16 Ноември 2024събота09:14 ч.

Юруш на намаленията, или колко черен е Черният петък

Минусите пред цените всъщност водят до плюсове, затова празникът на истинските шопинг маниаци носи удовлетворение на повечето участници в събитието

/ брой: 228

автор:Альона Нейкова

visibility 4557

Денят на големите разпродажби е известен по цял свят като Черен петък. Обикновено се пада в предпоследната седмица на ноември - около месец преди Коледа. Злокобното на пръв поглед название всъщност е своеобразна препратка към истерията по пазаруване, която обзема народонаселението покрай сакралната дата. Всъщност за шопинг маниаците Черният петък е сред главните празници в годината, осигуряващи възможност да се купят най-разнообразни стоки на изгодни цени. Защото намаленията варират от 30 до 90%.

Традицията на неистовата мания за придобиване практически почти на безценица на различни стоки (дори ненужни) възниква в Америка още през ХIХ век. Именно тогава големи търговски вериги започват да организират грандиозни разпродажби навръх Рождество Христово. Със страхотни намаления, бонуси, подаръци и трикове от рода на "три на цената на две" купувачите се стимулират да си отворят широко портмонетата.

Самият термин "Черен петък" се появява едва през 1966 г. във Филаделфия. Съществуват две общоприети версии за произхода на наименованието му. Според едната то възниква заради невероятните задръствания, които се образуват в града, понеже всеки се стреми да обиколи с колата си колкото се може повече магазини и да я напълни с различни стоки. Другото обяснение на названието е свързано с начина да се води счетоводство: загубите се записват с червен химикал, а приходите - с черен. И тъй като спечелените пари в този ден преобладават, съответно доминира и тъмният цвят. 

Така или иначе, практиката да се правят намаления става толкова успешна, че много бързо се разпространява и в доста други страни извън Щатите. Именно по време на Черния петък хората изпразват рафтовете и освобождават търговците дори от най-залежалите стоки, като им осигуряват в рамките на няколко часа месечни печалби.

Популярната международна тенденция за невиждани намаления в рамките само на ден се чака с особено нетърпение от шопинг маниаците. Навръх уречената дата, малко преди полунощ, се образуват невъобразими опашки. Тълпите са толкова плътни, че игла да хвърлиш - няма къде да падне. Някои хитреци дори опъват палатки пред молове и търговски центрове, за да прекарат нощта на входа и да са първи, когато вратите бъдат отворени. Често това се случва в 5 ч. сутринта и тогава има още по-големи, допълнителни намаления за най-нетърпеливите и лоялните.

И макар Черният петък да не е обявен за официален празник или почивен ден, доста хора си вземат отпуска, за да пазаруват, без да бъдат притискани от работния график или ограниченията във времето. А моловете и търговските вериги правят и невъзможното с цел привличане на купувачите.

На пръв поглед, "щедрите" намаления са в ущърб на собствениците на магазини, които по този начин жертват голяма част от печалбата. Обаче от друга страна, огромният поток хора, осигуряващ страхотни обороти, напълно компенсира ниските цени. А и предстои Рождество Христово - време за подаръци за децата, близките, роднините и дори колегите. Така че търсенето на различни артикули се превръща едва ли не в първа необходимост или поне в приоритетна задача. По този начин търговците за часове успяват със свалянето на цени да изкушат безброй платежоспособни персони, а и осигуряват бързо движение на стоки и се сдобиват с прилична печалба.

Между другото, не бива да се мисли, че в разпродажбите участват само непопулярни и залежали продукти. Понеже продавачът при всички положения има изгода, затова намаленията засягат почти целия асортимент. А и фирмите производители на техника и предмети от бита традиционно пускат нова серия именно към края на годината. Така не само стимулират търсенето, но и правят реклама на поредния усъвършенстван модел. Затова е добре старото колкото се може по-бързо да бъде изчистено от рафтовете.

Има и още един характерен за Черния петък детайл - връщането на купеното в този ден (по каквато и да било причина) се смята за проява на лошо възпитание. Така че и рекламациите след датата на големите намаления са рядкост, което е доста голям плюс за търговците. Но и потребителите са на печалба, понеже мнозина отрано планират и набелязват с какво точно да се сдобият на атрактивни цени.

Почти всички видове стоки - от храни до телевизори и кухненско обзавеждане, се продават със страхотни отстъпки. Най-търсени традиционно си остават електроника, дрехи и играчки. Въпреки че в медиите всяка година показват огромни тълпи, които в Черния петък щурмуват магазините по света и изпразват от рафтовете абсолютно всичко - от чорапи до плазми, интересът към инициативата е изключителен.

Ажиотажът е толкова голям, че хората често нямат време да помислят дали наистина имат необходимост от дадена стока, а и понякога дори не смогват да я огледат. Често пъти "празникът" протича и с травми. Независимо от тези факти популярността на деня за огромните отстъпки не намалява, а напротив - увеличава се с всяка изминала година. И като цяло празникът на истинските шопинг маниаци носи удовлетворение на повечето участници в събитието.

Контра 
Ден без пазаруване

Световният ден за отказ от пазаруване се отбелязва успоредно с Черния петък. Целта на инициативата е да се обърне по-голямо внимания на факта, че прекомерната консумация е опасна обществена тенденция.

Идеята за тази акция се заражда в Америка през 1992 г. Лансира я канадският журналист с естонски произход Кале Ласн. Според него причината за финансова криза трябва да се търси не в ликвидността или нерегулираните пазари, а в културата на прекомерното, необмисленото и безразсъдното потребление.

Правилата за участие в кампанията са доста лесни - в продължение на 24 часа не бива да се правят каквито и да било покупки. Най-известният аргумент на апологетите на инициативата се свежда до цитиране на някои стряскащи данни, сред които е фактът, че страните с висок стандарт на живот обхващат 20% от населението на Земята, но те използват около 80 на сто от всички природни ресурси на планетата. Което не само че е несправедливо разпределение на богатствата, но и нанася голям ущърб на околната среда.

През 2001 г. с подкрепата на сайта Adbusters акцията много се разраства и става световна. Ден без пазаруване обхваща не само Мексико, Канада и САЩ, но и още 55 страни. С времето към инициативата се присъединяват още десетина държави, сред които България май не бърза да се нареди. Вие също - признайте си!

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 565

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 598

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 555

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 640

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 604

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 631

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ