"Херцогинята от Чикаго" - една успешна премиера
Режисьорът проф. Румен Нейков постави в Старозагорската опера творбата на Калман 90 години след първата й сценична реализация у нас
/ брой: 35
Воден от професионално любопитство, заминах за Стара Загора, за да присъствам на премиерата на оперетата "Херцогинята от Чикаго" от прочутия унгарски композитор Имре Калман, която се състоя на 9 февруари. От различни публикации на музикална тема знаех, че освен на "класическите" произведения "Царицата на чардаша", "Графиня Марица" и "Принцесата от цирка", той е автор на още една оперета - "Херцогинята от Чикаго", но никога не бях слушал или гледал нейна публична реализация.
Веднага трябва да заявя, че не сбърках, защото:
- похвална е репертоарната практика на Старозагорската опера да предлага на публиката и рядко изпълнявани произведения;
- с настоящата постановка практически бе отбелязана 90-годишнината на "първата" и единствена сценична реализация на "Херцогинята от Чикаго", осъществена през 1929 г. от Софийския Кооперативен театър, една година след нейната премиера на 6 април 1928 г. във Виена;
- въпреки че либретото на Юлиус Бренер и Алфред Брьонвалд е пълно с "изтъркани" шаблони, вечната тема за сблъсъка между парите и любовта, и не само между тях, е все още твърде актуална за времето, в което живеем, и с подтекста си надхвърля една романтична любовна история!
По обективни причини не съм имал възможността да присъствам на първата българска постановка на "Херцогинята от Чикаго", за да направя съпоставяне с тази на Старозагорската държавна опера. Всъщност съпоставянето е излишно, тъй като всеки сценичен акт трябва да е уникален творчески акт, неотменимо и "задължително" да се различава от другите интерпретации на оригиналния нотен текст! Нека не забравяме думите на именития композитор и музиковед акад. Борис Асафиев, че "животът на музикалното произведение е заложен в неговото изпълнение".
Безусловно режисьорът проф. Румен Нейков, с активното съдействие на диригента Владимир Бошнаков, сценографа Тодор Демеров, художника на костюмите Антония Попова, хормайстора Младен Станев, хореографите Пенка Димитрова и Биляна Чолакова, е изградил добър постановъчен екип от единомишленици. Създал е необходимите условия за успеха на постановката и чрез успешния подбор на артистичния състав, който я реализира.
В този контекст впечатляващи са и изпълненията на Тереза Бракалова и Николай Моцов, превъплъщаващи съответните образи на американската Херцогиня Мери Лойд и европейския престолонаследник Шандор Борис.
Запомнящо е вокалното и артистично присъствие на Тереза Бракалова, в ролята на богатата млада американка от Чикаго - мис Мери Лойд, която с убедително сценично превъплъщение представи музикалната атмосфера на постановката. С широкия си певчески диапазон, грациозност и артистично обаяние тя зареди многобройната публика с хубави емоции и позитивна енергия.
Впечатляващо се представи известният тенор Николай Моцов, в образа на европейския престолонаследник Шандор Борис. Завладяващото му артистично и вокално майсторство не спираше да удивлява зрителите с богатия си тембър, чувственост и красиво легато. За изграждането му като певец със стил и висока музикална култура допринасят още преподавателската му дейност като доцент в НМА "Проф. Панчо Владигеров", нестихващата страст към сцената и творческите му изяви у нас и в чужбина.
Яркото сценично присъствие и високо вокално майсторство на изпълнителите, съчетано с наситена емоционалност, предизвика възторг и бурни аплаузи сред старозагорската публика.
Акт на нормална колегиалност беше присъствието в залата на главния диригент на Националния музикален театър в София Юли Дамянов и поднесените цветя от името на театъра и фондация "Верде". Добре би било, ако спектакълът "Херцогинята от Чикаго" бъде представен и в други български градове.