28 Декември 2024събота18:40 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Възвишеното и Земното при Даниел Дянков

/ брой: 131

автор:Огнян Стамболиев

visibility 1568

В живота Възвишеното или Сакралното, както казва великият румънско-американски философ и белетрист Мирча Елиаде (чиято фантастична проза имах щастието да преведа у нас), често се среща смесено с Профанното или Земното. Често пъти те са примесени и понякога трудно се разграничават.  Това е и може би най-кратката характеристика на новата забележителна изложба на Даниел Дянков в Русенската градска галерия на ул. "Борисова" 39.
Бих казал, че още при първия контакт живописта на Даниел Дянков впечатлява преди всичко с колорита си. В него е съсредоточена и силата на този творец, твърдо убеден, че всеки цвят трябва да бъде конкретен израз на точно определено душевно състояние, което от своя страна не може да не рефлектира върху зрителя, готов да приеме тази живопис. Но ако се вгледаме по-внимателно, ще видим и една крайно опростена стилна форма, една обаятелна наивност на материята, еднакво насочена към чувствата и към разума. Тук, без съмнение, ще открием и отгласи от американския и европейския минимализъм от 50-те г. на ХХ век, от абстрактния експресионизъм на Джаспър Джоунс и Робърт Роушенбърг, които положиха основите на нов начин на мислене за живописта.
За минималистичните знакови живописни платна и рисунки на Даниел Дянков ще се изкуша да цитирам думите на американския публицист и изкуствовед Майкъл Шапиро: "Едно от очарованията, но също така и тайна на изкуствата, обикновено класифицирани под понятието живопис, е че няколко петънца размита боя, които едва запълват повърхността и са нахвърляни като подготвителен етюд за бъдещо, цялостно изписано платно, могат да обладават вътрешна завършеност, докато и най-удивителните бележки и наброски на поета, драматурга и романиста си остават винаги пред прага на художествената проза."
"Стара моя теза е, че изкуството е своего рода медитация, а художникът - малко или повече медиум, щом успява да улови настроенията и да вдъхне нещо на хората", казва в едно свое интервю Даниел Дянков. За разлика от общото мнение за рисунката, че е  "несериозно изкуство", той смята, че и тя, както живописта, графиката и скулптурата е основен жанр, нещо повече - тя е изначално изкуство. Всъщност, рисунката е неговата първа голяма, истинска любов.
 През последните десетина години, както виждаме и от тази експозиция, русенският художник използва много успешно ръчно направена непалска хартия кахари, която се подготвя от монаси в манастири, разположени на 800 метра над морското равнище. Производството на кахари е с 1500-годишна традиция, уточни той. Тази хартия Даниел открива по време на престоя си в Швейцария, когато има възможност да обиколя най-големите бази за материали за художници. В една такава база, може би най-голямата, открих тази хартия. Не знаех как изглежда, но нещо ми подсказа, че това е моята хартия, разказва художникът. И от 1998 г. до днес кахари е хартията, на която работи.
За себе си той вече има и обяснение: "Непал е най-близо до Бога, а хартията се прави от монаси - хора с чисти души и помисли, а и самата хартия носи посланията на времето. Тя е много фина и не търпи драстично действие с нея. Човек трябва да е голям майстор, за да работи с такава хартия. Винаги съм искал да правя красиви неща и мисля, че това е връзката между двете реалности - реалността от улицата и реалността в ателието, в галерията. Художникът притежава някаква душевност, но ако успее да застане над реалността на улицата, това е висшата форма на изкуството..."
 

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 38951

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 36077

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 39945

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 40506

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 38661

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 37829

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 34908

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 33930

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 53650

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 44697

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 39060

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 38076

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ