Акценти
Нови правила с новите промени за шофьорските книжки
България и Румъния водят черната статистика на ЕС за жертви по пътищата
/ брой: 52
Мобилни шофьорски книжки, самооценка на годността за шофиране и по-добра осведоменост за пешеходците - това са част от промените в правилата на Европейския съюз за шофьорските книжки, които бяха приети от Европарламента на първо четене. И още: шофьор на камион и автобус (до 16 пътници) на 18 години при определени условия, допълнителни критерии в изпитите и изпитателен срок.
Всички тези мерки са поредният опит за справяне с войната по европейските пътища. Според предварителните данни на ЕК за смъртните случаи по пътищата за 2023 г. около 20 400 души за загубили живота си при катастрофи, съобщава БНР.
България и Румъния водят черната статистика съответно с 82 и 81 смъртни случая на един милион жители. Средната стойност за ЕС по този показател е 46. Според данните най-безопасни са пътищата в Швеция и Дания.
От ЕК отчитат около 10% по-малко смъртни случаи от ПТП-та в Съюза в сравнение с 2019 г. Броят на смъртните случаи по пътищата е намалял слабо в Испания, Франция и Италия. От друга страна расте в Ирландия, Латвия, Нидерландия, Словакия и Швеция.
И въпреки известния напредък след 2019 г., малко държави-членки са на път да постигнат целта на ЕС и ООН за намаляване наполовина на броя на смъртните случаи по пътищата до 2030 г., отбелязват от представителството на Комисията в България. През последните четири години само Белгия, Чехия, Дания, Унгария и Полша са на път да постигнат тази цел.
Тревожните данни са и причината Европейският парламент да подкрепя реформирането на правилата за свидетелствата за управление на МПС. Целта е те да допринесат за пътната безопасност, както и за екологичния и цифровия преход на ЕС.
Подготовка за рискови ситуации на пътя
Според евродепутатите кандидатите за шофьорски книжки трябва да бъдат изпитвани по допълнителни критерии. Някои от тях са шофиране в сняг и хлъзгави условия, безопасно използване на телефон по време на шофиране, слепи зони, системи за подпомагане на водача, както и относно безопасното отваряне на вратите на превозното средство. Така водачите ще са по-добре подготвени за реалните ситуации на пътя. Младите шофьори трябва да са наясно също и с рисковете за пешеходци, деца, велосипедисти и ползватели на електрически скутери.
В началото на годината и българският транспортен министър Георги Гвоздейков се застъпи за идеята като част от обучението на кандидат-шофьорите да бъдат въведени полигони, имитиращи тежки метеорологични условия и различни ситуации на пътя. Така младите шофьори ще могат да надградят уменията си и ще са подготвени за рискови ситуации.
Всички шофьори в ЕС да минават повторен изпит, предлагат евродепутати. "Тук става въпрос за допълнително обучение на водачите на превозни средства, на младите водачи, които ще придобият навици, които биха спасили техния живот и живота на околните", каза тогава министърът.
Неопитните водачи - с изпитателен срок
Новите правила въвеждат изпитателен срок от най-малко 2 години за неопитните шофьори. В този период те ще бъдат подложени на определени ограничения, като например за алкохол по време на шофиране, както и по-строги санкции за опасно шофиране.
Зелена светлина се дава на 18-годишните, които искат да карат камион или автобус с до 16 пътници, при условие, че притежават удостоверение за професионална компетентност. Освен това 17-годишните трябва също така да имат право на шофьорска книжка за автомобили или камиони, ако са придружени от опитен водач, се казва в проектозакона. Това се прави с цел да се смекчи недостигът на професионални шофьори.
Такъв изпитва и транспортният бранш в България и това е от години. По последни данни в ЕС не достигат близо 500 хил. шофьори, обясни директорът на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров пред БНР преди няколко месеца. Според него моментно решение на проблема у нас може да е облекчаването на режима за внос на кадри от трети страни.
Липсата на професионални шофьори засяга и автобусният транспорт у нас. Това е една от причините за затварянето на междуселищни линии. Проблемът е голям, защото малки населени места остават откъснати от света и обречени на изчезване.
Валидност на шофьорските книжки
Шофьорските книжки трябва да са валидни най-малко 15 години за мотоциклети и автомобили и пет години за камиони и автобуси, гласят новите правила.
ЕК предложи също да се намали валидността на свидетелствата за управление на превозни средства за възрастни хора, но това не беше подкрепено от евродепутатите. Те обясниха решението си с това, че така се избягва дискриминация, както и се гарантира правото им на свободно движение и участие в икономическия и социалния живот.
Въвежда се самооценка
Евродепутатите обаче се съгласиха водачите да оценяват собствената си годност за шофиране, когато се издава и подновява шофьорска книжка. Държавите-членки сами ще решават дали самооценката трябва да бъде заменена с медицински преглед, подчертават от ЕП.
Шофьорска книжка - на мобилния телефон
В подкрепа на единния пазар на ЕС членовете на ЕП подкрепят въвеждането на цифрова шофьорска книжка, достъпна на мобилен телефон. Предвижда се тя да е напълно еквивалентна на физическата шофьорска книжка. Така подмяната, подновяването или замяната на свидетелство за управление ще стават много по-лесно, тъй като всички процедури ще се извършват по интернет.
Проектът за новите правила за шофьорските книжки е приет на първо четене. Въпросът ще бъде проследен от новия ЕП след европейските избори на 6-9 юни.
Целта: 2030 г. - смъртните случаи от катастрофи наполовина, 2050 г. - нулева смъртност
Целта на ЕС е смъртните случаи от катастрофи да се намалят с 50% до 2030 г., а до 2050 г. да се постигне нулева смъртност по пътищата. Някои от начините за реализиране на тези цели включват подобряване на инфраструктурата, поведение на участниците в движението, безопасни пътища и превозни средства, както и бързото и ефективно реагиране при спешни случаи. Ефективните грижи след катастрофи, включително бързото превозване до правилното лечебно заведение от квалифициран персонал, сериозно намаляват последиците за живота и здравето на хората при възникване на ПТП. Тук трябва да отбележим и напредъка на България по изграждането на системата за спешна помощ по въздух ХЕМС. От началото на февруари страната ни разполага с първия от общо шест медицински хеликоптера. Следващите два се очакват през юни и декември.
Къде у нас е най-опасно да се кара кола?
България оглавява класацията за най-много смъртни случаи при катастрофи в Европейския съюз за миналата година. Предварителните данни бяха оповестени от Европейската комисия. Според доклада, по-голямата част от инцидентите с фатален край при пътнотранспортни произшествия у нас са станали на селски пътища – 57% и 29%, в градските райони. В целия ЕС пътниците в автомобили са 45% от всички смъртни случаи, пешеходците – 18 на сто, а велосипедистите – 10%, уточнява БТВ.
Данните на МВР показват, че най-много тежки произшествия (тоест с пострадали хора) се случват в Пловдивска област пред София-град, Варна и Бургас. Най-малко са в Търговище, Ямбол, Перник и Видин.
Около 30% от жертвите са дадени по първокласната пътна мрежка, други 40% - по второкласната и третокласната, и едва 18% са дадени на магистрали.