Икономически мерки за излизане от кризата
Фанатичните рестрикции на Дянков ни доведоха до сегашната криза
/ брой: 49
Сметките за топлинна и електрическа енергия, които получихме, гъмжат от безобразия, които преляха чашата на търпението. Главната причина за социалната експлозия обаче не е в надутите сметки, а в мизерно ниските доходи. Те са проблем над проблемите в България. Необходими са мерки за относително бързо повишение на доходите. Бремето на кризата сега се стоварва върху бедните и средните слоеве. То трябва да се поеме и от богатите, които се възползваха много повече от така наречения преход. Те трябва да върнат поне част от присвоеното (меко казано) през последните 23 години на тези, които са го създали. Елементарната справедливост го налага.
Някои протестиращи искат Народното събрание да продължи да работи и да направи част от реформите. Внимание, подвеждат ви!
Това ще бъде груба грешка. Именно това Народно събрание извърши много безобразия и е напълно компрометирано. В министерствата остават зам.-министрите и старият ръководен апарат. Наивно е да се очаква, че могат да се преобразят. Те не се ползват и с доверието на народа. Изходът е в бързото разпускане на Народното събрание, създаване на служебно правителство, което да подготви и проведе нови избори в съкратен срок, примерно един месец, за да има по-скоро парламент и правителство, ползващи се с доверието на народа.
Предлагам пакет от спешни мерки по икономическата политика, без да навлизам в реформите в политическата система, каквито основателно се искат. Спирам се главно на икономическата политика, защото без успешно развитие на икономиката животът на хората не може да се подобри. Служебното правителство няма време за сериозни реформи. Ще се спра на най-спешните мерки, които трябва да вземе новото Народно събрание и излъченото от него правителство до края на 2013 г.:
1. Да се провери основно дейността на всички монополи, на договорите за приватизация на най-важните обекти и на концесионните договори и анексите към тях след 1990 г. Ако се установят очевидно неизгодни за държавата условия да се пристъпи към разваляне на договорите и да се търси наказателна отговорност от виновните лица.
2. Да се публикуват договорите и анексите към тях за ТЕЦ "Марица изток" 1 и 3 и ако се установят умишлено неизгодни за България клаузи, договорите да се анулират и да се търси наказателна отговорност от виновните лица.
3. Да се разпуснат ДКЕВР, Комисията за защита на конкуренцията, Комисията за защита на потребителите, Комисията за регулиране на съобщенията, да се преразгледат техните функции и да се обновят с нови хора.
4. Да се премахне институцията за топлинно счетоводство и нейните функции да се поемат от съответните топлофикации.
5. Да се промени политиката от поголовни рестрикции към стимулиране на вътрешното потребление. Да се промени веднага бюджетът за 2013 г., като се пренасочи към стимулиране потреблението на домакинствата, на държавата и инвестициите. Новият бюджет да е с дефицит 3% от БВП.
6. Народното събрание и правителството да приемат решение за постепенно регулирано повишение на държавния дълг до 25-27% от БВП до към 2018 г. Това не застрашава финансовата ни стабилност. В края на 2013 г. държавният дълг в ЕС ще е 88,5%, а нашият сега е около 19%.
7. Незабавно индексиране на ниските заплати и пенсии от 1 юли 2013 г. с натрупаната инфлация от юли 2009 г. до сега, която е около 13-14%. От януари 2014 г. всички заплати и пенсии да се индексират с натрупаната инфлация през предходната година по малката кошница.
8. От 1 юли 2013 г. минималната работна заплата да се повиши на 350 лв. месечно. Такова повишение да се прави в началото на всяка следваща година.
9. От 1 юли 2013 г. минималната пенсия да се повиши на 170 лв. месечно, а от 1 януари 2014 г. на 200 лв.
10. През 2013 г. да се подготви и от 1 януари 2014 г. да се въведе семейно данъчно облагане, което оставя повече доходи в семейството.
11. За смекчаване на негативните ефекти върху работниците при фалити на предприятия да се използва по-широко системата на гъвкаво работно време. Тя може да се използва и в други предприятия като средство за смекчаване на безработицата.
12. При ликвидация на предприятия изплащането на задълженията по заплати за работниците да се постави на първо място, наравно със задълженията към банки кредитори и бюджета.
13. От 1 юли 2013 г. да се криминализира укриването на осигурителни вноски.
14. От 1 юли 2013 г. да се осигуряват хранителни ваучери за най-бедните с месечен доход до 180 лв. на член от домакинството. Тази сума да се актуализира в началото на всяка следваща година.
15. В края на 2013 г. да се предоставят коледни добавки на пенсионерите с ниски и средни пенсии. Това да се прави за всички пенсии всяка следваща година, като размерът им се определя ежегодно според възможностите на бюджета.
16. От 1 юли 2013 г. да се повишат детските добавки до 3 деца в семейство с 50% и с поне още 70% в началото на 2014 г.
17. Да се предоставя нисколихвен кредит за млади семейства без собствено жилище. Разликата до пазарната лихва да се компенсира на търговските банки от бюджета.
18. От 1 юли 2013 г. пропорционалният (плоският) данък върху доходите на физическите лица да се преобразува в умерено прогресивен данък с необлагаем минимум за месечен доход до 380 лв. и данъчни ставки: 10, 15, 20 и 25% в зависимост от размера на дохода.
19. От 1 юли 2013 г. пропорционалният данък върху печалбата (корпоративният данък) да се преобразува в умерено прогресивен данък с максимална ставка от 25%, диференцирана с по-ниски ставки според размера на печалбата. Това да се съчетае:
а/ с въвеждане на нулев данък за реинвестираната част от печалбата за следващите 10 години;
б/ с право да се ползва ускорена амортизация за новопостроени производствени сгради, доставени нови производствени машини и съоръжения през 2013-2018 г.
20. ДДС да остане на сегашното ниво, но от 1 юли 2013 г. за лекарствата, детските стоки и учебните помагала да се намали на 5%, а за хазарта и за екстравагантни луксозни стоки по списък утвърден от Народното събрание, да се повиши на 25%.
21. От 1 юли 2013 г. данъкът върху лихвите по депозити да се прилага само за влогове сумарно над 100 хил. лева на вложител, независимо в колко банки са вложени.
22. Да се повишат данъчните ставки върху доходите от дивиденти и други форми на капиталови доходи.
23. Да се въведе прогресивен данък за недвижимо имущество над определен размер, примерно над 100 хил. лева по пазарна стойност.
24. Предприемане на крути мерки за подобряване събираемостта на данъците, особено на ДДС и акцизите, за ограничаване на корупцията, контрабандата и сивия сектор.
25. Еднократно съкращение на централната и местната администрация и на разходите по нейната издръжка с 10% до края на 2013 г. и с още 15% през 2014 г.
26. Прекратяване на практиката на забавено разплащане на държавата и общините с бизнеса за извършени работи и забавено възстановяване на ДДС. Забавените разплащания на държавата да се олихвяват по същия начин, както просрочията на гражданите и на юридическите лица.
27. Да се прекрати отнемането в полза на бюджета на остатъчната неразпределена печалба от държавните фирми (след изплащане на корпоративния данък и дивидента). От 1 юли 2013 г. дивидентът за държавата да се намали от 80% на 30%.
28. Да се увеличи субсидията за здравеопазване, образование и наука като процент от БВП през 2014 г. и постепенно до няколко години да се изравнят с нивата в сравними с нас други европейски страни.
29. Съвместно с лекарския съюз да се направи преглед на състоянието на общинските болници и неправилно закритите да се възстановят с държавна помощ.
30. Държавна субсидия да се предоставя само на държавните училища и университети.
31. Да се предоставят допълнителни субсидии за 2013 г. на БАН, Селскостопанската академия и някои университети.
32. През 2013 г. да се извърши подготовка и от 1 януари 2014 г. да започне постепенно намаление на студентските такси, с оглед те да бъдат премахнати до края на 2017 г.
33. Да се увеличи капиталът и клоновата мрежа на Българската банка за развитие и на тази основа да се увеличат инвестиционните и оборотните кредити за дребния и среден бизнес при по-ниска лихва. Разликата до пазарната лихва да се възстановява на банките от бюджета.
34. Незабавно възстановяване работата на Съвета за тристранно сътрудничество. В бъдеще всички мерки по икономическата и социалната политика, които пряко или косвено засягат интересите на хората да се вземат само след консултации с тристранния съвет.
35. През втората половина на 2013 г. да се подготви и от януари 2014 г. да задейства държавно-частен фонд за инвестиции и изграждане на високо технологични и експортно ориентирани производства, с равни вноски от бюджета и частния бизнес, с начален капитал от 1,0 млрд. лева, който да нараства през следващите години.
36. Да се предоставят допълнителни субсидии през 2014 г. на общините в най-тежко положение, които нямат местни източници на средства за своите бюджети.
Нужни са и редица мерки за разширение на инвестиционната дейност, но това няма да е възможно през 2013 г., която се очертава да е много тежка. Вниманието към инвестициите трябва да се повиши през 2014 и следващите години.
Предлаганите мерки се нуждаят от допълнителен финансов ресурс. Освен от традиционните приходи 18,4 млрд. лв., предвидени в бюджета за 2013 г., допълнителни ресурси могат да се получат от:
- Извънредни мерки по подобряване събираемостта на данъците, особено ДДС и акцизи.......................1,2 млрд. лв. (+10%)
- Въвеждане на умерено прогресивен данък
върху доходите на физическите лица.....................0,6 млрд. лв. (+25%)
- Въвеждане на умерено прогресивен
корпоративен данък.. 0,4 млрд. лв. (+25%)
- Плътно придържане към 3% бюджетен
дефицит, вместо предвидения за 2013 г. 1,3%.......1,3 млрд. лв.
- Постепенно контролирано повишение на
държавния дълг с по 2% пункта годишно................1,5 млрд. лв.
Общо...........................................................................5,0 млрд. лв.
Пояснение: числата в скоби показват размера на увеличението в сравнение с предвиденото в бюджета за 2013 г.