12 Август 2024понеделник17:33 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

БАН: Не бива да се строи тунел при Кресна

Зоната е най-земетръсната в Европа, под земята ще се просмуква радон. Парите да се пренасочат от магистрала "Струма" към "Хемус", настояват учените

/ брой: 20

автор:Дума

visibility 2079

Зоната на Кресненското дефиле е силно земетръсна и противопоказна за строителството на замисления 15-метров тунел по магистрала "Струма". Това категорично мнение са дали учените от БАН пред транспортното министерство, съобщи в събота председателят на БАН акад. Стефан Воденичаров. В зоната има няколко разлома, именно в Кресненското дефиле през 1904 г. е станало най-силното земетресение в Европа до момента. Има и вариант сегашното шосе да се надстрои с малки тунели и виадукт, но се оказва, че през цепнатините дори в малък тунел ще прониква отровен радон. Възможно е също при подсичането на водоносен разлом да се пресекат и термални зони с минерални води. Затова най-доброто е планираните 1,5 млрд. лв. за строителството на тунела да се пренасочат към магистрала "Хемус", смятат учените.
 В същото време лот 2 от магистрала "Струма" между Дупница и Благоевград трябва да е готов до март 2015 г. и струва 358 млн. лв., планира правителството. Строителството продължава, тъй като магистралата е част от транспортен коридор ІV от Европа през България към Бяло море. В процес на изграждане в момента са около 60 км от магистралата. До октомври трябва да приключи строителството на последната отсечка Сандански-Кулата. Трудният участък през Кресненското дефиле е планиран с европари за периода 2014-2020 г. Според проекта големият тунел на това място (Лот 3), дълъг 15 км, ще минава на около 30 м дълбочина, трябва да влезе откъм Крупник и да излезе западно след Кресна - тъкмо в най-опасния земетръсен район.
Още от септември 2014 г. учени от БАН предупредиха в Обществения съвет, воден от зам.-министър Екатерина Захариева, че тунел (един от най-дългите в Европа) под Кресненското дефиле е твърде скъп и рисков проект. От Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" тогава обаче отговарят, че екоминистерството било подписало ОВОС, че тунелът е оптималното решение. Търсенето на по-евтин вариант щяло да забави сроковете и изисквало пари и нов ОВОС. Строителният бранш обаче още от април 2014 г. настоява да се отмени строителството на скъпия (1,5 млрд. лв.) и опасен заради високата сеизмична опасност тунел, чиято поддръжка след това ще струва колкото издръжката на цялата пътна мрежа. Строителите настояват да се преразгледа идейният проект на италианската компания SPEA Ingegneria Europea, подготвен през 2001 г. и актуализиран през 2013 г. Според браншовиците разширяване на съществуващия път в дефилето на Струма е по-правилно и би струвало само 500-600 млн. лв. Би трябвало да се потърсят и алтернативни трасета.
 Становището на експертите от БАН е категорично: Не може да се строи тунел при Крупник-Кресна. Мнението им е подкрепено и от техни колеги - учени от Италия и Франция.  

Британският премиер Стармър с писмо до Зафиров

автор:Дума

visibility 0

ИПИ: В 22 общини няма работеща аптека

автор:Дума

visibility 263

Геомагнитна буря удари Земята

автор:Дума

visibility 288

111 000 души у нас са на воден режим

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 152

Обмислят закон за големите проекти

автор:Дума

visibility 265

/ брой: 152

200 млн. лв. дължи държавата по дела с пътни фирми

автор:Дума

visibility 245

/ брой: 152

Сърбите масово срещу добива на литий

автор:Дума

visibility 295

/ брой: 152

Албанска партия отлага признаването на българите

автор:Дума

visibility 303

/ брой: 152

Засилен пътен контрол в Гърция

автор:Дума

visibility 254

/ брой: 152

Накратко

автор:Дума

visibility 227

/ брой: 152

Горе сърцето

автор:Марин Милашки

visibility 278

/ брой: 152

Планирана атака с MI6

автор:Боян Чуков

visibility 263

/ брой: 152

Карлос Насар, гордият българин

автор:Дума

visibility 315

/ брой: 152

Законопроектът, който свали маските

visibility 275

/ брой: 152

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ