2/3 от локомотивите в БДЖ са опасни
Само оставка на шефа на дружеството ще спаси железниците от фалит, предупредиха от левицата
/ брой: 216
Близо две трети от локомотивите на БДЖ са опасни за пътниците, защото са изминали допустимия пробег километри, но не са подновени. Правят се само аварийни ремонти заради липса на пари и това е една от причините за зачестилите аварии с пътнически влакове. Предупреждението отправи вчера бившият транспортен министър Петър Мутафчиев. Той коментира отказа на Световната банка отпреди няколко дни да одобри планирания от кабинета заем за модернизиране на железниците.
Това е поредното доказателство, че стратегията на ГЕРБ за развитие на БДЖ и НКЖИ е некадърна и няма да оздрави дружествата, категорични са от левицата. Мутафчиев подчерта, че с всичките си действия от последните 2 години кабинетът се стреми да доведе БДЖ до състоянието на малка фирма, за която държавата да заделя съвсем скромни суми.
В плановете на правителството е да се нарежат на скрап 66 процента от товарните вагони и 48 на сто от пътническите. Кой ще спечели от всичко това, освен търговците на метали, попита риторично левият депутат. По думите му хиляди българи ще останат лишени от услугите на БДЖ, защото от 4150 км жп пътища сега през 2020 г. ще останат 3125 км. Заради т.нар. модернизация над 10 000 души ще бъдат съкратени от структурите на БДЖ и НКЖИ. В същото време дружествата продължават да очакват субсидии от държавата и да трупат дългове.
Разсрочванията на ремонтите вече са толкова много, че ставаме ежедневно свидетели на аварии по жп пътищата, коментира Мутафчиев. По данни на левицата 85% от парите за железниците не се влагат в ремонти, въпреки че остарялата техника е сред най-големите проблеми на дружеството. 25 млн. лв. вече са натрупаните дългове на БДЖ към банки, държавната субсидия е намалена с над 10 милиона. Ако кабинетът желае да има жп транспорт в България, трябва незабавно да освободи от поста директора на БДЖ Владимир Владимиров, призова Мутафчиев. БСП настоява за оставката на шефа на железниците с мотива, че той провежда политика на ликвидация на холдинга.
ДУМА припомня, че синдикатите в БДЖ готвят ефективна стачка от 1 октомври. Преди няколко дни КНСБ и КТ "Подкрепа" подписаха обръщение към работниците и служителите в компанията и започнаха процедура по събиране на подписка за ефективни стачни действия.