31 Октомври 2024четвъртък19:02 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

НА ФОКУС

Служебното правителство - каква са я мислили, какво стана

Моментът изисква да се демонстрира държавничество и лидерство

/ брой: 62

автор:Дума

visibility 565

Борислав Ангелов, политолог


С приемането на Конституцията на Република България от 1991 г. се въвежда институтът на служебното правителство в страна. Такъв тип правителство не е част от традициите и практиката в европейските страни. В Гърция в краен случай е възможно президентът да възложи формирането на правителство на председателя на Държавния съвет, на Ареопага или на Сметната палата по възможност на най-широка основа. Това се случва от 1975 г. насам единствено през 2015 г. и е съставено от неполитически фигури. 

През същата 2015 г. и в Турция за първи път от 1950 г. насам се стига до създаването на служебно правителство, съгласно Конституцията на страната, когато след предсрочни избори не се сформира правителство и президентът Ердоган възлага на действащия премиер Ахмед Давутоглу да състави служебно правителство с участие на политически фигури и експерти. Любопитното е, че самият Давутоглу заявява, че по същество правителството ще действа като редовно. Преди няколко години в Румъния и Македония, в обстановка на остри политически кризи, се съставят технически преходни правителства, които обаче се гласуват от парламентите на двете страни преди да бъдат разпуснати.  

Как е у нас

В България, за разлика от гореспоменатите страни, хипотезата заложена в Конституцията да има служебно правителство е за доста по-чести случаи, нетипично за страна с парламентарно управление. В 7-то Велико народно събрание (ВНС) постъпват 16 конституционни проекти. Само в три от тях се  предвижда да има служебно правителство - на Янаки Стоилов, на Велко Вълканов и на БСП.  

В мотивите към конституционния проект, внесен от Янаки Стоилов, е отбелязано, че според проекта взаимоотношенията между Народното събрание и парламента не са в класическите рамки на парламентарните републики. Самото служебно правителство трябва да има технократски характер и да е съставено от главните секретари на съответните министерства. Предвижда се неговите правомощия да бъдат орязани, като например отнемане правото на законодателна инициатива. Конституционният проект на БСП предвижда начело на служебното правителство да бъда председателят на Върховния касационен съд.  

В предложения проект от Комисията за изработването на проект за Конституция на България за обсъждане от народните представители тези идеи от проекта БСП и Янаки Стоилов отпадат.  

Дискусията за мястото, ролята и дейността на служебното правителство не е сред водещите за народните представители през 1991 година. Далеч повече дискусии има дали президентът да се избира от парламента или не, за необходимостта от вицепрезидент, за правомощията на Министерски съвет. От дискусиите във ВНС разбиранията за служебно правителство са да бъде краткотрайно, с ограничени правомощия, да организира и провежда предсрочни парламентарни избори. Не на последно място да бъде технократско, съставено предимно от висши чиновници. 

От тази гледна точка депутатите тогава не виждат опасност, а гледат на него като на инструмент, с който да се преодоляват кризи, а не да се задълбочават. За кратко време през юни 1991 година, по подобие на Гърция, е обсъждано дали служебното правителство да не се оглавява от председателя на Конституционния съд или друг орган. В същия месец е прието друго предложение - да се фиксира срокът за провеждане на нови избори, ако в парламента не се постигне съгласие да се избере правителство. 

В същия дух е и 

решението на Конституционния съд 

от края на 1992 г., с което се засягат правомощията и срокът на служебното правителство. Определя се, че то има временен характер с известна ограниченост на неговите функции, което произтича от това, че то не е избрано от парламента. Предназначението му да управлява текущите въпроси на вътрешната и външната политика докато се проведат парламентарните избори и се избере правителство от новоизбрания парламент. При него има ограничение на парламентарния контрол, от липсата на действащ парламент, от непарламентарен източник на правомощията му.  Служебното правителство не е обект на парламентарен контрол, който цели реализирането на политическа отговорност.  

Замисълът на народните представители от последното Велико народно събрание е един, но действителността и практическата реализация се оказва  съвсем друга. 

Оттам могат се поставят не малко въпроси за разсъждения и дебати. Още първото служебно правителство на Ренета Инджова е обвинено, че превишава правомощията си. На 13 януари 1995 г. 37-то Народно събрание приема декларация по този повод като призовава бъдещето избрано от парламента правителство да разгледа всички актове на служебното правителство в областта на приватизацията, реформите в земеделието, структурните и кадрови промени в изпълнителната власт. 

На 13 февруари 1997 г. същият парламент приема решение, с което се дава съгласие служебното правителство да води преговори и сключва договори и споразумения с други държави, международни организации и финансови институции за външни заеми, за финансова стабилизация и социална защита. Това решение потвърждава мнението, че на служебните правителства се гледа като на правителства с ограничени правомощия. На служебните правителства може и да се гледа като служебно предаване на властта на определена формация чрез президента. Така например през февруари 2005 г. "Новото време" вижда във възможността Георги Първанов да назначи служебно правителство като даване на властта на БСП. С този аргумент се включват като трети партньор в правителството на НДСВ и ДПС. По този начин е предотвратена една по-лесна и по-убедителна победа на социалистическата партия.  

През последните две години страната се управлява основно от четири служебни правителства, които извадиха с пълна сила 

минусите на института 

на служебното правителство, какъвто е заложен в Конституцията на страната.  По същество имаме президентско управление, но вместо да се разреши политическата криза, да се стабилизира политическата система, страната постоянно се движи в спиралата на изборите. Служебните правителства по един или друг начин взимат дългосрочни решения, извършват кадрови промени, подготвят и предлагат собствена законодателни инициативи с претенции за реформи, които се очаква да бъдат сляпо приети от политическите партии в парламента. Ясно осъзнавайки, че партиите носят политическа отговорност, а те не носят такава. 

Служебните правителства станаха инкубатор на лица за партийни проекти като "Продължаваме промяната", "Български възход" и с нескрити амбиции сред други лица. С действията и поведението си се намесват в предизборната кампания, което беше посочено и в два доклада на ОССЕ. Това е ярко доказателство за изкривяванията на служебния институт в изборния и политически процес.  

Необходимо е да бъде извършена промяна касаеща института на служебното правителство. Единият вариант е да бъде премахнат от Конституцията на страната. Вторият е да се търси вариант за ограничаване на неговите правомощия чрез отделен закон. Третият вариант е да се върви към разпад на партийната система, а от тук и на политическата, което да доведе до разрушаването на парламентаризма и въвеждането на полупрезидентски режим, който в страна с неукрепнали демократични традиции и недостатъчен опит лесно ще се превърне в едноличен и авторитарен. Но този вариант означава криза с неясен мащаб и продължителност, която да завладее държавата.  

Отговорност носят и политическите партии, които след 2 април или ще продължат да правят тяснопартийни сметки, да не съумяват да преодолеят егото си и зависимостите, или ще намерят сили и воля да поемат отговорност за бъдещето на страната. Да намерят пътя на съгласието и компромисите, да разчетат какво очакват от тях избирателят. Моментът изисква да се демонстрира държавничество и лидерство. 

7200 лекари в Словакия подадоха оставки

автор:Дума

visibility 440

/ брой: 208

Шефът на ВАС се гласи да остане на поста си

автор:Дума

visibility 566

/ брой: 208

Едва 8,7% от учениците могат да различат факт от мнение

автор:Дума

visibility 572

/ брой: 208

Бизнес климатът у нас се влошава

автор:Дума

visibility 580

/ брой: 208

Газът поскъпва с 8% в началото на зимата

автор:Дума

visibility 472

/ брой: 208

Wizz Air спря полетите от София до Женева и Лисабон

автор:Дума

visibility 540

/ брой: 208

Високо темпо на руското настъпление

автор:Дума

visibility 556

/ брой: 208

Скопие с ново условие за конституцията

автор:Дума

visibility 634

/ брой: 208

Опозицията в Албания блокира страната

автор:Дума

visibility 505

/ брой: 208

Ценоразпис за власт

автор:Таня Джаджева

visibility 514

/ брой: 208

Махалото вляво и дясно

автор:Александър Симов

visibility 593

/ брой: 208

Ако зависеше от българите, Тръмп би спечелил вота в САЩ

автор:Дума

visibility 543

/ брой: 208

Не е фокус, а нови политики

visibility 557

/ брой: 208

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ