14 Ноември 2024четвъртък23:29 ч.

Потребител

Как да избегнем фалшивите намаления

Никога не давайте ЕГН на продавача, проверявайте на кого изпращате банковата си сметка, ако пазарувате онлайн

/ брой: 218

автор:Дума

visibility 570

Комисията за защита на потребителите (КЗП) извършва планови проверки на множество онлайн и физически магазини за техника, облекла, обувки, кожени изделия, детски и спортни стоки и др., рекламиращи предстоящи промоции и кампании "Черен петък" в края на ноември. Оттам излязоха със съвети към потребителите и търговците.
Кампанията "Черен петък" традиционно се провежда през последния петък на ноември, но напоследък все повече магазини удължават периода на намаленията като "Черен уикенд" или дори "Черна седмица".
Експертите от Комисията извършват мониторинг на цените преди намалението с цел да установят случаите на фалшиви намаления, при които търговецът повишава цените седмици преди "Черен петък", за да обяви драстични намаления в дните на промоцията.

Какво е важно да знаят потребителите

За да не бъдат разочаровани от "Черен петък", потребителите трябва да спазват някои важни правила:
- Планирайте предварително покупките: направете списък на продуктите, които искате да купите и изследвайте цените им предварително. Така ще знаете дали отстъпките са реални;
- Внимавайте за нереално примамливи оферти: няма причина цените на един и същ продукт в един онлайн магазин да са в пъти по-ниски, отколкото са в останалите магазини;
- Четете условията на промоциите: дали офертите важат за определено време или до изчерпване на наличностите, за кои артикули важат отстъпките, необходимо ли е да се въвежда промокод и др.
- Пазарувайте онлайн предпазливо: внимавайте за фалшиви сайтове и винаги проверявайте сигурността на страницата, преди да въведете лична информация или данни за кредитната си карта. Зачестяват жалбите от измамени потребители, закупили стока от сайтове, имитиращи известни брандове, като: geoxbulgaria.com, nikebulgaria.com, assicsbulgaria.com, lacostebg.com и др. Сайтовете се хостват извън територията на ЕС и измамниците не могат да бъдат установени;
- Проверете достатъчна ли е наличността на продукта: търговецът обявява намаление на търсен продукт, от който има много малка наличност. Продуктът се изчерпва в рамките на секунди, а потребителите не успяват да поръчат или да си го купят във физическите магазини;
- Не се поддавайте на натиск: избягвайте импулсивните покупки само заради отстъпки. Уверете се, че наистина имате нужда от продукта;
- Бъдете готови за опашки: ако пазарувате във физически магазини, бъдете подготвени за големи опашки и сериозно чакане. Планирайте времето си, начините за придвижване и паркиране, за да не се превърне пазаруването в кошмарно изживяване.
Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център, припомня, че при пазаруване онлайн имаме право в 14-дневен срок да върнем стоката. Ако пък продуктът се развали прекалено бързо, можем да изискаме от търговеца да го замени или да ни върне парите.
"Никога не давайте ЕГН на продавача. Добре е да се проверява на кого изпращаме данните от банковата сметка и защо ни ги иска. Не е добре да изпращаме данни от обществен интернет – в ресторанта или в хотела, т.е. да не използваме общодостъпни интернет връзки, когато изпращаме чувствителна лична информация", посъветва още експертът.

Какво е важно да знаят търговците

КЗП призовава търговците да спазват законовите задължения при обявяване на съобщенията за намаления, като например:
• да бъдат посочени стоките и услугите или групата стоки и услуги, за които е валидно намалението на цените;
• да бъдат обявени условията, при които се извършва намалението на цените;
• да бъде определен срокът, през който стоките и услугите се продават с намалени цени;
• съобщението за намаление на цените не може да бъде прилагано за период, по-дълъг от един месец и по-кратък от един работен ден;
• предишна цена е най-ниската цена на стоката или услугата, която търговецът е прилагал през период, не по-кратък от 30 дни преди датата на намалението;
• съобщението за намалението може да бъде представено по един от следните начини:
- чрез поставяне на новата цена до предишната, която е зачертана;
- чрез думите "нова цена" и "предишна цена", последвани от съответните суми;
- чрез посочване на процент на намалението, като новата цена се поставя до предишната цена, която е зачертана.
В края на октомври, по време на дискусията на тема "Черен петък - намаления и изкушения" в УНСС председателят на КЗП Мария Филипова каза, че е важно не само търговците да са добросъвестни, но и потребителите да се информират сами, за да не останат разочаровани.
Христо Трендафилов, директор на дирекция "Защита на потребителите при продажби от разстояние", обясни, че по време на "Черния петък" се купува най-често техника и добави, че КЗП прави мониторинг на цените един месец преди планираното намаление.
По думите му доста често се оказва, че потребителите купуват стоки, от които нямат нужна, но се поддават на общото изкушение. Рисковете при покупки от онлайн търговците са свързани отново с импулсивността.


Проучване развенчава евтините оферти на "Черния петък"

Само една от 50 сделки по време на "Черния петък" е на най-ниската си цена в деня на разпродажбите, според анализ на миналогодишното събитие от водеща потребителска група във Великобритания.
Проучване, направено от Which?, на подборка от оферти на 25 ноември, е установило, че само 2% от предлаганите стоки не са налични на същата цена или по-евтино в рамките на шест месеца преди или след тази дата.
Клиентите бяха посъветвани да бъдат предпазливи по отношение на офертите и да направят известно проучване, преди да се втурнат за големи покупки в "Черния петък" - ден на отстъпки, станал популярен в Обединеното кралство и в други държави през последните години, използвайки модела от САЩ, където той се пада ден след Деня на благодарността.
От Which? са анализирали 208 сделки миналата година в осем големи търговци на дребно на стоки за дома и техника, включително Amazon, Argos и Currys.
От тези 208 продукта само пет са били най-евтини на самия "Черен петък". Като един от най-ярките примери Which? посочва слушалките Apple AirPods (второ поколение), които са били намалени в Argos и Currys от 139 на 119 паунда, а всъщност са били предлагани по-евтино от цената им за "Черния петък" всеки ден между 25 май и 9 септември - от 99 до 109 паунда.

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 561

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 520

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 612

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 615

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 516

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 627

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ