15 Ноември 2024петък02:06 ч.

Сцена

Женитбата като възможна изгодна сделка

Колкото по-дълго и внимателно гледаме една смешна история, толкова по-тъжна става тя, казва Гогол, когато пише своята комедия "Женитба"

/ брой: 96

автор:Светлана Панчева

visibility 3936

А режисьорката Елена Панайотова, която поставя вечната в своите прозрения творба на Гогол на сцената на театър "София", добавя, че целият екип на спектакъла е открил зад думите на автора, написани преди повече от век и половина, изключително актуални и съвременни герои, ситуации и проблеми. Темата на пиесата предизвика сред нас бурни спорове, появиха се различни гледни точки за и/или против брака, за смисъла на женитбата и смисъла на избора. За това как, потънали в собствените си страхове, сме изгубили сетивата си да забелязваме другия, а това прави влюбването невъзможно, добавя тя. А когато героите в историята за това как нерешителният Иван Кузмич Подкальосин се кани да поиска ръката на Агафя Тихоновна и се сблъсква с още трима кандидати, оживяват на сцената, се ражда една приказка, но не за любовта. А приказка за избора, за способността на човек да избира партньор в живота си, но и комедия за един свят, в който винаги се намират сватовници, умело управляващи "пазара" от самотни мъже и жени и разсмиващи ни с изключителната си изобретателност. Вероятно затова Агафя на София Маринкова е облечена като златно кюлче и в очите на "ловците-женихи" - Михаил Милчев, Николай Върбанов и Росен Белов, женитбата изглежда като изгодна сделка.
Героите в тази пиеса, уточнява Елена Панайотова, винаги се хвърлят към надеждата, когато тя се появи, но се отказват миг, преди да я постигнат, защото не вярват, че заслужават да бъдат щастливи. Така тази "Женитба" всъщност е историята на "малкия" човек, който не знае кога и къде по пътя си е изпуснал ключа към собственото си щастие. Вероятно когато женитбата се е превърнала в игра на лотария и той напълно е загубил контрол над мечтите си. И така, нашата "Женитба" се оказа и сатирично-страшна приказка за нас самите. За едно общество, в което човек продължава да е скован от толкова много страхове: от избор, от очаквания, от това как ще бъде приет. И затова тази приказка е малко смешна и малко тъжна, добавя тя.
Сценичната среда, представляваща празна бална зала с огледален под и няколко стола, между които персонажите се разминават, както и костюмите са дело на Николина Костова-Богданова. Хореографията на този напрегнат водовъртеж около женитбата е на Росен Михайлов, а музиката е на Христо Намлиев.


Героите на Гогол в очакване да започне водовъртежът около една женитба


Битката вече е започнала - Лора Мутишева, София Маринкова и Невена Калудова в сцена от спектакъла


Тримата кандидати - Николай Върбанов, Михаил Милчев и Росен Белов


Невена Калудова в ролята на сватовницата Фьокла

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 561

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 520

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 612

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 615

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 516

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 627

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ