10 Юли 2024сряда14:26 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Отзвуци от световния театър

В търсене на нови форми, нов език и нова публика

/ брой: 130

автор:Светлана Панчева

visibility 1036

Във време на криза - както материална, така и духовна - театърът може да е интересно преживяване и едно от най-хубавите му качества е възможността да разбива и най-здравите конструкции и най-познатите намерения. Глобализацията вече не е достатъчно оправдание и обяснение на случващото днес и сега. Пластовете се разместват динамично, моралната достоверност на идеи и персони драматично се променя. Театър и публика се нуждаят от нови очертания на героите си. А истинският, жив театър е в постоянно търсене на нови форми, нов език и нова публика. Някои от най-интересните, чертаещи нови дефиниции на театъра като пространство на автентично преживяване и споделяне, спектакли от европейския театър се представят в София в амбициозната програма на платформата "Световен театър в София", организирана от Международния театрален фестивал "Варненско лято". Изборът на представените спектакли от Германия, Словения, Чехия, Испания и Великобритания се основава на стремежа да се представят водещи имена от европейската и световната сцена и новите търсения на многообразие от форми и изразности в сферата на психологическия, документалния, танцовия, музикалния, постдраматичния и други видове театър.
В този план любопитен и артистичен е театралният концерт "Една вечер в киното", осъществен по идея на актьора Самуел Финци на престижната сцена на берлинския "Дойчес театер". Заедно с джаз музиканта Георги Дончев и немския композитор Даниел Регенберг, Самуел Финци директно се обръща към публиката и я приканва да поеме на музикално, кино и театрално пътешествие. Интересното решение представлението да съчетава изразните средства на няколко изкуства и да бъде "отворено" към импровизацията и вариации по ленти на Чарли Чаплин, Уди Алън или Дейвид Линч дава великолепна възможност за актьорска, музикална и екранна изява, които в артистичното си съпоставяне раждат едно интелигентно и вариативно шоу. Театърът тук намира многостранния си лик и съвременна форма.
В спектакъла на чешката компания "Handa Gote", озаглавен с името на един сладкиш - "Облаци", личните, "малки истории" на едно семейство, разказани от внучката с притаена страст, прерастват от интимен спомен в своеобразно визуално обобщение на цяла епоха. На тъмната сцена с микрофон в ръка и екран зад себе си режисьорката и водеща изпълнителка в това пътуване към "изгубеното време" Вероника Швабова, заедно с актьорите Томаш Прохазка, Якуб Хиблер, Роберт Смолик и Ян Дьорнер, отново вплита изразните средства на мултимедията, киното, документалистиката, фотографията, словото и пластиката, за да реконструира и доизгради един човешки живот и една драматична история. Спектакълът привлича не само с пределната искреност на разказа, но и с умелото и въздействащо на емоционално и рационално ниво съчетаване на няколко визуални и смислови пласта. В "Облаци" театърът намира нови думи в своя език.
В своята постановка в "Градски театър" - Любляна, режисьорът Йерней Лоренци превръща една от най-известните пиеси на Александър Н. Островски "Буря" в бурен и привидно весел пир, на който много се яде, много се пие и много се говори. Всички значими събития в това представление се случват на огромната, отрупана с ястия маса - изясняват се взаимоотношения, раждат се любови, развалят се приятелства и семейства, дори унижението и смъртта на главната героиня Катерина са разположени сред чинии, сребърни свещници и кристални чаши. Но от това нито погубената любов, нито унижението, нито смъртта стават по-малко жестоки. В този спектакъл, отличен с девет награди на Международния театрален фестивал в Марибор, несъмнено и категорично се откроява едно иновативно виждане и пресъздаване на класическата драматургия, в което театърът намира нови страни на формата и внушението.
В своята "Празна история" британската компания "Forced Entertainment" представя един свят, изпразнен от смисъл, от дух, от мисъл, от форма дори, свят мрачен, непознаваем, объркан и поради това зловещо комичен. В необятното с виртуалните си размери сценично пространство битуват наравно живи хора, комиксови герои, рисувани образи, сенки, звуци и шумове. Спектакълът е невъобразимо, почти фантасмагорично пътуване в една нова вселена - вселената на образите, претрупана с визия и празна от смисъл и цел. Представлението на "Forced Entertainment" наистина впечатлява с виртуозното изпълнение на всевъзможни роли на актьорите, присъстващи на живо на сцената, така и в заснетите елементи. А в експресивния микс от изразни средства на няколко изкуства, който е запазена марка на компанията, театърът намира наистина нова форма и нова публика - публиката на виртуалния свят, където всичко е възможно и нищо не е автентично.
На артистична и внушаваща смесица от жанрове разчита и танцовият спектакъл "Завръщане" на компания "Losdedae" от Испания. Актрисата Марта Етура и хореографът и танцьор Чеви Мурадай пресъздават чрез танца, словото и жеста една емоционална история, в която театърът намира свободата на формата и изразността.
Спектаклите, показани в програмата на седмия фестивал "Световен театър в София", несъмнено представят някои нови търсения в театралния език и различни тенденции и форми на съвременния театър.



Сцена от "Буря", постановка на Йерней Лоренци, "Градски театър" - Любляна


Сцена от постановката на чешката компания "Handa Gote" "Облаци"


Сцена от "Празна история" на британската компания "Forced Entertainment"

Марта Етура и Чеви Мурадай в танцовия спектакъл "Завръщане"

Само 35 души остават в ТЕЦ "Марица Изток 3"

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 129

Правителството продаде ДЦК за още 200 млн. лв.

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 129

Икономиката в България ще нарасне с 2,3% през 2024 г.

автор:Дума

visibility 228

/ брой: 129

Денонсиране на договора с България

автор:Дума

visibility 197

/ брой: 129

Европа е притеснена от визитите на Орбан

автор:Дума

visibility 197

/ брой: 129

ЕС замразява процеса по присъединяване на Грузия

автор:Дума

visibility 210

/ брой: 129

НАТО отбелязва 75 години от създаването си

автор:Дума

visibility 194

/ брой: 129

Политика на писмата

автор:Александър Симов

visibility 166

/ брой: 129

За секретната "индикативност"

visibility 205

/ брой: 129

Отвратителна вакханалия

visibility 175

/ брой: 129

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ