09 Ноември 2024събота15:46 ч.

ВРЕМЕТО:

В събота вятърът ще се ориентира север-североизток и ще се усили. С него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд. В събота вятърът ще се ориентира север-североизток и ще се усили. С него ще прониква по-студен въздух и максималните температури в по-голямата част от страната ще бъдат между 8° и 13°, в София - около 13°, на морския бряг – 10°- 11°, на места в Южна България - до 15°- 16°. Облачността ще се увеличава и в края на деня в североизточните райони ще завали дъжд.

Парижка вечер, Париж, 1966

Изложба по повод 100 години от рождението на Георги Ковачев-Гришата

Галерия "Лоранъ" гостува на галерия "Контраст" с изложба по случай 100 години от рождението на художника Георги Ковачев

/ брой: 245

автор:Аксиния Джурова

visibility 2328

През 2011 г. излезе мемоарната книга "Дните предишни" на Милка Пейкова, вярната спътница над 60 години на Георги Ковачев-Гришата. В нея тя бе поместила кратък текст "Размисли", в който споделяше тревогите за съдбата на техните картини. Тогава още Гришата беше жив, макар и унесен в свой, далечен от реалния свят. 

"...Покой нямам от нерешените проблеми с ателието ни на "Миджур" и голямото количество картини, главно на Гришата. Опитът ни да дарим на държавата ателието за изложбена търговска галерия в "Лозенец" (не музей), когато съпругът ми можеше да вземе участие с подписа си, остана без последствие... Единственото ни условие бе галерията да носи името "ГРИМИЛ". Искахме да оставим малка следа от извървения наш път за идващите след нас поколения. Посвещаваме дарението на болните от алцхаймер български творци. 

На коя институция в нашата държава сега мога да се доверя при толкова разнопосочните възгледи на хората, които ни управляват?! - Няма кой да ми даде съвет! Блъскам си главата сама!" (Милка Пейкова, "Дните предишни", София, 2011, 231).

Помествам неслучайно този текст, защото в него е цялата болка от мисълта, че всичко това, което бе събрано в дома им и в ателието на ул. "Миджур", можеше да се разпилее. Примерите в тази насока бяха много.

Познавах Гришата още от най-ранната си детска възраст, от посещенията му в къщи като приятел на татко от Троянския край. По-късно, от началото на 70-те години отразявах всичките му изложби, а в последните десетилетия от живота и на двамата близостта ни нарасна. Не само заради общото ни местоположение в квартал "Лозенец" и желанието да помогна при решаването на някои битови проблеми, но най-вече и заради съдбата на тяхното изкуство. Не ми беше безразлично какво ще се случи, след като си отидат, тъй като общите ни опити приживе не дадоха резултат, така че, когато Лаврен Петров прояви желание да закупи част от останалото в ателието, приех веднага с надежда за спасение.

Отидохме заедно и от препълнените с картини помещения и тези по стените започнахме да отделяме това, което искахме да вземем. В големи пликове и папки отделно бяха класирани по години монотипиите. След това посещение Лаврен още веднъж посети ателието и закупи нови работи. Така години по-късно се роди идеята за отбелязването на 100-годишнината от рождението на Гришата с издаването на каталог и организирането на изложба. Събраните произведения покриват над 50-годишния творчески период на художника. Най-ранната работа е масло от 1942 г. - "Портрет на госпожа Мишлякова", а най-късните са рисунки от 90-те години. Включените в изложбата творби са изпълнени с масло, гваш, пастел, туш, монотипии, лави, флумастер и обхващат широк хронологичен диапазон, но разкриват и богатство на жанровете, в които Гришата се изявяваше - портрета, фигуралната композиция, пейзажа, илюстрацията, рисунката. Специално внимание трябва да обърнем на живописта, която се отличава със своята деликатност, финес и чувствителност, специфично третиране на цвета и линията, с непретрупани композиции, а липсата на присъщата за годините патетика е заменена с атмосфера на деликатност и тишина.

Битието и творчеството на Георги Ковачев, изпълнени с катаклизми, възход и пропадания, са отражение на неговия избор в живота - този на непокорния творец, неравнодушен към ставащото в обществото, минал до 1945 г. през активно участие в РМС и БОНСС, през полицейски арести, през фронта и след това през обвинения в модернистични уклони, отхвърлена изложба и лични житейски драми. С една дума той бе част от своите връстници, които не приемаха априори официалните постулати, което го обрече на изпитания в живота, на преминаване през бунтарство и реформаторство, през страстна вяра в идеалите и огорчение от дискредитацията им, но въпреки всичко не загуби вярата в живота. Беше самокритичен спрямо себе си и деликатен в отношенията си с другите. Носеше красота - физическа и духовна, излъчваше нравственост и доброта.

През 1972 г. неговата изложба предизвика бурни реакции. (...) Част от монотипиите, показани в изложбата от 1972 г., представяме в галерия "Контраст", както и някои от живописните му работи. Изложба, след която, огорчен от излезлите тогава статии, Гришата бе написал: "Когато бях с отприщени сили, ми отрязаха крилата в полет." Макар че следващата изложба в Париж през 1976 г., в която показа част от картините и монотипиите от 1972 г., го окрили с отзивите на френската критика. (...)

Представянето на Георги Ковачев-Гришата от галерия "Лоранъ" в галерия "Контраст" по повод 100 години от рождението му се забави около година във връзка с усложнената епидемична ситуация. Радвам се, че успяхме да организираме това събитие със спасени от разпиляване творби на големия ни художник, който всички наричахме Гришата. Може би така ще успокоим и душата на Милка Пейкова - неговата любима съпруга, която толкова се страхуваше за съдбата на творчеството му.

Изложбата "100 години от рождението на Георги Ковачев-Гришата (1920-2012)" може да бъде видяна до 28 януари 2022 г. в салона на галерия "Контраст" на ул. "Цар Самуил" 49 в София, където ще намерите и каталога ни.

              Из представянето на изложбата 

 

Глава, 70-те г. на ХХ в.


Свещен пламък, 1982 


 

 Йордан Радичков, 1975

 


 

 

 

 

Служители в АЯР на протест за по-високи заплати

автор:Дума

visibility 1746

/ брой: 214

"Лукойл": Не продаваме рафинерията в Бургас

автор:Дума

visibility 1742

/ брой: 214

25 нови влака от "Шкода" пристигат до 2026 г.

автор:Дума

visibility 1100

/ брой: 214

Брюксел разследва "Виза" и "Мастъркард" за таксите

автор:Дума

visibility 1599

/ брой: 214

Управляващата коалиция в Германия се разпадна

автор:Дума

visibility 1744

/ брой: 214

Харис обеща помощ на Тръмп до инаугурацията

автор:Дума

visibility 1725

/ брой: 214

В САЩ разработват план за мир в Украйна

автор:Дума

visibility 1767

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 1752

/ брой: 214

Пътят на разбитите надежди

автор:Александър Симов

visibility 1489

/ брой: 214

Непредсказуемият Тръмп

visibility 1560

/ брой: 214

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 1589

/ брой: 214

Агнето сито и вълкът цял

автор:Гарабед Минасян

visibility 1442

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ