
Снимка Райнер Байер - Изглед към главната фасада на Театър "София"
Емилия Николова-Байер и изкуството на синтеза
Изложба в Квадрат 500 представя именитата художничка, авторка на скулптури, декоративни релефи, керамични пана и др.
/ брой: 144
Емилия Николова-Байер е лауреат на Отличие за най-добро произведение на изкуството на Международната художествена изложба във Виена, Австрия; Награда от Международното биенале на модерната керамика във Фаенца, Италия; Бронзов медал "Кирил и Методий". Нейни произведения са част от колекциите на Националната галерия, Художествената галерия в Ямбол, Музея на хумора и сатирата в Габрово. Творби на художничката са притежание на частни колекции, на музеи и колекции у нас и по света.
Националната галерия представя изложбата "Изкуството на синтеза" на Емилия Николова-Байер до 21 октомври в Квадрат 500, пл. "Св. Александър Невски", ул. "19 февруари" 1, научи ДУМА от Националната галерия. Ива Велева е куратор на изложбата.
През творчеството на Емилия Николова-Байер експозицията насочва вниманието към слабо изследвания синтез между монументалните изкуства и архитектурата у нас в периода 1956-1989 г. Представени са декоративните релефи, които художничката създава за два емблематични театъра - "София" в столицата (1973-1975) и "Фридрихщат паласт" в Берлин (1982-1984). Сегментите в изложбата са опит за критичен поглед към разбирането на жената творец в България от втората половина на ХХ век - авангардна, силна и смела - и ни дава възможността за първи път да надникнем в пъстрия свят на художничката, да се запознаем с нейния нов за времето си език и да получим ново изживяване в публичното архитектурно пространство.

Каменните релефи за Театър "София" и бетонните релефи за "Фридрихщат паласт" са елементи, притежаващи жив ритъм в архитектурния ансамбъл. Чрез ниския декоративен релеф, добре пропорциониран към фасадната плоскост, Емилия Николова-Байер оставя своя оригинален отпечатък върху съвременната архитектурна творба.
Фотографии от личния архив на Емилия и Райнер Байер показват декоративни релефи, керамични пана, каменни надписи и рисунки, различни по размери и изпълнени в материал скулптури. За отделни обекти са включени актуални снимки от Федералната служба за строителство и регионално планиране в Берлин и художника Калин Серапионов.

Емилия Николова-Байер е родена през 1934 г. в София. В Държавната художествена академия в София учи едновременно керамика при проф. Стоян Райнов и декоративно-монументална скулптура при проф. Любомир Далчев. Това е причината и до днес керамиката да е голямата й любов, както тя самата споделя. Дипломира се през 1958 г. и започва свободна практика като скулптор. Едновременно с това се занимава с приложна графика, печатна графика и оформление на книги. Първата й работа по декорация на сграда е мащабен проект на арх. Неделчо Паскалев за Партийния дом в Сливен. В края на 60-те създава декоративни пана за хотели в новостроящия се курортен комплекс "Златни пясъци" (с арх. Георги Ганев). С арх. Жеко Жеков работи по множество проекти за Смолян, Видин и Варна.

През 1975 г. Емилия Николова-Байер заминава за Берлин и се установява там. През следващото десетилетие получава поръчки за големи скулптурни творби в публична среда - паркове и декорации на сгради. Най-известната й работа е проектирането на четири бетонни релефа за новата сграда на театър "Фридрихщат паласт" - една от най-обичаните от берлинчани сгради.
От 90-те насам художничката отдава изцяло творческата си енергия на малката пластика. Продължава да работи в ателието си всеки ден.