След близо век - накъде?
Бойните пилоти на България празнуват днес
/ брой: 238
Отново е 16 октомври. И е празник.
Празник, който се чества вече 98 години. За по-младите той едва ли означава нещо в забързаните им дни. Но празникът носи своето величие, защото е свързан с бойното кръщение на военната ни авиация, извършено от пилота поручик Радул Милков и наблюдателя поручик Продан Таракчиев. Получават задачата лично от генерал-майор Симеон Янков - началник на Инженерните войски. Двамата излитат от летището в Мустафапаша с биплан "Албатрос". Прелитат над крепостта Одрин, разкриват резервите на турците и хвърлят над гара Караагач две ръчни гранати. Психологическият ефект е извънредно голям. Извършен е
първият боен полет
на младата българска военна авиация.
В Балканската война България за първи път използва самолета за военни цели. За първи път е извършено фоторазузнаване, за първи път се извършва бомбардиране на вражески позиции и обекти, за първи път се извършва бомбардиране на противникова столица, разпространяват се позиви по въздуха. Факт става и първият боен полет на жена. Първите авиационни бомби също са създадени от нас, българите. Цялата европейска военна мисъл внимателно изучава и анализира нашия боен авиационен опит.
Oт 1962 г. 16 октомври е определен за боен празник на българските ВВС.
Днес нито една битка не може да бъде спечелена без авиация, нито една държава не може да се защити без своята авиация, нито една армия не може да се гордее, че е съвременна и модерна без авиация.
Всяка държава, която държи на своя суверенитет, трябва да изгражда структури, които отговарят и за въздушния суверенитет. Държава без въздушен суверенитет имитира държавност. Това го показва целият опит от конфликтите, които са се водили по най-различни причини, независимо дали дадената държава е във военен съюз, или сама решава отбранителните си функции.
Близо век достойно извървян път от бойните ни пилоти. На какво обаче те могат да се надяват в тези вълчи времена?
"Плащаме още три "Кугар"-а, три "Пантер"-а, един "Спартан", 155 единици транспортна техника и спираме дотук", заяви неотдавна на занятие на полигона в Шабла военният министър. "С отпуснатите от правителството на Министерството на отбраната 256 845 175 лв. от централния бюджет ще бъдат финансирани дължимите плащания по международни договори за изпълнение на проекти за модернизация на въоръжените сили. Средствата ще се осигуряват от резерва за непредвидени и неотложни разходи. Ще бъдат създадени условия за извършване на дължими плащания към "Юрокоптер" (Франция), "Аления Аеронаутика" (Италия), "Даймлер" (Германия) и Кралство Белгия за доставка на вертолети, самолети, транспортни средства и кораби за Българската армия".
Толкова. Засега.
А иначе в момента на авиобаза "Граф Игнатиево" се провеждат две съвместни международни учения - "Тракийска есен" и "Тракийска звезда" между нашите и американските ВВС. От наша страна участва всичко налично в българските ВВС - "Пилатус", "Спартан", Су-25, МиГ-29 и МиГ-21, хеликоптери Ми-17 и "Кугър". От страна на американците участват 20 броя F-16, както и военнотранспортни самолети. И както винаги нашите бойни пилоти се представят добре. Въпреки че продължават да летят на 45-годишния ветеран от виетнамската война МиГ-21, въпреки постоянния, хроничен недостиг на гориво и резервни части и неяснота около бъдещето. За разлика от нашите пилоти, дори един летец-запасняк от Националната гвардия на независимо кой американски щат има десетократно повече летателни часове от всеки наш пилот.
Безспорно е, че няма друга професия в света, която да е съизмерима с летателната на тези пилоти. За да се подготви един боен пилот, освен полученото висше летателно-инженерно образование във Военновъздушното училище, са необходими поне от три до пет години усилена летателно-бойна подготовка в бойните части за професионални действия - денем и нощем, в прости и сложни метеорологични условия. Подготовката на такъв пилот струва на държавата не по-малко от 15 млн. лева, а поддържането на равнището на неговата летателно-бойна подготовка в бойната част ежегодно струва около 2,5 млн. лева (по задължителните норми на НАТО).
За 15 години служба в бойната част държавата разходва до 35 млн. лева за един пилот. Безспорно е, че това е най-скъпо струващият на държавата специалист, но и необходим за сигурността на нейните въздушни граници. Неоправдано и дори безумно е да не се отчитат вложените огромни средства в подготовката на бойните реактивни пилоти, защото това е дълготрайна инвестиция за защита на небето на Родината и изпълнение на поетите задължения от Република България към НАТО.
Напоследък поради недостатъчна летателна подготовка и неясно бъдеще относно пенсионирането на тези пилоти само от началото на 2010 г. са напуснали по собствено желание ВВС 25 от тях. За сравнение - от 1 август 1943 до 26 август 1944 г. през Втората световна война бойната ни авиация губи 24 пилоти, посочват от Съюза на летците ветерани в България (СЛВБ).
А иначе първите нови многоцелеви изтребители за българските ВВС ще бъдат доставени през 2014 г. Според военни експерти основният избор ще бъде между трите най-модерни многоцелеви изтребителя - Eurofighter Typhoon, Saab Gripen и F-16. Ако заявлението за доставка през 2014 г. трябва да бъде спазено, то конкурсът трябва да стартира още през 2011 г., за да може да се осигури технологично време за качественото му провеждане, производство на изтребителите и обучението на персонал за тях. През това време ще се разчита на експлоатацията на изтребителите МиГ-29, чиято служба трябва да се застъпи с въвеждането на въоръжение на новите бойни самолети. Все още не е ясно колко и какви (нови или втора ръка) бойни самолети ще търси България за своите ВВС.
Трябва да подпишем двустранни споразумения за Air Policing между България и Румъния и Гърция. А в бъдеще и с други наши съюзници, което ще повиши чувствително ефективността на общите ни усилия. На този етап бойната ни авиация разчита на МиГ-29. Що се отнася до осигуряването на нов тип многоцелеви изтребител, все още сме в периода на оценките, твърди министърът на отбраната Аню Ангелов и допълва, че доставката на новия самолет ще стане след 2014 година.
А дотогава всичко ще си остане по старому. Дано да не стане и по-зле!...