Великият комбинатор преследва скрити милиони
/ брой: 249
- "Златният телец" на Илф и Петров - почти век по-късно
- За страховитото усещане, че имането на много пари ще реши проблемите на хората тутакси и изведнъж
Много малко от хората под 40 са чели романа "Златният телец". Опитваме се по-скоро да разходим оста в наше време, отколкото да разкажем всичко за онова време, по което е писан романът, макар че се намериха много сходни ситуации. Това, което ни се искаше на всяка цена да запазим, е онова страховито усещане, което хората носят от години насам, че имането на много пари ще реши проблемите им тутакси и изведнъж, отбелязва режисьорката Бина Харалампиева, поставила драматизацията на Юрий Дачев по прочутия роман на сцената на Сатиричния театър.
Снимки Елена Ненкова
Финални преговори - Калин Сърменов, Калин Врачански и Константин Икономов
Очарователен развейпрах, артистичен шарлатанин, Остап Бендер направлява своеволните редици на своя квартет мошеници по пътя към "големия удар". Попаднал по следите на таен милионер, Великият комбинатор разгръща пълководческия си талант срещу друг блестящ "играч" - тайния съветски милионер Корейко. Започва брилянтно надиграване не само за пари и жени, но най-вече за признаване на майсторство. За да остане на финала горчивият въпрос кое е по-сладкото в живота - да летиш в неизтощима изобретателност към своята мечта или да потънеш в мрежите на постигнатото богатство.
В златната клетка на мадам Буланже - Калин Сърменов и Стоянка Мутафова
Драматизацията на Юрий Дачев се основава на мотиви от романа на Илф и Петров "Златният телец" и други текстове на двамата блестящи сатирици и несъмнено отправя ироничен поглед и малко тъжно внушение и към нашата съвременност. Но най-главното е, че в търсенето на скритите милиони е включена банда от невероятни и незабравими комбинатори - Калин Врачански като Остап Бендер, Йорданка Стефанова като Михаил Паниковски, Пламен Великов като Шура Балаганов и Мартин Каров като Адам Козлевич. Те, разбира се, се срещат с не по-малко оригинални образи от времето на НЕП-а, а и от наши дни, като дегизиралия се като редови съветски гражданин таен милионер Корейко на Калин Сърменов и фаталната му любима Зося на Гергана Плетньова, която се оказва златотърсачка, или съдържателката на публичен дом мадам Буланже на неуморимата Стоянка Мутафова, или пък двамата американски туристи на Кирил Ефремов и Петко Каменов, дошли в Русия, за да търсят рецепта за истинска водка. Скоростта на преследването на скритите милиони постепенно се усилва и въвлича в своя вихър все нови и нови герои, които изграждат тази впечатляваща с динамизма и съвременните си внушения мозайка от смешни, гротескни и на места страховити типажи, прекланящи се пред идола на "златния телец". Това са обстоятелствата, а подтекстът е за артиста бохем, който се наслаждава на свободата на духа си, но в някакъв момент може да се окаже впримчен от парите, от материалното, подчертава Бина Харалампиева. Сценографията и костюмите са дело на Петя Стойкова, музиката е на Асен Аврамов.