Синдикален влак лети към ГЕРБ
Стачки ще блокират железопътния транспорт през март, ако има съкращения в БДЖ
/ брой: 47
Евгений ЕКОВ
Железничарите започват национална стачка, която ще блокира движението на влаковете в цялата страна. Протестът ще започне на 10 март с едночасови предупредителни действия, решиха стачните комитети към КНСБ и КТ "Подкрепа". На следващия ден предупредителната стачка ще премине в безсрочна, като влаковото движение ще бъде спирано изцяло всеки ден в интервала от 8 до 16 часа.
Синдикатите са недоволни от намеренията на двете компании в сектора - Български държавни железници (БДЖ) и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), за
съкращения на общо над 5000 души персонал
до 2014 г. Те настояха лично премиерът Бойко Борисов да се ангажира с мерки за подобряване на железопътния транспорт. Президентът на КНСБ Пламен Димитров дори поиска, както премиерът наблюдаваше през двадесет дни магистрала "Люлин", да започне да наблюдава през двадесет дни инвестициите в целия железен път.
Независимо от синдикалните апели, засега Бойко Борисов запазва "величествено" мълчание. Най-фрапираща обаче е реакцията на БДЖ.
Олга и Георги Богданови - "Георги Димитров докладва пред ЦК на БРСДП и ОРСС за железничарската стачка - 1906 г."
Въпреки заплахата от транспортен хаос
компанията не смята да предприема мерки за туширане на напрежението. Председателят на управителния съвет на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров коментира пред Дарик радио, че планът за преструктуриране на железниците е изгоден за компанията и няма да бъде променян.
Синдикалистите обаче настояват да се направи ревизия на всички досегашни преструктурирания в БДЖ, тъй като според тях заради такива структурни промени са се нароили директори, секретарки, шофьори и се е натрупала издръжка. Те са категорични, че е имало неадекватни управленски решения.
Стачката не е само за съкращенията, а и за неизпълнени ангажименти, които са подписани в колективния трудов договор. Железницата се напълни с началници-парашутисти, нямащи понятие от работата. Като се започне от министъра, та се стигне две-три нива под Владимир Владимиров, автор между впрочем на не едно или две противоречиви изявления по проблемите на българските железници.
Колко ли нови безработни ще броят стотинките си след предстоящите съкращения, докато кабинетът показва "хладнокръвие"
Явно трябва някой на висок глас да обясни, че
железниците не са училище за началници
Повечето т. нар. велики реформатори на БДЖ са виждали влак само като са минавали през жп прелез с луксозните си служебни автомобили.
Малко не е удобно да пестят от залъка на работниците и да не се видят те какво правят. Време е да извадят на светло заплатите си и останалите "служебни" разходи и доходи и тогава да стават оптимизатори на персонала.
От синдиката на локомотивния персонал в България изтъкнаха, че преди четири години машинистите са били 2900, а сега са 2052.
По думите на служителите на БДЖ основната част от реализираните икономии са за сметка на хората - това са спестени пари от съкратен персонал, тъй като за периода 2008-2010 г. са съкратени над 5000 души.
Работниците казаха, че са "за" модернизация и искат инвестиции, но настояха да получат и отговор на въпроса: "Когато някой е работил 30 години в железницата и го изхвърлят, къде да отиде на работа, в коя железница - в гръцката ли, в турската ли?..."
Проблемът наистина е много сериозен, но
съкращенията в компанията са неизбежни
Структурата на БДЖ е от социалистическо време - излишно раздута, с ненужни административни длъжности. На по-големите гари например работят голям брой касиерки, на които трябва да се плащат заплати, а спокойно може да се въведат машини за билети и онлайн закупуване на билети. Както е в повечето европейски страни.
Необходимо е да се закупят и нови влакове, да се направи обстоен анализ на пътникопотока, да се оптимизира разписанието и да се пуснат скоростни влакове между основните градове в страната, които да спират само на началната и крайната гара. Така ще се развият еднодневните пътувания - отиваш сутринта, свършваш си работата и се връщаш вечерта.
Но според синдикалистите инвестициите, които се правят, за да се модернизира железницата, стават със закъснение и би трябвало схемата за намаляване на персонала да бъде обратната - отначало да се започне с уволнение на по-малко хора, а после, когато ефектът на инвестициите е налице - тази бройка да се увеличи.
Това би било един по-приемлив вариант.
Стачката е последната възможност, но повярвайте, всички останали са изчерпани, поясни Цветелина Йорданова от транспортния синдикат и допълни, че поносимата оптимизация на персонала е не повече от 400 души на година.
Шефът на БДЖ Владимир Владимиров обаче бе категоричен, че това не може да се случи. "Не виждам в ущърб на кого е това, че се оптимизира персоналът през естественото текучество, пенсионирането и пренасочването на хора", коментира той.
Синдикатите са категорични и че трябва да се търси увеличаване на приходите в железниците, а намалението на персонала да става само след направени инвестиции във вагони и техника.
БДЖ може да си докара сериозни постъпления, ако развие и рекламира куриерските си услуги - пратки и колети от и до определени гари; заведения за бързо хранене - някакъв франчайз по всички гари, т.е. самите гари да се превърнат в търговски центрове, които да генерират печалби. Това обаче по никакъв начин не бива да се прави с прокламираните "смесени дружества" за колетната дейност (а се говори и за почистването), чрез които само ще се "узакони" източването на фирмата.
Истината е, че БДЖ плаче за реформи
Като започнеш от самата структура и стигнеш до табелите по гарите, които трябва да са стандартизирани, разположени на няколко места, така че да се виждат от всеки вагон и написани на кирилица и латиница.
Но съществува и друг един момент.
Официално планът за съкращенията в железниците се представя като едно от условията на Световната банка за отпускане на близо 600 милиона лева кредит на БДЖ и НКЖИ. Според него до 2014 г. персоналът в БДЖ трябва да бъде намален с 2800 души, а в оператора на релсите - с близо 3000 души.
БДЖ синдикалистите обаче изразиха съмнения по отношение на заема от Световната банка и припомниха, че пред 1997 г. също е имало споразумение със Световната банка и изтеглен заем, но налице няма модернизация на железницата. По думите им единственото, което се е случило, са съкращения на персонала от 50 000 души на 27 000.
Има и сериозни съмнения доколко планът за съкращенията е действително дело само на Световната банка. Достатъчно е да си припомним, че точно в нея, преди да стане финансов министър, работеше Симеон Дянков, за да разберем
кой всъщност стои зад плана на банката
Колкото до кабинета, той показва "хладнокръвие" - голяма работа, като железничарите ще стачкуват. Още повече, че това не е първата транспортна стачка в историята на България. Работниците в железниците се опитаха да защитят правата си чрез всеобщ протест и през далечната 1920 г. И какво от това?
Срещу разбунените железничари тогавашното правителство на Александър Стамболийски хвърли полиция и оранжевата гвардия на БЗНС. Активните действия на правителството, от една страна, и разединението в ръководството на стачката, от друга, доведоха до неуспех. За по-малко от два месеца стачката бе прекратена.
Дали Бойко Борисов се готви да приложи идентичен на този на Стамболийски подход, ако синдикалният протест избухне, предстои да видим. Но не е изключено. Особено като се има предвид, че сегашният български премиер, както и този преди 90 години, дойдоха на власт с поразително еднакви лозунги - да се "очисти" обществото от проказата на старите партии и да се "възцари" социална справедливост.
Едно обаче е напълно ясно, синдикалният влак вече лети към ГЕРБ и от високомерието и чуваемостта на кабинета зависи дали ще го смачка!