04 Ноември 2024понеделник22:08 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Само обещания

/ брой: 6

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1716

Евгени ГАВРИЛОВ


За прохода Петрохан се заговаря обикновено през зимата, когато една от основните връзки между двете части на България става жертва на лошото време. Затова и темата за тунел под Петрохан продължава да бъде доста актуална. Явно и тази зима, доколкото я има, няма да направи изключение от това правило. Вчера в Монтана служебният регионален министър Иван Шишков призна, че дългоочакваното стратегическо съоръжение може да се превърне в поредната строителна илюзия у нас. 

В най-новата история на България плановете за пробив на Стара планина са рестартирани няколко пъти. Паметливите си спомнят, че първата идея за изграждането на тунел под прохода Петрохан датира още от 1916 година. Проект има и по времето на социализма от 60-те години на миналия век. През 1991 г. "Транспроект" беше разработил няколко варианта. През октомври 2003 г. покойният вече регионален министър Валентин Церовски дори обяви, че тунелът под Петрохан ще е готов до 2007 година. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания за тунел под Петрохан. 

През 2008 г. Министерството на транспорта бе обявило открита процедура за предпроектно проучване на пътя София-Гинци-Петрохан-Монтана като експресен, с възможност за изграждане на тунел под прохода. Тя обаче бе прекратена.

И така повече от век само приказки, обещания и добри намерения. А съоръжението е повече от необходимо. Статистиката на Пътната агенция сочи, че за денонощие през прохода минават до около 20 хил. автомобила. Тунелът би направил трафика и по-бърз, и много по-безопасен. 

Евентуален тунел намалява разстоянието между София и Монтана с над 60 километра. Затова е логичен въпросът защо изграждането му се бави. Едно от обясненията е, че проектът е сложен и скъп. Според експерти няма друг вид обект, който трябва да бъде толкова много изменян по време на самото строителство. Цялата технология трябва да се базира върху геоложките проучвания, които също се променят. Освен това дължината на тунела би трябвало да бъде най-малко седем километра, което е два бъти повече от дължината на тунела "Железница" на магистрала "Струма". Прогнозната стойност на необходимите инвестиции е около 200 милиона евро.

Сегашният регионален министър вижда като единствено спасение за проекта отдаването му на концесия. Стига обаче концесионерът да не е като "Автомагистрали" ЕАД, благодарение на който магистрала "Хемус" се е запътила към небитието, а тунелът под Петрохан да остане само на обещания и през следващите сто години.

Да се чуди човек как току-що падналите от власт не можаха да си намерят някоя друга фирма като "Автомагистрали". За десет години те доказаха, че са факири на подобни врътки.

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

Драстичен воден режим в Плевен

автор:Дума

visibility 352

/ брой: 210

Откриха 463 флакона райски газ в дискотеки в София

автор:Дума

visibility 417

/ брой: 210

Деца изпаднали в абстиненция след забраната за телефони в училище

автор:Дума

visibility 500

/ брой: 210

Работодатели оспорват в съда по-високата минимална заплата

автор:Дума

visibility 515

/ брой: 210

Подписват договор за новите реактори в АЕЦ "Козлодуй"

автор:Дума

visibility 505

/ брой: 210

ВМЗ-Сопот с нов стар директор

автор:Дума

visibility 484

/ брой: 210

Предлагат данък върху новите дрехи

автор:Дума

visibility 533

/ брой: 210

Скопие окончателно се ангажира с Коридор 8

автор:Дума

visibility 466

/ брой: 210

Албанският премиер разгневи Гърция

автор:Дума

visibility 466

/ брой: 210

Заплашиха съдийка за промигрантско решение

автор:Дума

visibility 460

/ брой: 210

Накратко

автор:Дума

visibility 469

/ брой: 210

Чорбаджийски неволи

автор:Аида Паникян

visibility 462

/ брой: 210

Забрави ли ЕС кой е Б.Б.

автор:Юри Михалков

visibility 483

/ брой: 210

Лицемерие в нещастието

автор:Таня Глухчева

visibility 444

/ брой: 210

Бананова република

visibility 394

/ брой: 210

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ