България е 30-а от 40 страни по качество на образованието
/ брой: 278
България се нарежда на 30-о място сред 40 страни по качество на образователната си система, показва класацията на престижната британска образователна компания "Пиърсън", цитирана от БиБиСи.
На първо място е Финландия, следвана от Южна Корея и Хонконг. Класацията е изготвена въз основа на резултатите от международни изпити и процента на завършилите училище и университет между 2006 и 2010 г.
Сър Майкъл Барбър, главен съветник по образованието в Пиърсън, е заявил, че успешните страни предоставят на учителите си висок статут и имат "култура" на образованието. Двете суперсили в образованието - Финландия и Южна Корея, са следвани от три други качествени азиатски образователни системи - на Хонконг, Япония и Сингапур.
В първата десетка влизат още Великобритания, Холандия, Нова Зеландия, Швейцария и Канада. САЩ са поставени едва на 17-о място, след Германия, която е 15-а, но Франция се нарежда чак на 25-о място. Русия е поставена на 20-о място. Непосредствено преди България е Израел, а образователната система в страната ни е оценена като по-добра от тази в съседни държави като Гърция, Румъния и Турция, класирани съответно на 31-о, 32-о и 34-о място. От страните от Източна Европа сред първите 20 страни по качествено образование са класирани Полша (14-а), Унгария (18-а) и Словакия (19-а).
В класацията са посочени пет групи според качеството на образованието. Финландия и Южна Корея са в първата група с поне един стандарт над средното равнище. Втора група включва страни от Хонконг до 11-ата Ирландия с половин до един стандарт над средното, а третата група, където е и България, е с отклонение от половин стандарт над или под средното равнище. Четвърта и пета група са с отклонения само под средното равнище. На последните три места от 40 държави са Мексико, Бразилия и Индонезия.
Класацията е изготвена въз основа на резултатите от международни изпити, които се провеждат на всеки три-четири години в области като математика, наука и грамотност. Отчетен е и процентът на завършилите училище и университет между 2006 и 2010 г. В изследването на образователните системи в отделните страни се прави изводът, че разходите за образование са важни, но още по-важно е съществуването на култура, която подкрепя учението.
"Пиърсън" посочва, че разходите лесно могат да се измерят, но по-сложното влияние на отношението на обществото към образованието може да окаже съществено значение. Успехът на азиатските страни в класацията се дължи на това, че обществата в тези страни възприемат образованието като висока ценност. Това се отнася особено за първите две страни, които водят листата - Финландия и Южна Корея. Такова отношение на родителите към образованието може да продължи да бъде фактор, когато семействата мигрират в други страни, се казва в доклада, придружаващ класацията.
В него се подчертават значението на висококачествените учители и необходимостта да се намерят начини за назначаване в училище на най-добрите специалисти. Анализът показва, че няма ясна връзка между сравнително по-високото заплащане и по-качествената работа на учителите. Има обаче преки последици за икономиката от качествените и некачествените образователни системи, особено в глобализираната икономика, основаваща се на уменията, отбелязват авторите на изследването. Според тях в няколко страни образователната система се отличава с повече автономия - например Китай и Сингапур, но във Финландия например, която е лидер в класацията, образованието се характеризира с ниско ниво на автономия.
Първенците в образованието
1. Финландия
2. Южна Корея
3. Хонконг
4. Япония
5. Сингапур
6. Великобритания
7. Нидерландия
8. Нова Зеландия
9. Швейцария
10. Канада
11. Ирландия
12. Дания
13. Австралия
14. Полша
15. Германия
16. Белгия
17. САЩ
18. Унгария
19. Словакия
20. Русия