КАТ вдига двойно глобите
Качват "честитките" в интернет, ако не открият нарушителите на адрес
/ брой: 220
Глобите към КАТ скачат двойно, ако нарушителите на пътя не ги платят до месец. С тази мярка държавата ще се опита да повиши събирането на глобите от актове и електронни фишове, съобщи Нова телевизия. Според данни на КАТ от средно 180 млн. лв. санкции за нарушения годишно държавата успява да събере не повече от 90 млн. лв. Според рали състезателя Иван Шопов опасните изпреварвания са обичайна картинка и в градски, и в извънградски условия. По думите му всички намаляват в района на камерите на КАТ, а в момента, в който се подмине камерата, ускорението започва отначало.
Тези стационарни камери станаха едва ли не част от 100-те туристически обекта в България. Всеки, който мине, ги знае. Може би трябва да му заверяват книжката, че е минал оттам, казва бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев. Според Иван Шопов много от рисковите ситуации се дължат на чувството за безнаказаност на пътя въпреки привидно засиления контрол. Друг често срещан проблем е, че фишовете и актовете редовно не достигат до нарушителите и престояват с месеци и години. Хората обикновено разбират, че имат санкция едва когато се наложи да си вадят нови документи или не бъдат спрени от пътни полицаи, оборудвани със специални таблети.
Една глоба няма как да има превантивен ефект, ако тя не се събира. Колко дължиш няма значение, ако знаеш, че може да не платиш. Увеличаването на глобите безкрай очевидно не дисциплинира водачите, за да имаме ефективна система, ни трябва ефективна събираемост, а не високи глоби, твърди пред камерата на Нова телевизия експертът по пътна безопасност Илия Тодоров.
Според новите предложения, ако глобата е платена до 14 дни, нарушителите ще ползват отстъпка от 50%. След този срок, но до 30 дни от съставянето на акта ще се плаща целият размер. А ако не се плати до месец, глобата ще скача двойно. Това предвиждат новите предложения за промени в Закона за движение по пътищата. Идеята е, ако два пъти не открият нарушителя на адрес, честитката ще се качва в интернет и така ще се счита за връчена. От тази дата ще текат и сроковете, определени от закона. Ако не се плати, задължението е предвидено да бъде изпращано в Националната агенция за приходите. Там ще се образува изпълнително дело. Въпросът е как и кой ще смогне да търси и намира длъжниците. Според частните съдебни изпълнители НАП няма да смогва. Затова от Камарата на частните съдебни изпълнители предлагат с писмо до МВР и финансовото министерство да се налага запор при най-тежките случаи.
Междувреманно в Италия бе въведено ограничение, според което, ако живеете там над 2 месеца, няма да може да се движите с кола с чужд номер. Тази нова норма е част от мерките, с които Италия се стреми да удари по хитреците, използващи български или румънски номера, за да спестят от застраховки и данъци, но също и за да извършват безнаказано нарушения по италианските пътища. Според досегашната норма в Италия чужденците можеха да ползват чужди регистрации на автомобили до 1 г. от жителството си на Ботуша. Много италианци се снабдяваха с български, румънски или полски номера, за да спестят от застраховки и данъци. Новата мярка е не само с фискална цел. Стремежът е да се сложи край и на хилядите нарушения по пътищата на автомобили с чужди номера, които невинаги можеха да се разпознаят от системата на италианската полиция. Освен това в случаите на инциденти с кола с български номер например, заплащаните обезщетения от българските застрaхователни компании са в пъти по-малки от тези на италианските.