България остава без национална галерия?
Вежди Рашидов щял да прави от сградата на НХГ български Версай
/ брой: 97
И така - България остава без Национална художествена галерия. Според Постановление щ440 на правителството от 1 януари 2015 г. заедно с Националната галерия за чуждестранно изкуство тя е "преобразувана чрез сливане" в... Национален музеен комплекс, който неотдавна беше кръстен от чиновниците на културното ни ведомство с гръмкото название "Квадрат 500". Това на практика означава, че от тази дата страната ни е лишена от Национална художествена галерия. Образно казано, кепенците на бившия царски дворец са захлопнати още от края на март т.г., когато в електронния сайт на бившата Национална галерия се мъдри надпис на български и английски: "Постоянната експозиция на музея е затворена. Нова представителна експозиция се подготвя в сградата на Националния музеен комплекс на ул. "19 февруари" щ1". При това - с правописна грешка в българската версия! Липсва даже куртоазното извинение към ценителите на изкуството и чуждестранните гости, което е задължително при подобни случаи.
Каруцата пред коня
Както е известно, още в миналия си мандат министърът на културата Вежди Рашидов с гръм и трясък започна преустройството на бившата сграда на МЕИ "В. И. Ленин" за създаване на т.нар. български Лувър. Една стара идея, която навремето е била лансирана от Людмила Живкова. Типично в едновремешния стил на "пусковите обекти" през 2010 г. започна "преработването" на сградата в музеен комплекс, за което до този момент са потрошени близо 30 млн. лева.
Още преди осъществяването на самата идея изкуствоведи и специалисти предупреждаваха, че самото адаптиране на тази учебна сграда в музей е неразумно и че в нейното преустройство ще бъдат загробени "грешни пари". Неслучайно някои колеги-журналисти оприличиха създаването на музея като... закачане на евтина брошка върху ревера на поредната политическа конюнктура. Но поставянето на каруцата пред коня бе белязано с помпозни шумотевици около изграждането на "новия български музеен център" в емблематичния "Квадрат 500", с участието на Бойко Борисов, Симеон Дянков и вездесъщия Вежди Рашидов.
Бой на негри в тунел
...Така може да се назове липсата и досега на концепция за създаването на регламентирания вече "Национален музеен комплекс". Вярно е, че по нея отдавна работи авторитетен екип начело с акад. Светлин Русев. Но след като вече няколко пъти бе отлагано нейното приемане, и досега публично не е известно какво по-точно ще има в музея. Някои твърдят, че там на по-голяма площ ще бъдат разгънати музейните експозииции на НХГ и НГЧИ. Други казват, че това ще е интересен микс чрез съчетаване на "двата каталога" от произведения на изкуството. Трети смятат, че музейният комплекс ще ни отвори очите за актуалните "събития" и модерните тенденции в световното изкуство.
След формалното сливане на НХГ и НГЧИ не е изяснено докрай каква ще е и организационната структура на новия мегамузей. Дори неговата шефка Славка Иванова в едно свое неотдавнашно интервю заяви, че сливането на двете институции щяло да бъде дълъг и сложен процес, който можел да продължи "две-три години", като понякога подобни трансформации ставали и за... "десетилетия и столетия" (!?)
Имитиране на публичност
Според Сл. Иванова въпросното сливане дълго се било дискутирало, което не е вярно. В състоялата се през ноември м.г. в галерия "Академия" дискусия, организирана от сайта "Въпреки.com", участваха изкуствоведи, художници и журналисти, но отсъстваха представители на Художествения съвет. Тогавашният служебен културен министър Мартин Иванов беше убеден, че "Вежди Рашидов ще организира публична дискусия", но подобно събитие и до ден-днешен не се е случило и няма за кога да се случи. Освен ако самият Рашидов не е "дискутирал" с някой от водещите на сутрешни блокове в сервилните нему и на правителството тв канали.
Ликвидират се институции
А иначе с лека ръка се ликвидират институции, както това е разбрала специализантката на City University в Лондон по линия на Британския съвет Славка Иванова. Прочее, ние не знаем дали тя го е разбрала. Ликвидира се НХГ, която е създадена още през 1892 г., а после през 1948 г. е обособена като самостоятелна институция. В нейния фонд има (е имало) над 50 000 художествени творби на български художници. Ликвидира се НГЧИ, която е създадена през 1985 г. по идея на Людмила Живкова. По неофициални данни във фонда на бившата Галерия за чуждестранно изкуство се пазят (са се пазили) над 10 000 творби - графика, живопис, скулптура от чужди майстори.
Какво мислят опонентите
на тази ликвидация? Подалият оставка зам.-директор на НХГ Иво Милев смята, че "ние имахме традиционно място за показване и гледане на българското изкуство - Националната художествена галерия в Двореца". И още, че "не може да бъде закрито "едно традиционно място за показване на българско изкуство като НХГ току-така". Той смята, че "това никъде не се случва". То е все едно "да бъде затворена Националната галерия в Лондон". Или "Тейт Бритън" и "Тейт модерн" в британската столица. Бихме добавили - или все едно да бъдат слети Третяковската галерия и Държавният музей "А. С. Пушкин" в Москва.
Според проф. Чавдар Попов самият проект Национален музеен комплекс е "в една задънена улица. Няма никаква яснота. Работи се на парче. В конкретния случай има групови интереси и няма място за обективност. Винаги е по-лесно да се действа зад кулисите с "апокрифни" ходове, отколкото да се подхожда ясно и открито и да се поставят съществуващите проблеми... на масата".
И какво следва оттук нататък?
Вече родната общественост узна, че бъдещият Национален музеен комплекс (Едно време: агрокомплекс, пасищен комплекс, туристически комплекс, индустриален и какви ли не още... комплекси!!) щял да се казва "Квадрат 500". Това название много се било харесвало от министъра Вежди Рашидов. И от директорката на новия музеен комплекс Славка Иванова. Докато името Национален музей на изобразителното изкуство било "изключително неблагозвучно". То не било получило "обществено потвърждение" (!), а решението на МС (т.е. Постановление щ440) не било "потвърдено и официализирано". Колкото до сградата на НХГ, тя щяла да бъде използвана за "временни изложби", като по този начин щял да се разшири диапазонът на "комплекса". Стига това да е вярно...
Своя гениална идея лансира
преди време Вежди Рашидов. Според него "София може да има свой Версай подобно на Париж, след като досегашната сграда на Националната художествена галерия възвърне първоначалния си вид на дворец." Така тя щяла да "стане образец на царската архитектура и история отпреди 9. IX. 1944 г.", като "за тази цел ще бъдат върнати по местата им царският трон, всички мебели, атрибути и предмети, принадлежали на нашите царе - ордени, порцеланови и кристални сервизи, килими, часовници, които се съхраняват в депата на различни музеи". Според въпросния проект (да, да, проект!!) на първия етаж на бившата НХГ щели "да се правят концерти на камерна музика".
* * *
...Бихме добавили още, а техни превъзходителства: премиерът, президентът, родните ни управници, министри и пр., ще дават коктейли и приеми, матинета и партита; ще се изживяват като нашенски аристократи и европейци, мастити държавници и пр., които ще се къпят в своето парвенюшко самодоволство. Докато през това време България "хем ще има, хем ще няма" Национална художествена галерия и Национална галерия на чуждестранното изкуство. Защото едно е от "нещо старо и известно да се направи нещо ново и непознато"; друго е да се вдига пушилка до небесата, да се дрънкат глупости низ телевизионните канали, да се блъфира колко велики, уникални неща се вършат и да се режат ленти... Ама дайте поне когато се ликвидира нещо, когато се унищожава една традиция, наследство, завоевание от миналото, това да не става с фукарджийски парлами, да не се бият барабани и да се надуват зурли. Срамно е и недостойно!