12 Ноември 2024вторник04:42 ч.

ВРЕМЕТО:

Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри. Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри.

Катастрофи

По пътищата у нас всеки ден е "петък, 13-и"

Години, десетилетия наред носим позора, че сами си причиняваме страшната беда и че сами се изтребваме... в мирно време

/ брой: 94

автор:Богдан Иванов

visibility 3638

50 000 загинали и 360 000 ранени по пътищата на България, откакто се води статистика!
Не се шокирайте, не се побърквайте! Всички вече са свикнали, каквото и да стане по шосетата на милата ни татковина - всяко чудо за три дни. А властта сладко спи, завива се презглава с одеялото, за да не чува и да не вижда безумията навън, мърка, хърка в кревата и самодоволно пръхти във възторг от успехите на своето управление...
Но това, което стана в петък, 13 април, и в дните около Великден (сякаш всички други дни не е пак така), малко развали сладкия унес:


-    преобърнат в канавката автобус и 6 жертви;
-    загинал моторист;
-    запален и изцяло изгорял друг автобус;
-    излязло от шосето и катастрофирало в нивите малко рейсче - двама убити;
-    няколко ужасяващи челни удара на леки автомобили;
-    ТИР, стоварил се на хълбок върху магистрала и разпилял тонове стока;
-    танцьорка - пияна и дрогирана, която с джип така потрошава 11(!) леки коли, както и танк не би могъл да го направи;
-     двама безумци, заснети да карат в насрещното;
-    неколцина, заловени без книжки, други - пияни, трети - дрогирани...



Мили, Боже, каква вакханалия, каква дива анархия, каква варварщина, каква касапница се вихри по пътищата на България!
Страната е на първо място в Европейския съюз по брой на загиналите по пътищата - 98 на 1 милион жители (според някои изследователи - на второ). През миналата година убитите са 682, през 2016 г. - 708, през 2015 г. - 708. Т. е. въпреки уж голямото потресение след всяка тежка катастрофа и пламенните декларации, че ще бъдат взети строги мерки по въпроса, седим си на едно място и години наред носим позора, че се самоизтребваме... в мирно време!
Преценете сами: отличничката на Европа - Малта, е с 26 убити на 1 милион население, Швеция - с 27, Нидерландия - с 28, Дания - с 30, Ирландия - с 36. Вижте сметката - наша милост е 2-3, че и 4 пъти по-зле в тази кървава класация!
 А пробва ли някой да пипне по-смело, да бръкне с пръст в раната, веднага е посичан. При опит да се запише неотдавна 64-та(!) поправка в прастария и безобразно кърпен Закон за движение по пътищата, която да вкарва в затвора тези, позволили си да шофират с повече от 60 км в час над допустимата скорост, народните избраници масово се опълчват на предложението: 62 гласа "против", 54 - "въздържал се", 15 - "за". Основание - няма места в затворите. Скрито основание - не един и двама управници също са замесени в такива тежки нарушения. Е, как при подобно отношение да очакваме, че директивата на Европейския съюз до 2020 г. броят на жертвите в България при пътни катастрофи да бъде намален наполовина ще бъде изпълнена?
Нека се взрем в една цифра: 1,4 милиарда лева годишно. Няма грешка - щетите от катастрофите струват 1,4 милиарда лева всяка година - чудовищна сума за бедна България!
И тъй като варварщината по шосетата става нетърпима, а кухите закани от най-високо място, че "до понеделник" трябва да настъпи обрат, дават нулев резултат, следват, от кумова срама, някакви хилави опити варварщината поне малко да бъде обуздана. Представен е за обсъждане от обществото и от Народното събрание сегашният закон, но обновен и разделен на три части, за да има по-ясно разграничаване на отговорностите: една - за правилата на движение; втора - за превозните средства; трета - за водачите.
Предвижда се при три тежки нарушения на пътя шофьорската книжка на виновника да се отнема и той да се явява отново на изпит. Ако е жив след три тежки нарушения, бих отбелязал. А ето ги и възможните провинения:

- превишена с повече от 50 км скорост над допустимата (само за една седмица - от 16 до 22 април, в цялата страна са установени 26 325 груби превишения на позволената скорост);
- употреба на алкохол;
- употреба на наркотици;
- минаване на червено;
- каране в насрещното;
- участие в гонки;
- каране в аварийната лента;
- отнемане предимството на пешеходец на пешеходна пътека.



За обсъждане са предложени и още мерки: дистанция от 40-60-70 м между автомобилите или 3 секунди време на водача за реакция; повишаване на глобите; по-добра организация за събиране на глобите; въвеждане на електронно досие за всеки автомобил; монтиране на колани в по-старите автобуси; спиране от движение на автомобили, които са дадени за управление на неправоспособни водачи; въвеждане на задължителна 6-месечна гаранция, която занапред автосервизите ще бъдат принудени да дават; задължаване на пияните и дрогираните водачи освен другите наказания да плащат изцяло направените им тестове за алкохол и наркотици; ще бъде подобрен контролът при извършване на технически прегледи; ще се издава шофьорска книжка само на кандидати, завършили Х клас...
Тук ви предлагам от интернет мнения на граждани, запознали се вече с проекта за новия Закон за движение по пътищата:

karabastun - Няма нужда от никакъв нов Закон за движение по пътищата, като няма никакъв реален контрол!
pet fire - Изглежда новия закон не цели намаляване на произшествията по пътищата, а гони осветляване на бизнеса с автосервизи, застраховки, такси. Защо няма нищо за изисквания към качеството на пътищата, дупките и отстраняването им и т.н.
ХМ - кел файда от нов закон.
         милиционерите - старите.
         депутатите - по-зле от старите.
         пътищата - все същите.
         знаците - често направо недомислени, а след пътен ремонт "временните" знаци си стоят с десетилетия...
Роси - Само да не го скопосат така, че още другата седмица да почнат да го ремонтират.
Lz2 - Сега ще приемат такъв закон също като договорите за ЕРП-тата - само от права на държавата и вини на шофьорите.
Тервел - Не могат и не могат да измислят и направят нещо работещо и това си е.
realguru - Нов закон със старите катаджии, дето се крият по храстите, за да глобяват по-дребните нарушители. А като мине някой супер наглец, си извъртат главата настрани - знаят, че него не могат да го глобят.




 Защо е това неверие, защо е този остър тон към властниците?

Много ясно - не години, десетилетия не се вземаха никакви сериозни мерки срещу катастрофите с автомобили и хората напълно се обезсърчиха. Корупцията, безобразните пътища, далаверите с купуването на книжки, смешните присъди за шофьори, убили хора по шосета и на пешеходни пътеки, липсата на ефективен контрол, пълната безпомощност, при която се събират едва 30 процента от глобите, огромният недостиг на камери на опасните места, укриването на катастрофи, причинени от управници и хора с много пари, тежките кусури при обучението на водачите, рекордно старите автомобили, които оглушават с воя си и усмърдяват с вонята си цяла България и тя заради това е наричана "автоморгата на Европа", измамите с вноса от Европа на катастрофирали и бракувани коли, тежките проблеми с фиктивни технически прегледи в някои автосервизи - това е цяла планина от беди.
Но те обясняват 40 на сто от вината за тези 700 убити при катастрофи всяка година. Останалите 60 процента са вина на водачите. И на страхливите управници, които се боят да не би едни драконовски мерки срещу безумията по пътищата на страната да ги катурнат от власт, защото такива мерки ще предизвикат огромното недоволство на шофьорите, а в България те вече са 4,6 милиона души!
И в името на собственото благополучие управниците си затварят очите и се завиват презглава с одеялото. Като за да покажат все пак, че не са пълни безхаберници, на час - по лъжичка, колкото да хвърлят прах в очите, току увеличават някоя и друга от глобите, разбира се, без много файда от това.
Ако ще се вземат драконовски мерки, те трябва да бъдат наложени с желязна ръка:

х Пълна забрана на алкохола и наркотиците, за да спрат веднъж завинаги вечните пазарлъци на пияни и дрогирани шофьори с катаджии и да бъде ликвидирана тази кървава причина за катастрофи. Още при първи случай 5000 до 10 000 лева глоба, конфискуване на автомобила, отнемане на книжката завинаги, съд, затвор.
х Каращите без книжка - 5000 лева глоба, конфискуване на автомобила, 3 до 6 месеца общественополезен труд по пътищата на страната, в "Пирогов", на гробищата, в моргата, в крематориума.
х Причинилите катастрофа и избягали - затвор от 10 до 15 години. Причинили катастрофа с един или няколко убити и избягали от местопроизшествието - доживотен затвор, конфискуване на автомобила и заплащане на "кръвнина".
х Водачи, които участват в гонки по булеварди и шосета, водачи, които карат със 160, 200 и дори 260 км в час по магистрали, водачи, които карат в насрещното движение - конфискуване на автомобила, глоба от 5000 до 10 000 лева, отнемане на книжката завинаги, от 6 до 12 месеца общественополезен труд...
И т. н., и т. н.
Пишман правници и баш специалисти по темата предвиждат ожесточаване на наказанията за причинени тежки катастрофи: при първи случай - еди-какви си, при втори случаи - по-високи, при трети случай - още по-високи. Подиграха ги косвено в сатирично предаване по една от централните телевизии, като разказаха историята с изгорелия наскоро влак и обясниха, че БДЖ ще даде безплатни билети на пътниците, за да се качат на друг влак. "Понеже не са изгорели в този, да поправят "грешката"... в онзи!", осмя ги водещият с черен хумор.
Така и в нашия случай: който кара с 200 км в час в насрещното, който кара пиян, дрогиран, без книжка, участва в гонки или играе на "руска рулетка" (движение в насрещното без никаква видимост, по хълм), трябва да бъде спиран веднага, на мига, с желязна строгост, а не когато при втори или трети случай окъпе шосето в кръв! И това ще бъде кръвта на нищо неподозиращи, невинни хора.
Поради забраната им в Германия очаква се България, автоморгата на Европа, да бъде залята от немски дизелови коли втора употреба. И без това българите карат най-старите автомобили на континента: при средна възраст за Европейския съюз 10,7 години автомобилите у нас са на средна възраст 21 години! И за да получите представа: през 2016 г. в страната са регистрирани 26 000 нови коли и 266 000 - втора употреба. Още: от 4,3 млн. автомобила в края на 2017 г. 1,6 млн. са над 20-годишни.
Шампион е Люксембург - там се карат най-нови коли, средно на 6 години; следват Белгия - 7, Дания, Великобритания и Германия - 8, Франция - 9, Италия - 10, Испания - 11, Португалия и Финландия - 12. Всички други - Чехия, Гърция, Унгария, Румъния, Литва, Латвия, Полша, бавно вървят към нашите "рекорди" по овехтялост, но ние твърдо сме окупирали дъното и десетилетия не мърдаме оттам. Е, с тези съсипани, димящи машини какво да говорим за по-малко катастрофи по пътищата и за повече чистота на въздуха?!
Да, де, но срещу България вече е започната наказателна процедура за недопустимо високи емисии на вредни газове от автомобилите, а София, най-мръсната в това отношение столица в Европа, както и цяла България ще трябва да подменят напълно автомобилния си парк и да се изравнят с екостандартите на най-богатите европейци Евро-5, Евро-6, Евро-6+. Евро-7, най-модерният и най-строгият, ще бъде въведен през 2019 г. Както се казва, мисия невъзможна за нас, мисия в сферата на фантастиката при поразяващата мизерия в страната ни.
Още една наказателна процедура срещу България обаче ще започне и през 2020 г., ако не изпълним директивата на Европейския съюз да намалим наполовина броя на убитите по пътищата. Тук ще посоча за пример Гърция. През 2010 г., съвсем неотдавна, тя оглавява кървавата класация на Европа за смърт по шосетата със 112 убити на 1 милион души. Наша милост тогава е със 105. Силно амбицирани не да се справят, а да се разправят безпощадно със злото, гърците въвеждат тогава революционни, драконовски мерки срещу диващината по пътищата и налагат свиреп контрол за спазването им. Ще повторя още веднъж: СВИРЕП КОНТРОЛ! Защото той решава проблема.
Резултатите направо са смайващи: всяка година броят на убитите намалява и за пет години те от 112 падат на 73 души на 1 милион! 36 на сто намаление!
Там за каране пиян или дрогиран, за български бабаитлъци с безумно превишена скорост, за газ до дупка, за нередовни документи, за неплатени глоби и за всички други нашенски безобразия номерата на колата се свалят на шосето. Бъде ли платена бързо, глобата се намалява с 30 на сто. Не бъде ли - обратното. Опиталият се по ганьовски да предложи подкуп, тръгва  към ареста с белезници на ръцете!
Затуй хилядите български шофьори, които по празници пътуват за Гърция, още като минат границата, се преобразяват: изведнъж стават тихи, кротки, нежни, деликатни, възпитани - да им се ненагледаш. Чули са, милите, че там няма лабаво, че драконовските мерки работят безотказно и гледат по терлици да се промъкнат до гръцкото море, щото иначе...
Наскоро собственикът на голям футболен клуб у нас нарече тероризъм хвърлянето на бомбички от феновете. Това ме подсеща за умните евреи, които съдят виновните за тежки катастрофи... по Закона за тероризма! Докато у нас къде с подкуп, къде с връзки, къде с правни машинации, осъществени от скъпи адвокати, много от виновните се измъкват с условни присъди. И то при убити невинни хора!
И пак за нашите управници - изглежда все по-силният обществен вой срещу лудостта по пътищата малко ги разсъни, накара ги да отметнат одеялото, защото през последната година-две бяха въведени някои по-твърди мерки: ожесточени бяха наказанията за алкохол, за наркотици, за превишена значително скорост, за управление без книжка, за управление на нерегистриран автомобил, за гонки, за каране в насрещното.
Някои нарекоха новите правила драконовски. Нищо подобно - това са полумерки, далеч-далеч от драконовските, но въпреки това посоката е правилна. Даже и те би трябвало да дадат положителен резултат - постепенно, може би по-нататък, все някога...
В това време гузното потулване на бедата, ужасът от революционна промяна в борбата срещу варварството по улици, шосета и магистрали само потвърждава една трагична, зловеща констатация:

"Следвайки днешната философия на страхливи стъпчици и бутафорни наказания за изкореняване на злото, няма ли да пожертваме още хиляди българи при катастрофи по пътищата?
...ще са ни нужни 10, че и 20 години, докато стигнем до безусловно правилното решение - драконовски наказания за безумията. Тогава според специалисти вместо 1061 през 2008 г. и 660 през 2014-а убитите при катастрофи ще бъдат не повече от 200-250 души годишно! Само че кой ще поеме кървавия грях за хилядите загинали, осакатени и ранени през тези 10 или 20 години?"
             ("Кой ще поеме кървавия грях",
               ДУМА, 7.II.2015 г.)



 
Остри възражения при общественото обсъждане

Кой знае защо, а може би знайно защо, за обществено обсъждане на проектозакона за движение по пътищата бе оставено много малко време. Въпреки това вече са получени стотици възражения срещу негови разпореждания:
-    за правилото на десния при кръгово движение;
-    за формулировката за пешеходна пътека;
-    за въвеждане на каски и отразителни жилетки за велосипедистите;
-    за правата на шофьорите инвалиди;
-    за постоянния строг контрол на пътя вместо постоянните показни акции;
-    за задължението в багажника на всяка кола да има вериги...
И т. н., и т. н.



Трета причина за най-масова смърт

Проучване на Световната здравна организация в 178 страни, където живеят 98% от населението на Земята, установява, че всяка година жертви при катастрофи на пътя са 1,2 млн. души, а 50 млн. са ранените! При това прогнозите са страшни - ако не бъдат взети светкавично драконовски мерки, буквално след две години, през  2020 г., се очаква увеличаване на катастрофите с 65 на сто! Така те се превръщат в трета причина за най-масова смърт в света - след инсултите и след СПИН-а.
При 1,2 млн. убити и 50 млн. ранени материалните щети са 518 милиарда долара годишно!



Качеството на водата се влошава

автор:Дума

visibility 733

/ брой: 215

Русия обединява най-големите си петролни компании

автор:Дума

visibility 980

/ брой: 215

Рекорден интерес към търг на "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 807

/ брой: 215

Държавата иска повече права върху "ЛУКойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 1068

/ брой: 215

1500 са руските загуби на ден в Украйна

автор:Дума

visibility 1028

/ брой: 215

СИРИЗА се разцепи

автор:Дума

visibility 812

/ брой: 215

Арестуваха турски журналист за огласена новина

автор:Дума

visibility 892

/ брой: 215

Накратко

автор:Дума

visibility 995

/ брой: 215

Ако няма разум

автор:Ина Михайлова

visibility 1136

/ брой: 215

Задънена улица

автор:Таня Глухчева

visibility 602

/ брой: 215

Равносметката на 35-те години преход

автор:Искра Баева

visibility 722

/ брой: 215

Ще бръкне ли 51-вото НС в кутията на Пандора

visibility 636

/ брой: 215

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ