На фокус
Лош софтуер и липсата на контрол препънаха отчета на СУ пред Сметната палата
Според проверяващите одитираните документи не давали вярна и честна представа за финансите и имуществото на Алма Матер
/ брой: 138
За втори път през последните пет години одиторите на Сметната палата отказват да заверят финансовите отчети на Софийския университет. Това се случи за пръв път при одита за 2014 г., а вчера проверяващите публикуваха доклад с констатации и аргументи в подкрепа на отказа им за заверка на отчетите за 2016 г. Всъщност отклоненията от общата рамка за финансово отчитане в най-старото българско висше училище са от 2011 г., при това са съществени и повтарящи се. Рекапитулацията за последните пет години е обезпокоителна - три пъти отчетите му са заверени с резерви (2012, 2013 и 2015 г.), а два пъти има отказ от заверка (2014 г. и 2016 г.).
Като основна причина за допуснатите отклонения одиторите сочат липсата на адекватен контрол, който да предотвратява и да разкрива евентуални финансови и счетоводни нарушения. В ползваните от счетоводителите на вуза софтуерни продукти не са въведени автоматични контроли, а обобщаването на данните при съставяне на финансовите отчети се извършва ръчно. За това ректорът проф. Анастас Герджиков сам разказа на журналисти миналата седмица. Констатирани са разминавания между оборотните ведомости на отделните звена и обобщените данни за университета, което кара одиторите да се съмняват както в достоверността на информацията, така и в реалните стойности на активите. Например по сметка "Други машини, съоръжения" в баланса са отразени 28 400 442 лв., сборът от оборотните ведомости на звената по сметката е 25 449 447 лв., а при инвентаризацията са установени 17 866 889 лв. За несъответствията не са предоставени документи.
Друго нарушение е, че и през 2016 г. продължава и практиката за разплащане в брой над установените лимити. Многократно са изплащани служебни аванси над 10 000 лв. В брой е платен и недвижим имот в гр. Черноморец на стойност 58 725 лв. В Университетското издателство в края на всеки месец касовата наличност е предоставяна на материално-отговорното лице като служебен аванс, а в първия ден на следващия месец сумата е възстановявана. По този начин е избягвано задължителното внасяне в банковата сметка.
За установените нарушения са уведомени парламентът, Министерството на финансите, Министерството на образованието и науката и Националната агенция за приходите.
Позиция на СУ "Св. Кл. Охридски"
От началото на 2016 г. насам ръководството на СУ активно и последователно извършва преглед на дейности и системи, в които има изоставане и недостатъци. В СУ има близо 50 вътрешни разпоредители с бюджет в общо 16 факултета и три департамента. Установихме пропуски в работата на множество звена, които събират и предоставят счетоводни данни. Положихме големи усилия за изграждането на електронна система, свързваща звената на университета с централното счетоводство така, че да се получава незабавна и достоверна информация. От месец юни 2017 г. системата вече функционира. Ръководството на СУ ще продължи с решителните мерки за подобряване на финансовата дисциплина и изразява своето убеждение, че предприетите през последните 18 месеца действия ще доведат до видим напредък, който ще бъде установен още през октомври 2017 г. при текущия контрол от страна на Сметната палата.
(Със съкращения)