27 Септември 2024петък13:42 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колонката на Боян Бойчев

Тост за община, коли и кози...

/ брой: 133

автор:Боян Бойчев

visibility 4695

 Боян Бойчев


"Искам да имам кола, но нямам възможност. Имам възможност да имам коза, но нямам желание." Така започва един грузински тост. Сетих се за него покрай предложението на Столичната община да въведе нискоемисионни зони в центъра на София, които ще засегнат собствениците на по-стари автомобили. Очаква се да са две, като първата - тази в самия център, да влезе в сила от 1 декември. Другата щяла да обхваща доста по-широк периметър, но от по-късно. Глобите да са от 50 лева за физически лица до 200 лева за юридически, предлагат от общината. Предложенията предстои да бъдат гласувани на сесия на СОС в средата на юли. 

Така собствениците на автомобили първа еко категория и без еко категория няма да могат да преминават през въпросните "рингове" в центъра на София. 

Това е поредното безумие и поредната форма на дискриминация. Повечето българи карат около 20-годишни автомобили. И не защото не искат да си купят нов, а защото нямат възможност. Автомобилът отдавна не е лукс, а необходимост. Но при избора му всеки се простира според кесията си. Значи ли това, че ако не можеш да си купиш нова кола, не трябва да имаш? 

Наблюдаваме и следния парадокс. Много от старите коли са с монтирани газови уредби. Това ги прави екологични, но за тях няма как да бъде издадена висока еко категория. В същото време мощните автомобили на богаташите замърсяват повече въздуха от кола на газ, но се водят по-висока еко категория, защото са нови. 

Ако на човек му се наложи да заведе спешно близък до болница или да пренесе багаж със старата си кола, минавайки през центъра, той не може да го направи, защото ще бъде глобен от дебнещите за "страшното" провинение камери. Трябва евентуално да търси обходни маршрути, което ще доведе до по-голям разход на гориво и съответно по-голямо замърсяване. 

Всеки копнее за по-чист въздух. Само че София няма да стане по-чиста с директиви и забрани. Защото всеки има правото сам да избира каква кола и къде да я кара! 

Много по-добре е хората да бъдат убедени да ползват градския транспорт през работните дни. Но за да се случи това, превозните средства трябва да се движат на по-малък интервал. Кой обича да чака по 15-20 минути на спирката? Да, оправданието е липса на пари, но става въпрос за София. Не може ли държавата да подпомогне транспорта - все пак в столицата ни по официални данни живее около една четвърт от населението на България? Освен това градският транспорт не е бизнес, той има социална функция. А в София билетчето е сред най-скъпите в Европа (по съотношение между цена и среден доход). 

Чудесно решение предлага Берлин. Там беше въведена едномесечна карта за 9 евро за цялата градска мрежа и всички видове транспорт. Силна социална мярка както за борба със скока на цените на горивата, така и с екологичен мотив - хората по-рядко да ползват колите си. Така се прави. А у нас - дискриминация по класов принцип, ограничават се по-бедните. На кого му пука?

Тостът, с който започнах, завършва така: "Нека да пием за това нашите възможности да съвпаднат с нашите желания." 

Това, което предлагат от столичната управа е друго - като не можеш да си купиш нова кола, ходи да пасеш козите някъде другаде...

58% от българите печелят колкото за разходи

автор:Дума

visibility 222

/ брой: 184

Плоският данък е по-изгоден за богатите

автор:Дума

visibility 258

/ брой: 184

Забраняват да си продаваме колата на части

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 184

Такситата с двойна тарифа по празниците

автор:Дума

visibility 216

/ брой: 184

ЕС започва преговори с Албания за членство

автор:Дума

visibility 241

/ брой: 184

Русия променя ядрената си доктрина

автор:Дума

visibility 277

/ брой: 184

Призив за край на огъня между Израел и Ливан

автор:Дума

visibility 245

/ брой: 184

Накратко

автор:Дума

visibility 394

/ брой: 184

Кметът-бомба

автор:Александър Симов

visibility 360

/ брой: 184

Линията на осъдените души

автор:Барбара Пейчинова

visibility 250

/ брой: 184

За колко ни оценяват

автор:Евгени Гаврилов

visibility 278

/ брой: 184

Глобалният мир е пред безпрецедентна заплаха

автор:Дума

visibility 268

/ брой: 184

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ