Увеличават се обажданията на телефона за деца в риск
Подадени са 1191 сигнала, 742 са за насилие
/ брой: 15
През изминалата 2023 г. обажданията на Националната телефонна линия за деца 116 111 на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) са 25 709. През миналата година те са били 1191, докато през 2022 г.позвъняванията са 1052, като 742 са за насилие.
През изминалата година има увеличение на сигналите, подадени от телефон 112, отчитат от ДОЗД. От учебни заведения са получени 23, а 20 са от медицински лица. Наблюдава се тенденция повече от сигналите да се подават през летните месеци, като честата причина са нарушени права на деца, свързани с неспазване на съдебни решения с определен режим на виждане от единия от родителите.
Родители основно търсят съвет от консултантите как да постъпят в определена ситуация, свързана със семейни проблеми и взаимоотношения между разделени родители.
Подрастващите, които най-често търсят подкрепа от консултантите на този номер са между 14 и 16 г. Те искат съвет как да общуват помежду си и с възрастните. Според статистиката на ДАЗД момчетата по-често се обаждат.
Най-много позвънявания като цяло се отчитат през месеците януари и август, най-малко - през последните месеци от годината.
ДУМА припомня, че националният телефон за деца работи денонощно, а обаждането на тел. 116111 е безплатно от цялата страна. От миналата година има и чат приложение за разговор и консултация с деца всеки вторник и четвъртък от 14 до 16 ч. експерти на ДАЗД са на разположение, за да отговорят на въпросите на децата. Чатът анонимен и е достъпен за всяко дете. Единствената информация, която се изисква при започване на онлайн разговора е за годините и пола на детето.
По-рано от ДАЗД съобщиха, че анализите на данните от обажданията показват не малък брой мълчаливи позвънявания. Най-често те са свързани със страх и притеснение за разговор, но в същото време показват и необходимостта за споделяне. По думите на специалистите чат приложението е още по-лесен и достъпен вариант за тези деца, така че да получат подкрепа.
Още в края на 2022 г. експертите в ДАЗД започнаха редица срещи с ученици в различни градове на страната, за да ги запознаят с функциите на Националната телефонна линия за деца и да го популяризират.