16 Ноември 2024събота09:20 ч.

снимки: Пиксабей

Темата днес

Как "Тему" и "Шейн" завладяха пазара

Всяка втора пратка у нас вече идва от китайските онлайн магазини

/ брой: 164

автор:Дума

visibility 2767

Номерът на китайката обърна с краката нагоре онлайн пазаруването у нас. Така може да се обобщи тоталната доминация на платформите "Тему" и "Шейн", които за по-малко от 18 месеца се превърнаха в хегемон не само в България. Доказателство е не само еуфорията в социалните мрежи, но и сухите факти. От 15 млн. пакета, внесени у нас през 2023 г., близо половината от тях са от китайските онлайн магазини.

Рокля за 2 лева, обувки на цената на едно основно от обедно меню и безплатен часовник като подарък. Всичко това звучи твърде хубаво, за да е реалност, и само допреди няколко години вероятно повечето родни потребители биха решили, че става въпрос за някаква измама, която иска да ни открадне банковите или личните данни. Днес обаче веднага стотици хиляди българи ще асоциират подобни оферти с "Тему" и "Шейн". Двете китайски платформи преобърнаха представите за онлайн търговията.  
Дори и да не сте пазарували "като милиардери" (както "Тему" приканват хората в Европа и САЩ), то със сигурност сте виждали техните реклами, които буквално изскачат във всеки сайт и приложение. Платформата се появява през 2022 г., но за отрицателно време се превръща в абсолютен хит, а анализаторите вече смятат, че "Тему" продава количества стоки и изпраща пратки, съизмерими с тези на гиганта "Амазон", който се развива в сегмента от повече от 30 години.
Платформата оставя усещането, че може да пазаруваш бързо, лесно, но най-вече евтино. Служителите в офисите са категорични - вече всяка втора пратка идва от някоя от китайските платформи.

Целият процес по поръчката много прилича на игра -

въртят се колела за отстъпки, при достигане на определени суми на поръчката се дават безплатни продукти и какви ли не други трикове. Всичко това е подкрепено с много агресивен маркетинг и невиждана досега логистика - от една страна, като срокове за доставка, но от друга - това, че е безплатна. Именно тя препъна предишните опити на компании от Поднебесната империя да влязат ударно в онлайн пазаруването по цял свят.
Китайците обаче успяха да прескочат няколко посредници по веригата на продажби на стоки и създадоха нов модел в онлайн търговията, който започва да се копира и от традиционните играчи. В България вече сериозно засегнати са търговците, които до момента са вкарвали сходна на "Тему" стока. Те разчитат, че работят на местен пазар, който познават, език, който говорят, и имат местен адрес за връщане, но и това вече не притеснява потребителите.
Куриерите потвърждават това.
Характерните оранжеви пакети на “Тему” вече са най-честият товар, който родните куриери разнасят.
Основната причина за този бум е вратичката, която азиатските производители и търговци експлоатират вече две години. В Евросъюза необлагаемият с мито обем на стоки от трети страни е в размер на 150 евро, а в САЩ - 200 долара. Това ще рече, че за родния търсач на изгодни оферти на практика всяка поръчка ще идва освободена от митнически налози, тъй като масово поръчките от "Шейн" и "Тему" у нас са на стойност до 100-150 лева. Западът обаче вече се готви с ответен удар и е въпрос на време този необлагаем минимум да бъде елиминиран.
Ниските цени обаче са само част от формулата на успеха за китайските компании и там няма много въпросителни. Анализи на международните издания показват, че за местните производители моделът, който "Тему" предлага, всъщност трансформира дори производствата без висока добавена стойност в такива, които е възможно да генерират много по-сериозни приходи, отколкото при продажба на едро към западните прекупвачи.
Една от основните причини "Тему" да предлага толкова ниски цени се дължи на

бързата и безплатна доставка,

която дори често идва с опция за безплатно връщане или замяна на продукта. Практиката показва, че "Тему" дава обикновено 15 до 20 дни срок за доставка до страната, но често пакетите пристигат за не повече от 14 дни. Ако пък пратката се забави и ден след уречения срок - потребителят получава ваучер на стойност 10-15 лева, докато при забавяния над 7 или 10 дни сумата се възстановява напълно, дори и пратката да е пристигнала.
И "Тему", и "Шейн" имат партньорство (или дори обща собственост) с редица от най-големите азиатски логистични компании, което намалява допълнително разходите им за доставка. Това помага да се консолидират пратките и да се оптимизират маршрутите, което води до по-ниски разходи. Отделно пък китайското правителство субсидира част от доставките към трети пазари, което дава възможност на местните онлай търговци да предлагат безплатна доставка до цял свят.
"Тему" продава широка гама от продукти директно от китайски продавачи на изключително ниски цени, направени още по-ниски чрез светкавични сделки и разпродажби, с до 99% отстъпка. Моделът на подобни магазини разчита на поддържане на разходите на дъното чрез свързване на потребителите директно с доставчиците. Зад онлайн търговеца стои базираният в Шанхай конгломерат PDD Holdings, основан от 44-годишния китайски милиардер Колин Хуанг (който вече е най-богатият човек в Китай), и само за две години се превръща в най-скъпата китайска компания на щатската фондова борса с оценка от над 200 млрд. долара.
Платформата започна международното си настъпление през 2022 г., когато стартира в САЩ, Канада, Австралия и Нова Зеландия. От април 2023 г. започна да обслужва и големите европейски пазари - Обединеното кралство, Франция, Испания, Германия, Италия и Холандия, преди да настъпи и по периферията. Навлезе и на японския, и южнокорейския пазар, Филипините и има все по-мащабни амбиции в Югоизточна Азия. В момента приложението на "Тему" има над 60 млн. изтегляния по цял свят, а посещенията директно към сайта са по около 500 млн. всеки месец.
Още по-впечатляващи са данните за обема на продажбите. През 2022 г. брутната стойност на стоките, продадени през "Тему", е 290 млн. долара. След това обемът на търговията през платформата се увеличава

4500 пъти само за 12 месеца,

за да достигне 13.8 млрд. долара през 2023 г. Прогнозите са растежът да продължи и през 2024 г. със скок до 29.5 млрд. долара и съответно до 41 млрд. долара през 2025 г.
"Шейн" пък вече застрашава редица гиганти в бързата мода като H&M и "Зара" и според оценките вече контролира близо 20 на сто от пазара на евтините и достъпни дрехи. През 2023 г. компанията генерира почти 30 млрд. долара приходи от поръчките по цял свят и прогнозите са, че до 2025 г. ще се превърне в пазарен лидер в сегмента, при това - без нито един физически магазин и с оперативни разходи, много по-малки, отколкото на конкурентите.

Като магазин за 1 лев, но направо от производителя

Вместо да минава през няколко посредника, потребителят може да купи директно от китайския производител в пъти по-ниски цени
Дълги години китайските производители работеха на ишлеме или препродаваха продуктите си на западни търговци, които печелеха сериозно от тази дейност. Сега обаче най-голямата икономика намери начин да продава директно на клиентите по цял свят, което роди и манията по "Тему" и "Шейн".
Средата и краят на 90-те години за мнозина е времето, което е свързано с бума на китайските стоки в страната. Предприемчиви търговци започват да вкарват количества продукти, които хилядите фабрики в огромната страна бълват. В резултат на това постоянно се сблъскваме с етикета "Произведено в Китай" -техника, дрехи, домакинска посуда, части за автомобила (че дори и цялата кола).
Дълги години бастионът на китайските стоки бяха магазините за 1 лев, своеобразен каталог на достиженията на китайското конвейерно производство. Цените в тях пък бяха недостижими за европейските производители, още повече пък за родните. Малко потребители обаче тогава се замисляха за нещо много важно - китайската тенджера в магазинчето в квартала струва 10 лева, макар и да е минала през поне три фирми (производител в Китай, вносител в страната и търговец на дребно) и все пак успява да е близо два пъти по-евтина от родното производство и три-четири пъти под цената на германските тенджери.
Това означава, че реалната себестойност на подобен продукт в Китай е буквално стотинки. Дълги години този бизнес модел устройваше всички, но с промяната на китайската икономика това се превърна в опасност за местните предприемачи, особено в провинциалните райони, в които близо 60% от населението е заето в подобни производства.
На практика, това е концепция, родена още преди десетилетие от платформи като "Алибаба" и "Алиекспрес", които обаче станаха популярни в Европа и Америка, въпреки че до голяма степен бяха разработени за азиатския пазар.
Днес "Тему" и "Шейн" са фокусирани върху западния клиент и са готови на всички да му дадат най-добрите цени и условия. 


Родният текстилен бизнес
с 15% спад за половин година

През последните месеци се наблюдават опасни тенденции в търговията с текстилни артикули, които засилват негативния отпечатък на глобалните пазари и България. Повишаването на търговията през платформи като "Шейн" и "Тему" води до опасности за здравето, повишени екологични вреди и пречки за устойчиви бизнес модели, които Европейската комисия насърчава, се казва в позиция на Българска асоциация кръгов текстил (БАКТ).  
Сдружението посочва, че тези китайски онлайн платформи субсидират поръчки под себестойност и залагат на агресивна реклама. По този начин отнемат пазара от местните търговци, включително тези на втора употреба. „Наши членове отчитат спад в продажбите в своите обекти в България от 15% за последните 6 месеца, породен в голяма степен от конкуренцията на китайските онлайн търговци и техните практики. Компании от нашия сектор с дългогодишен опит са принудени да закрият 10% от своите обекти за търговия с дрехи втора употреба, отново за същия период“, посочват от асоциацията.
БАКТ призовава българските институции да предприемат мерки за предотвратяване на негативните въздействия върху бизнеса и гражданите. Организацията  е изпратила писмо с конкретни искания и настояване за конкретни действия до четири наши министерства.


„Ние, потребителите“:

Има голям риск! Стоките са далеч от евростандартите

Все повече страни основателно се замислят за рисковете от масовото разпространение на пазарите в цял свят на стоки, които не преминават задължителни предварителни тестове. Това коментира Габриела Руменова, създател на онлайн платформата „Ние, потребителите“, по повод на южнокорейското изследване, според което токсични вещества се съдържат в продукти, продавани през "Шейн", "Алиекспрес" и "Тему".
„Това за пореден път потвърждава смисъла да се говори и да се разяснява в дълбочина какви последици могат да настъпят за потребителите при употребата на продукти с неясен произход или  рискови за здравето химични вещества“, каза още Руменова.
„Досега изглеждаше, че европейските държави се опитват да саботират платформи, базирани в Китай. Последното изследване обаче идва от азиатска страна, която е член на ОИСР (Организацията за икономическо сътрудничество и развитие). Макар да става дума само за 144 продукта, изследването е установило множество нарушения, а използваните химикали, като диоксан, фталати, олово, формалдехид, водят до сериозни рискове за здравето. ЕС много трудно може да проследява качеството на продуктите от Китай, особено когато става дума за продажба през дигиталните платформи“, посочи тя.
Руменова подчерта, че като потребители няма как да сме сигурни, че стоките покриват задължителните европейски стандарти за безопасност, но отговорността за това е на производителите и търговците на дребно.
„Вече говорим не само за дрехи, които са най-масово пазарувани през интернет, за които допускаме, че може да има рискове. Става дума за най-различни продукти - обувки, сандали, части от обувки с най-различни химични вещества, които могат да увредят нашето здраве", каза още Руменова. Тя обърна внимание и на поръчването на електрически уреди, при които може да се стигне до късо съединение, пожари и други инциденти.


Конкуренцията ражда съдебни битки

Свързаният с Китай гигант в бързата мода "Шейн" съди конкурента си "Тему", твърдейки, че той е откраднал дизайни на модния сайт и е изградил империята си, използвайки фалшификати, нарушаване на интелектуалната собственост и измами, съобщава CNBC.
Искът, подаден пред федерален съд във Вашингтон, бива отправен, докато самата "Шейн" отхвърля подобни обвинения от множество марки и независими артисти, включително Levi Strauss и H&M.
В жалбата си "Шейн" твърди, че "Тему", собственост на PDD Holdings, само се „представя“ за легитимен онлайн пазар, тъй като насърчава продавачите да крадат дизайни на други марки и след това им пречи да премахват продукти от платформата, дори след като са признали нарушение.
„Тему" привлича потребителите в САЩ да изтеглят и използват мобилното му приложение с обещания за изключително ниски цени. Но "Тему" не печели от продажбата на тези продукти, които са на толкова ниски цени, че "Тему" трябва да субсидира всяка продажба, губейки пари при всяка трансакция“, се казва още в жалбата.
„Само насърчавайки своите продавачи да нарушават правата на интелектуална собственост на други и да продават фалшиви или нестандартни стоки, "Тему" може да се надява да минимизира огромните загуби, които субсидира“, твърдят жалбоподателите.
Борещите се един с друг онлайн търговци превзеха индустрията на дребно със своите изключително евтини продукти и способността си да реагират на тенденциите много по-бързо от установените си конкуренти. Междувременно обаче и двете компании привлякоха планини от критики, свързани с трудовите им практики, връзките с китайското правителство и предполагаемото им използване на дизайни на други марки.

Източници: Марица, Инвестор, БГНЕС, със съкращения

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 565

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 598

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 555

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 640

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 604

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 631

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ