Румъния пред горещо лято
Северната ни съседка може да се изправи пред дълъг период на политическа нестабилност
/ брой: 134
Политическата обстановка в северната ни съседка върви към усложняване вместо към разведряване. Това потвърждава сегашното напрежение, свързано с опита за сваляне на правителството на Виктор Понта. Искането на прокуратурата за наказателно преследване на премиера вече бе отхвърлено с 231 гласа "против" и 120 "за" от парламента. Преди това същата съдба то имаше и в юридическата комисия на парламента. Впоследствие правителството на Понта оцеля и при вот на недоверие.
Опозицията и главно Националлибералната партия (НЛП) започнаха кампания на недоволство срещу премиера и парламента. Към нея се присъедини и президентът Клаус Йоханис, който поиска оставката на Понта веднага след съобщението на прокуратурата. Но съгласно чл. 115 на конституцията президентът няма право да инициира наказателно преследване или отстраняване на премиера без одобрението на парламента.
От своя страна Виктор Понта пусна декларация за печата, в която подчерта, че някои политически дейци "искат да свалят правителството, като противопоставят държавната власт на парламента. Това води до държавен преврат".
В понеделник, 7 юни, бе свикано заседание на Изпълнителния комитет на Социалдемократическата партия, на което бе изразена пълна подкрепа на Понта. Същевременно в големите градове бяха организирани митинги в подкрепа на правителството и премиера.
Още след избирането на Клаус Йоханис за президент новите ръководители на НЛП поставиха въпроса за смяна на социалдемократическото правителство. Президентът обаче им напомни, че социалдемократите разполагат в парламента с 377 депутати при необходими за успех на тяхното искане 287 депутати. Оставаха други две легални възможности - предложение в парламента за предсрочни избори, което е обречено на неуспех при парламентарното съотношение на силите, и избори за парламент през 2016 г.
Но очевидно останалите законови възможности бяха пренебрегнати и се пристъпи към друг подход. Задкулисен. Прокуратурата се зарови в миналото на премиера като адвокат и избра някои моменти, верни или неверни, върху които да построи своето искане за наказателно преследване. Президентът бързо поиска оставката на Понта, без да се съобрази с необходимите законови предпоставки. Същия ден, 5 юни, стана още едно събитие - НЛП организира протестен митинг пред сградата на правителството с искане за оставка на премиера. Интересно съвпадение! Същевременно президентът сондира мнение с ръководителите на НЛП за нов премиер.
В Букурещ дипломатически представители на държавите от ЕС, САЩ и Канада отправиха критични бележки към румънския парламент. Състоя се и дискусия между тях, премиера, председателите на двете камари на парламента за изясняване на събитията.
Прави впечатление, че представители на западни държави си позволяват често без дипломатически такт да дават на всеослушание своите съвети към ръководните среди в държавите от източната периферия на Евросъюза. Посланикът на САЩ в Букурещ редовно дава в печата свои назидания. Какво биха казали на Запад, ако посланиците на Румъния и България във Вашингтон или Париж дават свои препоръки на правителствата и парламентите?
Поведението на западните дипломатически представители към румънските управляващи разкрива някои пристрастия към политическите сили. Едва ли могат да ги обвинят в проруски настроения съгласно установените напоследък геополитически критерии. Но в случаи като сегашния те се отнасят пристрастно към румънската десница. Критикуват румънското социалдемократическо правителство за "отклонение от демократичните принципи".
Подобен подход на Запада към страните от източната периферия на Евросъюза не само че не способства за политическата стабилност, а засилва разделението и противопоставянето между политическите сили. Сега страната се изправя пред неизвестни през периода до следващите парламентарни избори. "Скандалът, изтъква Ана Токър, анализатор от "Royal Bank of Scotland Group", може да предизвика дълъг период на политическа нестабилност." А известният коментатор на в. "Евентиментул зилей" Йон Кристою заключава: "Това е само началото." Но случаят изправя същевременно ръководителите на Евросъюза пред конституционен казус в условията на парламентарната неодемокрация.