19 Ноември 2024вторник10:47 ч.

В спомена на магията Китай

/ брой: 26

автор:Аксиния Джурова

visibility 1896

Изложбата на Вихрони Попнеделев в галерия "Контраст" е плод на неколкократни пребивавания на художника в Китай и предизвиква съпоставка с неговото появяване на артистичната сцена в началото на 80-те години. Още тогава Вихрони Попнеделев се отличаваше от връстниците си, от една страна, с двойния игрови код на картините с характерното пост-модернистично пародиране на приетите по това време постулати, и от друга, с експресивния колорит, плод на особена, бих казала, дива, първична чувствителност, превърнали се по-късно в негов патент, както и мозаечната структура на платното, изградена от резки цветни съчетания до деликатна хроматичност. 

Нещо бунтарско имаше и в избора на сюжетите по-близо до прозата на живота, но не в смисъла на директното отричане на нормативния дискурс. Неговата антинормативност бе поднесена с насмешка, присмехулност и самоирония, със силна сетивност, на която отговаряше една собствена и, бих казала, неподражаема свобода на поведението и поглед, в който той бе запазил нещо детско и забавно, и това личеше дори в игривата линия на четката.

Какво стана с Вихрони след посещенията му в Китай? Различната културна и социална идентичност между китайската и нашата култура е успокоила в известна степен ироничния поглед на Вихрони, освен в градските му пейзажи от Китай, но и в умиротворяване на цветовата му палитра, и в начина, по който третира детайла - особено силно изразно средство при Вихрони. 

Без излишна повествователност, но и без прикриване на конкретния сюжет, в картините му е усетена хармонията на ежедневието в отразените води на сградите и в безлюдните тесни улички на запазеното от VII век село Син Ие, в притихналия след дъжда, обхванат във влажна мараня парк в Ханджоу, в дантелено нежните преплетени стъбла на лилиите в езерото, във ветрилото от есенни цветове в планините, в човешкия поток по тесните улици в китайските мегаполиси, в сгъстения син сумрак на нощния им живот.

Този път Вихрони не е бързал в преживяването. Оставил го е да улегне, да проникне и стане част от него. Той е и познат, и различен, по-притихнал и извън крясъка на нашето ежедневие, стаен в спомена на магията Китай.

Различната културна и социална идентичност между Китай и нас се оказа ползотворно предизвикателство, довело до успокоение на ироничния скепсис на Вихрони и до серия пленителни пейзажи.

Изложбата "Пейзажи от Китай" в столичния арт салон на ул. "Цар Самуил" 49 се открива днес, 7 февруари, в 18.30 ч. и ще продължи до 1 март. Куратор е проф. Аксиния Джурова

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 1017

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 966

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 929

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 1009

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 954

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 937

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 942

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 1017

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 937

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 932

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 1756

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 997

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 1021

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 1002

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ