16 Ноември 2024събота14:26 ч.

Дарования

Адриана Велинова сбъдва мечтите си отвъд Океана

Талантливата българка ще пее творби на Панчо Владигеров в консулството ни в Ню Йорк

/ брой: 191

автор:Надежда Ушева

visibility 3387

Може би мнозина биха искали да са на мястото на Адриана Велинова. Тя е много млада, а вече е успяла да сбъдне мечтата си да учи оперно пеене в един от най-престижните университети в света - Манес колидж ъв мюзик в Манхатън, Ню Йорк. Българката попада там, след като преборва с глас и харизма над 1000 души, които кандидатстват със записи за прослушване. От тях 300 се явяват пред изпитна комисия, но одобрените да продължат обучението си в Манес колидж ъв мюзик са само шестима. Сред тях е и Адриана от София. Обучението й в учебното заведение струва 36 хиляди долара на година, но стипендия в размер на 26 хиляди долара, която й отпускат годишно, покрива голяма част от разходите. По думите на пианистката много рядко се случва академия в Америка да дава такава субсидия.  
Преди да стигне дотам обаче, упоритото момиче е минало школата на Националното музикално училище "Любомир Пипков" и консерваторията на щата Невада, Лас Вегас, където завършва миналата година пиано и оперно пеене. Междувременно се явява на изпитите в Ню Йорк, където според младата изпълнителка е "центърът на културата за Щатите". 
Специално в Манес колидж ъв мюзик цари по-интимна атмосфера и приемат избрани гласове, за разлика от другите по-големи училища, споделя Адриана, която вече пета година е отвъд Океана, но всяко лято си идва. Тя си спомня, че когато й изпращат писмото с добрата вест, че е приета да следва в консерваторията, не може да повярва на очите си. Бях толкова щастлива, държах известието в ръце и само плачех... Това ми беше мечтата - да уча оперно пеене, да се занимавам с опера, разказва пред ДУМА едно от бъдещите попълнения на голямата сцена, както смятат специалисти.   
Велинова, която приемат в Манес колидж ъв мюзик направо от втори курс, вместо от първи, защото признават предишното й музикално образование, ще има уникалната възможност да продължи сценичното си развитие в изпитани професионални среди. Учи при преподаватели като световноизвестната Рут Фелкън. Учениците летят от Европа, само и само да имат два частни урока при нея, и си заминават. Тя е пяла в Метрополитън опера и е създала основата на певческия факултет в академията. Адриана работи с много педагози от Стария континент и корепетитори, които са много важни. Те са професионални пианисти. Учили са много езици и се занимават с певците, като им поправят стиловите грешки, динамиката, дават им различни указания. В САЩ те са особено значими за развитието на всеки изпълнител, обяснява Адриана, на която остават още две години до завършването на второто й висше образование. Първата година се започва с италианския, отделно се упражнява дикцията за пеенето. После ще изучава френски, немски и английски с правилното им произношение. Учим ариите дума по дума, с превода, когато влизаме в определена роля. Артистът трябва да разбира смисъла на това, което пее, посочва лъчезарната девойка, която от 4-годишна свири на пиано.
То страшно й помага. Благодарение на него тя разучава ариите за два-три часа. Колегите й изпадат в недоумение и не знаят как го постига. Един млад човек, който досега не се е занимавал с музика, няма как да му идва отвътре. Как да фразира мелодия или да диша с диафрагмата... Пианото много ми е дало, споделя тя. Изкарала е и клас по Александър техника, която се занимава с пълноценното използване на човешкото тяло във всеки един момент, с изкуството да се танцува.
Талантливото момиче може да се похвали и със сценичен опит, който е натрупало от музикални събития, на които се е изявявало досега. Така например тя пази хубав спомен от концерта в Карнеги хол, организиран по повод годишнина от рождението на Петко Стайнов. Адриана е изпяла няколко от неговите песни заедно с оперната прима Стефка Евстатиева, която от 20 години живее в Ню Йорк.
Това са първите авторски концерти на български композитор в Съединените щати. Инициатор и основен спонсор е Изабел Стайнов-Уилкокс, внучка на композитора. Организатори са фондациите "Св. св. Кирил и Методий" и "Петко Стайнов", разказва с гордост Адриана, защото е участвала в тържествената проява. Творчески куратор на тези събития, състояли се в края на май в Карнеги хол (Ню Йорк) и в Кенеди център (Вашингтон), е пианистката Павлина Доковска, която е ръководителка на Клавирния департамент на Манес колидж ъв мюзик. 
През есента, на 10 ноември, предстои още едно предизвикателство за музикалната българка - тя е поканена да пее произведения от Панчо Владигеров в българското консулство в Ню Йорк. Проявата е посветена на великите славянски композитори Панчо Владигеров и Фредерик Шопен. Участват още Диляна Момчилова - чело, и Красимира Джордан - пиано.
Макар че има още време до завършването на Адриана, а с това и до пълното й отдаване на оперната сцена, тя отсега мисли как ще се реализира. Сигурна е, че като се дипломира, ще остане да си търси работа там. Интересно ми е как един млад артист като нея може да си намери работа в Щатите. Какъв е пътят?
Започваш да ходиш на всякакъв вид конкурси и прослушвания, които се организират в оперни къщи и пр. След бакалавърската степен повечето студенти предпочитат да запишат магистърска, която е за още две години, или влизат в професионална програма за млади певци, която изцяло подготвя за сцената. Това е най-добрият вариант, отговаря на въпроса ми Адриана, като разяснява, че е много трудно класирането в тях. Конкуренцията е голяма, но в крайна сметка всичко зависи от труда на човека и от неговия късмет. Хубаво е да те забележат, за да ти дадат роля. Нямаш избор. Отиваш там, където те поканят, без много да му мислиш. Това е нож с две остриета, разсъждава чаровната изпълнителка. От една страна, като млад певец искаш да се докажеш и не пропускаш ангажимент, но от друга - внимателно трябва да подбираш и да се съветваш дали това е подходящо за гласа ти, за да нямаш после неприятни последствия, предупреждава даровитата софиянка. 
В момента Адриана Велинова е на едномесечен оперен семинар в Италия. Той се води от пианиста Убалдо Фабри и Глен Мортън, които организират международната програма. В курса участват младежи от трите основни музикални академии в Ню Йорк, както и студенти от Гърция, Русия... Програмата включва концерти, майсторски класове, фестивали в различни градове на Италия. След като свърши ангажимента си тук, старателната студентка ще отдели малко време и за почивка. Планира романтично пътешествие с нейния любим, с когото от година живее в Ню Йорк. Щастлива е и в личен план, затова се развива напред. Много е важно вътрешното спокойствие на човек, убедена е Адриана, която през свободното си време се е научила да готви хубави български специалитети.
Поддържа форма с йога и танци. Разтоварва се с пътуване и спорт. Зимата обича да ходи на ски. През февруари е гледала Олимпийските игри в Канада. Изживяването е било приказно, както тя го описва. 
 

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1133

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1119

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1128

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1196

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1106

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1183

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1043

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1176

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1135

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1127

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1069

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ