България обвини в лъжа северномакедонския транспортен министър
Не отговоря на истината твърдението на Николоски за три провалени срещи в Брюксел
/ брой: 192
Северномакедонският вицепремиер и министър на транспорта Александър Николоски лъже, че София няма ясен план как да завърши частта от транспортния Коридор 8 на своя територия. Твърденията на Николоски, че България е провалила три срещи със Северна Македония в Брюксел относно стратегическата инфраструктура, не отговарят на истината, предаде БГНЕС.
Българското Министерство на транспорта и съобщенията уточни, че такава среща ще се проведе на 16 октомври в белгийската столица, като тя ще бъде на ниво заместник-министри и представители на Европейската комисия. На срещата ще бъдат обсъдени всички текущи и бъдещи дейности по реализацията на Коридор 8 от двете страни на границата. От ведомството опровергаха твърденията на северномакедонския вицепремиер, че България няма план за развитието на Коридор 8 и по-конкретно на отсечката от село Гюешево до границата.
"Участъкът от гара Гюешево до входа на трансграничния тунел "Деве баир" е включен за изпълнение през настоящия период на Програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г. Индикативната стойност за изграждане на липсващата жп връзка е в размер на 65 млн. лева, които са предвидени за финансиране от програмата, a проектът трябва да бъде завършен до 2030 г. До края на 2024 г. предстои изготвянето на техническия проект за участъка от Гюешево до входа на тунела, административните процедури със заинтересованите институции по график трябва да приключат до средата на 2025 г. До края на 2026 г. ще бъдат завършени процедурите по отчуждаване и провеждане на обществена поръчка за избор на изпълнител", отчетоха от МТС.
През последните месеци македонският премиер Християн Мицкоски и неговият вицепремиер водят кампания срещу изграждането на скоростната жп линия до българската граница - част от Коридор 8, която свързва Черно с Адриатическо море. Вместо това двамата поискаха прехвърляне на средствата от Коридор 8 към Коридор 10, който свързва гръцкото пристанище Солун със Скопие, Белград и Будапеща. Тази идея обаче беше категорично отхвърлена от страна на ЕС. Николоски наскоро заяви, че жп маршрутът е твърде скъп и струва около 20 милиона евро на километър, а по негови думи "България дори няма готов проект" - твърдение, което беше опровергано с документи от Националната компания "Железопътна инфраструктура".