МОН се готви за онлайн матури
За четвъртокласниците Националното външно оценяване няма да е на компютри от догодина, заявиха от ведомството
/ брой: 104
МОН е започнало разговор за провеждане на матурите на дигитални устройства, но това ще е процес, който ще бъде подложен на максимално широк дебат. Това стана ясно от думите на министър Галин Цоков по време на конференцията "Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование", която се провежда в курорта "Златни пясъци". Според него множество международни изследвания, в това число и за четвъртокласниците, преминават на компютри. Това е световната тенденция и трябва да се подготвим за тази трансформация, каза Цоков. Министърът обясни, че ще се проучват добрите практики, в това число и за комбиниране на тестово решаване на дигитални устройства и развиване на авторски текст на хартия, но всичко ще бъде част от дългосрочен процес.
Заради неточни цитати от медиите, че Националното външно оценяване за четвъртокласниците ще е на компютри още от следващата година, от МОН пуснаха опровержение. Министърът имал предвид международни изследвания, които измерват четивната грамотност на четвъртокласниците. Те може да бъдат на компютри, но няма срокове или взето решение от МОН.
Започва и пилотно тестване в 40 български училища на визията на стандарта за качество, разработен от МОН в рамките на национална програма за квалификацията на педагогическите специалисти. „Този стандарт е чакан години наред и в последните месеци положихме много усилия за създаване на визия за неговото прилагане. Сега искаме да преминем и през практическото му прилагане и едва тогава ще го въведем“, обясни проф. Цоков.
Той уточни, че са подготвени промени в Закона за предучилищното и училищното образование, но те трябва да бъдат одобрени от новия парламент. Корекциите в нормативната уредба засягат проблемите с учебното съдържание и учебните програми. Те ще бъдат ориентирани към компетентности и формиране на умения, а не само към възпроизвеждане на знания. По думите му това ще позволи прилагането на холистичния модел и програмите ще станат по-интегрални. Министърът каза още, че е подготвен и нов тип оценяване на децата, като преимущество имат методите, свързани с уменията им.