Превозвачите да знаят
/ брой: 62
Евгени ГАВРИЛОВ
Идеите на регионалния министър Гроздан Караджов да разшири обхвата на тол системата и да увеличи таксите за нея очаквано бяха посрещнати с недоволство от превозвачите, които подкараха старата песен на нов глас - ще протестират. Между другото, те се оказаха, заедно с алибеговците, най-протестиращото съсловие, защото така ги научи бившият премиер и сегашен клиент на прокуратурата Борисов. Тръгна той да пуска "печатницата за пари", и превозвачите скочиха, защото обхващала много пътища и таксите били високи. Борисов клекна и сега резултатите избуяват, защото българската тол система се оказа пълна с недомислия и гафове.
Нейното въвеждане бе отлагано няколко пъти именно заради заканите за протести на превозвачите. Официално тръгна на 1 март 2020 г., но с драстично намален обхват. От първоначалното предложение от 10 000 км - половината пътна мрежа, той бе намален на 3115 км магистрали и първи клас пътища. Успоредно със свиването на платените пътища бяха намалени и първоначално предвидените такси за ползване на платената мрежа. Извън нея, например, останаха шосето през Прохода на Републиката, където всеки ден преминават средно 1500 тира. Маршрутът от Стара Загора до Пловдив през Карлово също позволява преминаване за тежкотоварния трафик, без да се плати такса (дневната натовареност по него е 104 автобуса и близо 700 камиона с тегло над 3,5 т). И по шосето между Кюстендил и Самоков дневно преминават стотици тежки превозни средства, които го предпочитат пред магистрала "Тракия", защото не се налага да плащат тол такси, сочат данните на МРРБ. Слизането на трафика от платените магистрали и първокласни пътища към безплатните шосета сви разходите от тол такси до 157 млн. лв. за 2021 г. Така България е единствената държава в Европа, в която приходите от винетки за лекотоварни автомобили са по-големи от постъпленията от тол такси.
Логично, защото те са до 6 пъти по-ниски в сравнение със съседните страни. Например автобус категория Евро VI за пътуване от Видин до ГКПП "Кулата" плаща 4 лв. тол такса, а за отсечката София - Бургас - 7 лева. В Сърбия за 331 км от границата с България до Белград същият автобус дължи 65,5 лева, а за 420-те км от Ниш до Суботица таксата е 77 лв. В Гърция за 178 км от ГКПП "Кулата" до Катерини се плащат 34 лв. Таксата за преминаване на трасето между Солун и Атина (480 км) е 153 лв. На наша територия за същите километри тол таксата е 6 лв. Така че, преди да протестират, превозвачите у нас трябва да знаят и малко факти.