10 Септември 2024вторник12:44 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

БАН: Не бива да се строи тунел при Кресна

Зоната е най-земетръсната в Европа, под земята ще се просмуква радон. Парите да се пренасочат от магистрала "Струма" към "Хемус", настояват учените

/ брой: 20

автор:Дума

visibility 2176

Зоната на Кресненското дефиле е силно земетръсна и противопоказна за строителството на замисления 15-метров тунел по магистрала "Струма". Това категорично мнение са дали учените от БАН пред транспортното министерство, съобщи в събота председателят на БАН акад. Стефан Воденичаров. В зоната има няколко разлома, именно в Кресненското дефиле през 1904 г. е станало най-силното земетресение в Европа до момента. Има и вариант сегашното шосе да се надстрои с малки тунели и виадукт, но се оказва, че през цепнатините дори в малък тунел ще прониква отровен радон. Възможно е също при подсичането на водоносен разлом да се пресекат и термални зони с минерални води. Затова най-доброто е планираните 1,5 млрд. лв. за строителството на тунела да се пренасочат към магистрала "Хемус", смятат учените.
 В същото време лот 2 от магистрала "Струма" между Дупница и Благоевград трябва да е готов до март 2015 г. и струва 358 млн. лв., планира правителството. Строителството продължава, тъй като магистралата е част от транспортен коридор ІV от Европа през България към Бяло море. В процес на изграждане в момента са около 60 км от магистралата. До октомври трябва да приключи строителството на последната отсечка Сандански-Кулата. Трудният участък през Кресненското дефиле е планиран с европари за периода 2014-2020 г. Според проекта големият тунел на това място (Лот 3), дълъг 15 км, ще минава на около 30 м дълбочина, трябва да влезе откъм Крупник и да излезе западно след Кресна - тъкмо в най-опасния земетръсен район.
Още от септември 2014 г. учени от БАН предупредиха в Обществения съвет, воден от зам.-министър Екатерина Захариева, че тунел (един от най-дългите в Европа) под Кресненското дефиле е твърде скъп и рисков проект. От Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" тогава обаче отговарят, че екоминистерството било подписало ОВОС, че тунелът е оптималното решение. Търсенето на по-евтин вариант щяло да забави сроковете и изисквало пари и нов ОВОС. Строителният бранш обаче още от април 2014 г. настоява да се отмени строителството на скъпия (1,5 млрд. лв.) и опасен заради високата сеизмична опасност тунел, чиято поддръжка след това ще струва колкото издръжката на цялата пътна мрежа. Строителите настояват да се преразгледа идейният проект на италианската компания SPEA Ingegneria Europea, подготвен през 2001 г. и актуализиран през 2013 г. Според браншовиците разширяване на съществуващия път в дефилето на Струма е по-правилно и би струвало само 500-600 млн. лв. Би трябвало да се потърсят и алтернативни трасета.
 Становището на експертите от БАН е категорично: Не може да се строи тунел при Крупник-Кресна. Мнението им е подкрепено и от техни колеги - учени от Италия и Франция.  

ВКС потвърди: Атанас Зафиров представлява БСП

автор:Дума

visibility 30

Ще се явим на изборите с „БСП-Обединена левица"

автор:Дума

visibility 137

/ брой: 172

ВСС откри процедурата за избор на нов главен прокурор

автор:Дума

visibility 175

/ брой: 172

Езерото в Шумен изчезва заради липсата на дъжд

автор:Дума

visibility 143

/ брой: 172

Цената на жп линията с България е нереално висока

автор:Дума

visibility 149

/ брой: 172

Лозари прибират червените сортове грозде със седмици по-рано

автор:Дума

visibility 146

/ брой: 172

Българите остават с най-ниската минимална заплата в ЕС

автор:Дума

visibility 161

/ брой: 172

В Румъния учениците ще оценяват учителите

автор:Дума

visibility 138

/ брой: 172

ЕС не признава вота в Крим и Севастопол

автор:Дума

visibility 123

/ брой: 172

СИРИЗА свали доверие от партийния си лидер

автор:Дума

visibility 156

/ брой: 172

Льо Пен призова за референдум за имиграцията

автор:Дума

visibility 122

/ брой: 172

Феноменално

автор:Ина Михайлова

visibility 707

/ брой: 172

Порочен кръг

автор:Барбара Пейчинова

visibility 153

/ брой: 172

Църковно лицемерие

автор:Таня Глухчева

visibility 136

/ брой: 172

Много пари...за нищо

автор:Юлия Кулинска

visibility 127

/ брой: 172

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ