Концерт, посветен на Чайковски, представиха Розалина Касабова и Галина Апостолова
/ брой: 227
Трима световни музикални колоси - Антонио Вивалди (р. 1680 г.), Лудвиг ван Бетовен (р. 1770 г.) и Пьотр Илич Чайковски (р. 1840 г.), имат през 2020 г. кръгли годишнини от рождението - съответно 340, 250 и 180. Необясним факт е, че в българския културен живот те не получиха полагаемото им се планирано отразяване.
Въпреки че "една птичка пролет не прави", благодарение на персоналните инициативи, проявявани от мислещите български музикални интерпретатори, афишите оповестиха индивидуалните им артистични изяви, посветени на тяхното творчество. Една от тях се състоя в Руския културно-информационен център, подготвена от белкантовата певица Розалина Касабова и пианистката Галина Апостолова, с програма, посветена на вокалното и клавирното творчество на Чайковски.
Родената във Варна Розалина Касабова отрано проявява природното си музикално дарование и става не само отлична изпълнителка на струнния инструмент виола, а и се изгражда като музикант с многостранни професионални интереси. Срещата й с вокалния педагог Александрина Милчева е съдбовна, понеже тя открива, че виолистката Розалина притежава и отлични гласови качества. Започват усилено обучение, което в скоро време дава добри резултати. Подобен е пътят на артистичното утвърждаване и на пианистката Галина Апостолова. От личния си опит зная, че в изкуствата природната дарба на индивида е само предпоставка, а високите артистични резултати се получават с много целенасочен труд!
Първия си самостоятелен концерт като белкантова певица Розалина Касабова изнася през 2002 г. и той дава основание на Агенция "Камерна музика" да я привлече за артистичен сътрудник. Благодарение на това, тя изнася множество концерти в страната, съчетани с направата на студийни записи. Непрестанно обогатява и своя репертоар с произведения на автори, притежаващи различна стилистика, като не забравя и творчеството на българските композитори.
С какво Касабова и Апостолова впечатлиха публиката, изпълнила Мраморната зала на РКИЦ? Преди всичко с добре подбрания репертоар, съобразен с индивидуалните възможности на артистките; визията и сценичното им поведение, което не акцентира върху евтините ефекти, налагани от попизпълнителите; творческото им единомислие и творческия им синхрон; с интерпретационната им култура, съчетаваща логиката на словесния текст с емоционално-структурното му артистично преосмисляне.
Ръководен от най-добри помисли, позволявам си да направя следната препоръка на колежката Розалина Касабова: тъй като притежава необходимите артистични аргументи, да увеличи концертните си изяви с подобен вид концерти, понеже българската публика се нуждае от духовното общуване с истинското музикално изкуство, а не с квазимузикални опити.
В заключение, изказвам благодарността си и на РКИЦ за добрата културна политика, която осъществява!