09 Ноември 2024събота21:01 ч.

ВРЕМЕТО:

В неделя ще остане ветровито, а застудяването ще продължи. Превалявания се очакват главно в Северна България, а над югозападната половина от страната ще има и слънчеви часове. Райони с валежи ще има и в началото на новата седмица. Температурите ще останат без съществена промяна. В неделя ще остане ветровито, а застудяването ще продължи. Превалявания се очакват главно в Северна България, а над югозападната половина от страната ще има и слънчеви часове. Райони с валежи ще има и в началото на новата седмица. Температурите ще останат без съществена промяна.

И климатът раздели Европа*

Правилата за споделяне на усилията за декарбонизация ще бъдат преразгледани

/ брой: 123

visibility 7137

Георги Велев, 3е нюз

Един от основните закони на Европейския съюз в областта на климата, рамката за споделяне на усилията (effort-sharing framework), е призован за преразглеждане точно когато Европейската комисия е на път да го приеме.
ЕС работи за намаляване на емисиите с 55% до 2030 г., преди да постигне пълна декарбонизация през 2050 г., докато целта за 2040 г. все още се обсъжда. Цената на CO2 в ЕС, която обхваща електроенергията и промишлеността, беше възхвалявана за своята ефикасност. Вторият основен закон за климата обаче е подложен на критики, коментира изданието Euractiv.
Правилата на ЕС за споделяне на усилията – които налагат най-богатите страни от ЕС да намалят емисиите на парникови газове с до 50% от автомобили и камиони, отопление и селско стопанство – „трябва да бъдат сериозно преразгледани“, каза Кай Мюккенен, финландският министър на околната среда, когато той говори в Люксембург преди две седмици.
Основният лост на закона изисква страните от ЕС с по-ниски резултати да купуват квоти от по-добре представящите се на всеки пет години. Докато достатъчно държави от ЕС намалят емисиите си с повече от поставените цели, тогава тези, които са си с техните цели, могат да купуват тези излишъци от разрешителни, за постигане на собствените си таргети за декарбонизация.
Но законът, чиято актуализация влезе в сила едва през май 2023 г., вече се предлага за преразглеждане, тъй като въздействието му започва да се усеща.
„Споделянето на усилията вече започва да изисква реални действия от страна на държавите-членки за първи път“, обяснява Якоб Грайхен, изследовател в германския институт Oko.
Това ще бъде втората голяма промяна в Европейската зелена сделка след изборите. Информацията идва седмици след като евродепутатите се заканиха да отхвърлят забраната за употреба на двигатели с вътрешно горене след 2035 г.
На 30 юни всички страни от ЕС трябва да са представили своите окончателни планове „Климат и енергетика“ за десетилетието (NECP). На тях трябва да се направи анализ от Европейската комисия – който ще покаже дали страните са на път да постигнат целите си за декарбонизация. Българският план се очаква да е изпратен до ЕК, макар да имаше критики към него.
Перспективата далеч не е обещаваща за страните-членки. Анализ на климатичния мозъчен тръст Transport & Environment, базиран на по-ранен кръг от проектопланове сочеше, че намерението на ЕС не е достигнато с 4,5 пункта спрямо широкобхватната цел от 40% за целия съюз.
Първоначалната обратна връзка от края на 2023 г. показа, че Комисията призовава държавите от ЕС да приемат мерки за преодоляване на празнината.
Но има още какво да дойде от Брюксел. Като част от закона за споделяне на усилията, изпълнителната власт на ЕС ще изисква от страните от ЕС всеобхватни планове, известни като „Коригиращи планове за действие“, ако амбицията им не достигне целите за споделяне на общите усилия.
„След представянето на окончателните актуализирани NECP … Комисията ще се върне към оценката дали държавите членки постигат достатъчен напредък“, написа Комисията през 2023 г.
„Недостатъчният напредък може да доведе до необходимостта от коригиращ план за действие“, добавиха тогава от Брюксел.
„В края на есента се очаква Комисията да е събрала и анализирала достатъчно планове „Климат и Енергетика“, след което първите държави-членки може да бъдат помолени да изготвят планове за коригиращи действия“, смята Грайхен.
2027 г. и 2032 г. са ключови години за споделяне на усилията за декарбонизация. През тях държавите-членки на ЕС трябва да уредят своите превишения на емисиите за предходните пет години. И така да е ясно кои страни трябва да купуват повече квоти за постигане на целите. До момента България е успявала да покрие изискванията и дори ги е преизпълвала.
Очаква се до 2032 г. страните от ЕС да не постигнат своите цели за намаляване на емисиите, което означава, че няма да има достатъчен брой сертификати и изоставащите държави няма да могат да си купят възможност за постигане на целта за декарбонизация.

Quo vadis, споделяне на усилия?

Някои държави вече настояват за актуализация, за да положат усилия за споделяне на „подходящи за целта“, въпреки че засега подробностите остават оскъдни за това как рамката трябва да бъде преразгледана.
Споделянето на усилията „не е рентабилно сега“, твърди Мюккенен. Той добави, че схемата няма да може да „достави“ намаленията на емисиите, за които „говорим за 2040 г., 2050 г.“.
Германия все още не е приела позиция относно това дали трябва да бъде приета рамката за споделяне на усилията, подобна като подход на преработения предишен закон за климата на страната, но заедно с Италия се очаква да има най-големия дефицит, който може да й струва милиарди евро .
Министърът на околна среда на Австрия, Леонор Гевеслер, е привърженик на укрепването на рамката. „Какво следва със споделянето на усилия?“ попита тя в Люксембург, като добави необходимостта от „нов зелен пакт“, който да го затегне рамката.
Без споделяне на усилия за предоставяне на стимул за намаляване на емисиите от автомобили и отопление, новата цена на CO2 на ЕС за дизелово гориво, бензин, газ и мазут, в сила от 2027 г., „ще трябва да се покачи толкова високо, че ще бъде политически несъстоятелна“, предупреждава Грайхен.

* Заглавието е на редакцията

Служители в АЯР на протест за по-високи заплати

автор:Дума

visibility 1746

/ брой: 214

"Лукойл": Не продаваме рафинерията в Бургас

автор:Дума

visibility 1742

/ брой: 214

25 нови влака от "Шкода" пристигат до 2026 г.

автор:Дума

visibility 1100

/ брой: 214

Брюксел разследва "Виза" и "Мастъркард" за таксите

автор:Дума

visibility 1599

/ брой: 214

Управляващата коалиция в Германия се разпадна

автор:Дума

visibility 1744

/ брой: 214

Харис обеща помощ на Тръмп до инаугурацията

автор:Дума

visibility 1725

/ брой: 214

В САЩ разработват план за мир в Украйна

автор:Дума

visibility 1767

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 1752

/ брой: 214

Пътят на разбитите надежди

автор:Александър Симов

visibility 1489

/ брой: 214

Непредсказуемият Тръмп

visibility 1560

/ брой: 214

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 1589

/ брой: 214

Агнето сито и вълкът цял

автор:Гарабед Минасян

visibility 1442

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ