтира своите самолети директно, с договор за пряко договаряне с "РСК-МиГ", ядоса се министърът. Още миналата седмица до него е достигнала информация за предстоящия провал. "Аз бях уведомил украинския посланик за моята информация още в събота, тъй като информацията я имаме от миналия петък късно вечерта. Разговарях с него по телефона. Във вторник имах среща с него и неговото становище беше, че това не е политика на украинското правителство, а е частна работа на една фирма, макар и държавна", обясни Каракачанов. Той отбеляза, че същата украинска компания преди няколко месеца е обжалвала и договора за ремонт на хеликоптера Ми-17 и е спряла процедурата по същия начин.
Заради жалбата на украинската компания и блокираната процедура на практика се прекъсва поддръжката на бойната ни авиация. Предвидените средства се връщат в държавния бюджет, като ще бъдат необходими минимум 3-4 месеца за осигуряване на нови средства за ремонт и поддръжка на българските бойни самолети.