От редактора
Облепено с мълчание изкуство
/ брой: 49
В националната галерия със странното име "Квадрат 500", отворила врати едва преди две години, бяха сериозно увредени няколко от най-ценните картини, изложени в нея.
Причината: авария в климатичната система. Когато в началото на януари бяха и най-студените дни, климатиците спрели и докато се ремонтират, белята станала.
Звучи като оправдание. А оправдание не може да има.
Задавам си въпроса: каква би била реакцията, ако се случи подобно нещо в Лувъра, Третяковската галерия...
През миналото лято, когато в Париж река Сена преля от обилните валежи, веднага бяха взети мерки и експонатите от по-ниските етажи на Лувъра превантивно бяха преместени на по-високите, други бяха опаковани в дървени сандъци под строга полицейска охрана.
Вместо да бъдат взети адекватни мерки обаче, у нас, типично по нашенски, проблемът се премълчава. Случилото се в "Квадрат 500" стана известно едва месец по-късно, когато две уреднички на музея се решиха и показаха какви са щетите. В резултат и двете бяха натирени. Не били "лоялни към каузата", е обяснението на директорката на музея.
И какво означава тази нашенска лоялност - да премълчаваме и прикриваме проблемите, вместо да ги решаваме?! Манталитет.
Достойно постъпва Светлин Русев, като хвърля оставка като ръководител на Художествения съвет на галерията. В интервюто му по телевизията ми направиха впечатление думите му, характеризиращи положението - "обидно" и "рисково". Едва ли има по-голяма болка за един творец да вижда как се унищожава изкуство.
Но аз мисля, че не той трябва да хвърля оставка.
Въпросът е: защо е допуснато увреждане на ценните експонати? И докога у нас мълчанието ще се толерира като национална черта?..
Отговорност трябва да носят и тези, които са извършили ремонта. Създаването на Националната художествена галерия "Квадрат 500" бе най-скъпият и амбициозен културен проект в България от 30 години насам. Музеят бе ремонтиран за 27 млн. лв. След инцидента обаче се оказа, че пострадалите картини бяха облепени със специална японска хартия, за да бъде съхранен живописният слой. Те няма къде да бъдат преместени заради... ремонтни дейности в специално пригодените за това помещения. И за какво бяха дадени/усвоени тези 27 млн.лева?
Хубава идея, ама нашенска работа. Като асфалта, дето веднага се цепи и рони. Но тук не става дума за асфалт, а за безценни произведения на изкуството. Има малка разлика, нали?