09 Ноември 2024събота14:59 ч.

ВРЕМЕТО:

В събота вятърът ще се ориентира север-североизток и ще се усили. С него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд. В събота вятърът ще се ориентира север-североизток и ще се усили. С него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд.

Защо не познаваме нашето минало?

Защото не може в два урока да се изучава историческият период от 1878 г. до 1991 г.

/ брой: 115

visibility 3313

Васил Геров учител по история
София


    Училището е основната институция, формираща знания за миналото. Началните знания по история имат същото значение, както основата на сграда: подсигурява надграждането и надеждността на построеното. Формирането на познания в началния и прогимназиален етап носи редица недостатъци и пороци, чиито резултат е неумение на младия човек да анализира и обяснява процесите от миналото и тяхното проявление в настоящето и проекцията им в бъдещето. Нали в това е смисълът от изучаване на миналото?
    Какво предлага образователната система на начален и прогимназиален етап за формиране на исторически знания? Учебният план предвижда за трети и четвърти клас един час седмично, като половината от тях са свързани с природо-географски познания и такива за гражданското общество. Историческите теми са в необятната граница от Античността до членството на България в Европейския съюз. Не може да се формират трайни знания, когато предишният урок е бил преди седмица (и повече). Дисбалансът между малкото на брой часове и обширната тематика проектира втори дисбаланс - съдържанието на урочните единици: в един урок, с по едно или две изречения учениците трябва да получат знания за царете Петър, Самуил, владетелите от династията на Асеневци - т.е.

за събития и процеси в отрязък от четири века!

Още по-объркващо - в два урока, е представен следосвобожденският период от 1878 г. до 1991 г., в който значимите събития са три - Съединението (1885 г.), обявяването на независимостта (1908 г.) и приемането на конституцията (1991 г.). Какви знания ще формира този урок?
    В пети клас недостатъците са свързани с пропуски на същностни събития и факти при различните варианти на учебника: в един липсват теми за упадъка и периода на татарска зависимост, за въстанието и управлението на "селския цар" Ивайло, за управлението на династията Тертеровци, т.е. направен е "скок" от първата половина на ХІІІ век във втората половина на ХІV век, който се изразява в липса на знания за този период с неговите събития и личности. В други варианти на учебника липсва социалната структура на средновековното българско общество - съответно и знания за него. Към това трябва

да прибавим разминаванията в датировките

на събития и на цели исторически периоди, както и липсата на конкретика в допълващия уроците материал, което ги обезсмисля.
    Така с много пропуски стигаме до кошмарното изучаване на родното минало в шести клас. Безумието е заложено в хронологичните граници: от Възраждането - до управлението на Тройната коалиция (2005-2009 г.) - с тенденция крайната граница да се разширява! Пренебрегнат е принципът за историческа дистанция от събитията като условие за обективност. Още повече личностите от този период са част от съвременната политика. Липсва баланс в обема на отделните уроци: как се преподават (съответно заучават) знания за Първата  и Втората Балканска война, за Първата световна война - причини, съюзи, договорни клаузи, последици - заложени в един урок? Подобно струпване на събития от политическото минало на България съпътства целия изучаван период. Така историята става трудна, скучна, непонятна. Непонятна дотам, че учениците да бъркат Стамболов със Стамболийски и да посочват Георги Димитров като музикант и композитор.
    Дотук коментарът визираше методологичните аспекти на преподаването по история и отражението им върху знанията на учащите.

Това предполага промяна на учебните планове

балансиране и систематизиране на учебното съдържание, отпадане  на темите, свързани с процесите след 1989 г., които историческата наука още не е изследвала. Учебниците трябва да се съставят от учители, показали резултати в професията, а не такива, свързани с издателствата и криещи се зад академичните имена, изписани върху кориците.
    Ако искаме да подготвим поколения на бъдещето, учебното съдържание трябва да се изчисти от остарелите и неверни тези, с които изобилства, за да не се превръща историята в митология, насаждаща погрешни представи за миналото.
Дебатът за това предстои, но никой не го поставя на дневен ред. Дотогава изучаването на миналото ще прилича на пътуване за никъде.


Появи се дори идея след Х клас да не се учи повече история, срещу което и учители, и ученици скочиха
       

Служители в АЯР на протест за по-високи заплати

автор:Дума

visibility 1542

/ брой: 214

"Лукойл": Не продаваме рафинерията в Бургас

автор:Дума

visibility 1548

/ брой: 214

25 нови влака от "Шкода" пристигат до 2026 г.

автор:Дума

visibility 1037

/ брой: 214

Брюксел разследва "Виза" и "Мастъркард" за таксите

автор:Дума

visibility 1405

/ брой: 214

Управляващата коалиция в Германия се разпадна

автор:Дума

visibility 1524

/ брой: 214

Харис обеща помощ на Тръмп до инаугурацията

автор:Дума

visibility 1518

/ брой: 214

В САЩ разработват план за мир в Украйна

автор:Дума

visibility 1560

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 1461

/ брой: 214

Пътят на разбитите надежди

автор:Александър Симов

visibility 1323

/ брой: 214

Непредсказуемият Тръмп

visibility 1347

/ брой: 214

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 1401

/ брой: 214

Агнето сито и вълкът цял

автор:Гарабед Минасян

visibility 1303

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ