14 Ноември 2024четвъртък08:37 ч.

В тресавището на масмедиите

/ брой: 146

автор:Огнян Стамболиев

visibility 1071

Намираме се в Париж, но действието може да се развива и във всяка друга столица, в редакцията на голяма радиостанция, където новините за различни инциденти и катастрофи, пожари, наводнения, земетресения, терористични атаки на ислямисти, банкови кризи, войни и дори планетарни катастрофи се "изливат" като безспирен порой, при това денонощно в ефира.
В друг план - една тайна, окултна международна организация подготвя - при строга секретност! - голям проект за радикална промяна в живота на планетата: чрез контрол на информацията и създаването на един... "планиран хаос", на едно "превантивно", предохранително "безредие". И, колкото да е неочаквано и странно, този секретен проект предвижда и протокол за сътрудничество между човешката раса и расата на "плъховете-мутанти"...
Написан от първо лице, единствено число, в сегашно време, този много актуален, новаторски роман - "Планираният хаос" (изд. "Авангард принт"), в който се преплитат реалното и фантастичното, е решен в определено журналистически стил. Основната тема e за информацията, по-точно за свръхинформацията, която като мощна лавина залива нашия ден. Защото, колкото и парадоксално да звучи - свръхинформираният, преситен от новости и сензации, човек днес е и един определено парализиран човек! В момента, в който той се препълни от свръхинформация от всякакъв вид и род - политическа, социална, икономическа, светска, той изгубва волята и заедно с нея и способността си да мисли самостоятелно, да действа, да твори... да бъде активен. Той сяда пред телевизора или радиоприемника, да види или да чуе предаване, филм, футболен мач, концерт, забавно предаване, реклами... а напоследък и т.нар. реалити шоу.
Как се преминава от едната крайност към другата - от парализирания от цензурата по времето на комунизма човек до също парализирания, но от свръх информацията индивид - ето един интересен механизъм, който единствено иронията на Историята може да създаде.
Авторът, световноизвестният белетрист, драматург и поет, познатият и у нас, Матей Вишниек (род. 1956 г.), също и журналист в радио (работил е през 1988 и 1989 г. в Би Би Си Лондон, а от 1990 г. досега в Радио Франс) ни представя оригинален и силен роман-манифест, една радиография на тази нова форма за "промиването на мозъци".
Тази забележителна, майсторски изградена сатира, в традицията на Джонатан Суифт и Семюъл Бътлър, на Матей Вишниек (определен от критиката като "новия Йонеско") предлага на читателя интелектуално упражнение по рефлексия, провокира го да "прочисти" мозъка си, в който са се натрупали шлаки не само от близкото минало, но и от настоящето, в което чрез медиите вече започна да вилнее един "колективизъм от нов тип".
 

Левите се опасяват от катастрофа с Бюджет 2025

автор:Дума

visibility 861

/ брой: 217

КЗК се захвана с електронните ваучери за храна

автор:Дума

visibility 707

/ брой: 217

ТЕЦ "Марица изток 2" пусна 6 енергоблока

автор:Дума

visibility 647

/ брой: 217

Бизнесът очаква срив на поръчките и ръст на инфлацията

автор:Дума

visibility 738

/ брой: 217

1000 дни от началото на войната в Украйна

автор:Дума

visibility 962

/ брой: 217

Включиха РСМ в карта на Велика Сърбия

автор:Дума

visibility 772

/ брой: 217

Грузия отива на нови избори?

автор:Дума

visibility 704

/ брой: 217

И Нидерландия с контрол по сухопътните си граници

автор:Дума

visibility 855

/ брой: 217

Пълен софийски провал

автор:Александър Симов

visibility 836

/ брой: 217

"Сребърни чучулиги" и "Альоша" отново звучаха в София

автор:Боян Бойчев

visibility 801

/ брой: 217

Събитие в енергетиката

visibility 896

/ брой: 217

Краят на глобализма

автор:Таня Глухчева

visibility 785

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ