12 Ноември 2024вторник05:59 ч.

ВРЕМЕТО:

Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри. Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри.

Атанас Пацев, Софийски пейзаж, 1971

Живописни платна на Атанас Пацев и Георги Баев показва галерия "Лоранъ"

/ брой: 199

visibility 1317

Марияна Аврамова
 


Изложбата събира двама автори от едно поколение, със силно присъствие в българското изобразително изкуство от втората половина на ХХ век. Показаните творби, с категоричен живописен изказ, са от две различни частни колекции. В експозиция са седем творби на Атанас Пацев и пет морски пейзажа на Георги Баев. Имена, за които едва ли може да добавим нещо ново, но може да допълним визуалната представа за тях.
Преобладават работите на Пацев, които мощно и неочаквано запълват галерийното пространство. Причината е не само във форматите, а и в монументалното звучене и силните внушения на експресивната му живопис. Авторът прилага необичайни гледни точки и ракурси към фигури и обекти. Преминава осезаемите граници на пространството и се изправя срещу законите на триизмерната реалност. В пейзажите струпва терени, регистри и сгради с криволичещи, начупени линии от сложни цветни мазки. Картината се превръща в истинска подвижна материя. Такива са "Копривщица" и "Пловдив - Стария град".  
Пацев предизвиква сетивата, като пренебрегва пространствените закони. Изписва деформирани, издължени и сплескани фигури, с променени пропорции, които се отразяват като в криво или обърнато огледало. Изгражда формата с насечени, широки мазки от основни цветове и оставя ограждащ цветен акцент. С това се засилва усещането за надскачане на земното и преминаване в друга, чисто авторова реалност. Човешките фигури са изведени до носители на духовни състояния и послания. Примери за това са "Автопортрет", двете работи с название "Портрет" и др.  
В представените работи на Георги Баев виждаме, че той избягва фигуралното и се доближава до абстракцията. В залата картините му са съсредоточени върху една и съща тема - граничната зона между брега и морето, място изменчиво и пълно с бързопреходни състояния. Прави ни свидетели на това как един раздел на пейзажа и еднотипна композиция се превръщат в носител на различни смисли с помощта на художествените средства. Баев достига до пълно пренебрегване на веществеността и материалното. С помощта на близка гама и мощната сила на цвета той постига фин наситен интензивен колорит и съответните внушения.
Събрани заедно, произведенията неволно ни карат да правим съпоставка на живописния език на двамата автори. Показват ни, че дори да са експресивни, те са коренно различни като художествен език и индивидуалност.



Текстът е предоставен от галерия "Лоранъ"



Изложбата живопис на Атанас Пацев (1926-1999) и Георги Баев (1924-2007) може да се разгледа до 24 октомври в галерия "Лоранъ" на ул. "Оборище" 16 в София.


Георги Баев, Пейзаж III, ок. 1990


 

 

Качеството на водата се влошава

автор:Дума

visibility 733

/ брой: 215

Русия обединява най-големите си петролни компании

автор:Дума

visibility 980

/ брой: 215

Рекорден интерес към търг на "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 807

/ брой: 215

Държавата иска повече права върху "ЛУКойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 1068

/ брой: 215

1500 са руските загуби на ден в Украйна

автор:Дума

visibility 1028

/ брой: 215

СИРИЗА се разцепи

автор:Дума

visibility 812

/ брой: 215

Арестуваха турски журналист за огласена новина

автор:Дума

visibility 892

/ брой: 215

Накратко

автор:Дума

visibility 995

/ брой: 215

Ако няма разум

автор:Ина Михайлова

visibility 1136

/ брой: 215

Задънена улица

автор:Таня Глухчева

visibility 602

/ брой: 215

Равносметката на 35-те години преход

автор:Искра Баева

visibility 722

/ брой: 215

Ще бръкне ли 51-вото НС в кутията на Пандора

visibility 636

/ брой: 215

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ