Знанията на зрелостниците се влошават
За 8 години отличниците по Български език и литература са намалели от 21,04 на 10,1%
/ брой: 113
Средната оценка, която тази годин са получили зрелостниците на матурата по Български език и литература (БЕЛ), е 4,06, докато миналата година е била 4,24. На втората матура обаче - избран по желание предмет, завършващите гимназия са получили средна оценка 4,67 при 4,50 през 2018 г. Основните проблеми по БЕЛ са разбирането на текст, извличането на информация от него, създаването на собствен текст, все повече ученици не се справят и с писането на резюме.
Според МОН резултатите били съизмерими с предишните години. Министерството се похвали, че са се увеличили зрелостниците, изкарали максимален резултат (100 точки) на матурите - сега били с 11 повече на брой. Добро е, че са намалели съществено учениците, получили по две слаби оценки на БЕЛ и на втората матура по избор - от 1778 миналата година на 973 сега.
При проследяване на тенденцията по БЕЛ от 2011 г. насам се вижда постепенен, но траен спад в оценките. Ако през 2011 г. зрелостниците са постигнали средно 58,48 точки, тази година са се сринали до 50,63 т. Ако през 2011 г. отличните оценки по БЕЛ са били 21,04%, тази година са едва 10,1%. Слабите оценки пък от 3,75% през 2011 г. сега са се увеличили на 8,72%. При предмета История тази година има съществен спад спрямо миналата - при среден брой точки 55,45 през 2018 г. сега средната оценка по история е 51,21 точки. МОН не предостави данни за броя на отличните и на слабите оценки по история сега през май. Само 985 деца от 39 338 са се явили тази година на втората задължителна матура по важен предмет като историята.
Влошаване в знанията показаха тази година на външното оценяване и децата в IV клас. По-ниски са оценките им по три от оценяваните предмети - Математика, Човекът и обществото и Човекът и природата. Подобряват оценките си само по Български език и литература, но от МОН не представиха конкретните числа. Според министерството постигат образователните стандарти по БЕЛ 77,69% от децата, по математика - 75,25%. Това означава обаче, че почти 22 на сто от четвъртокласниците не покриват изискванията по БЕЛ и почти 25 на сто не се справят с математиката в началния курс.