15 Ноември 2024петък03:52 ч.

Практическата философия на Ларошфуко

400 години от рождението на великия мислител

/ брой: 209

автор:Огнян Стамболиев

visibility 3518

Потомък на прочут аристократичен род, засвидетелстван още през Х век, Франсоа дьо Ларошфуко се ражда точно преди четиристотин години, на 15 септември 1613 г., в Париж. Баща му е херцог дьо Марсиак, приближен на крал Луи ХIII. До петнайстата си година Франсоа живее в провинцията, в Ангулем, след което се премества с родителите си в столицата. Така животът му се свързва завинаги с Париж и с кралския двор. А по онова време

животът в двореца е пълен със задкулисни борби

заговори, интриги, светски празненства и празен блясък, което неизменно ще бележи съдбата и творчеството му.

Замъкът Ларошфуко


През младите си години Ларошфуко влиза в партията, или по-точно заговора на враговете на всесилния кардинал Ришельо, т.нар. Фронда, ръководена от принц Дьо Конде. Взема участие в заверата за отвличането на кралицата-майка, която е тиранизирана от кардинала. Фрондата не успява и Ларошфуко е затворен в Бастилията, а след това изселен принудително от Париж. През 1642 г., когато Ришельо умира, а след него - през 1643 г. и Луи ХIII, Ларошфуко е реабилитиран, но влиза в конфликт с новия премиер, кардинал Мазарини. Ларошфуко е нервна и импулсивна натура и преживява доста драматично нещата. Затова след време сам решава да се откаже от светския живот и празния блясък на шумната столица, която го уморява и отегчава.

Заживява усамотено

сред тесен кръг от свои избрани приятели и познати. Това са хора, които споделят неговите духовни интереси в литературата, изкуствата и философията. В този кръг е модно да се съчиняват и разменят максими и размисли. Те се предават от ръка на ръка, четат се, редактират се, коригират се, докато се избистрят и добият окончателния си вид и, разбира се, особения си личен отпечатък.  По този повод Ларошфуко пише до своята приятелка  Мадам дьо Сабле: "Тази мода, на максимите, е същинска зараза, като хремата..."
По това време се сближава с прочутата писателка Мари Мадлен дьо Лафайет (авторката на първия психологически роман във френската литература "Принцеса дьо Клев"). Тази дружба е особено полезна и за двамата. Ларошфуко започва да живее по-спокойно и уравновесено, а приятелката му се научава благодарение на него да преценява по-трезво и обективно нещата от живота и хората. Това е едно сърдечно и интелектуално приятелство - може би най-светлата част от живота на двамата.
Той ми даде своето остроумие, а

аз преобразих сърцето му

ще напише след смъртта му писателката.
И така, след доста години на дълга и непрекъсната работа върху тези кратки текстове, Франсоа дьо Ларошфуко стига до изданието от 1665 година със заглавие "Размишления върху сентенции и морални максими".
Всъщност първото издание излиза анонимно, неподписано от автора, който прилага и предговор към него. Сетне, до 1678 година, книгата бива издадена още пет пъти, при това с огромен успех. И всяка нова редакция е значително по-обширна и богата от предната.
През последните години от живота си философът е преследван от неволи - болести, смъртта на сина си, разочарования от близки хора. Умира на 17 май 1860 г. в Париж, ненавършил 47 години.

Общата нишка в "Максимите"

е идеята, че основните мотиви за всяко наше действие са егоизмът, суетата и личните интереси. Това, разбира се, не е откритие на автора, но за времето е било нещо ново. Книгата се посрещнала, както и днес, като своеобразен наръчник, учебник по практическа психология, разкриваща особеностите (предимно слабостите!) на нашата човешка природа. Ларошфуко е убеден, че не толкова разумът и здравият смисъл, колкото егоизмът, алчността и други пороци ни ръководят в живота. Това, разбира се, е резултат от личния му опит, от неговото участие в светския живот.
Максимите са блестящо замислени и написани афоризми, които, както писа неговият първи български преводач акад. Михаил Арнаудов: "...осветляват с магическа бързина и в сполучливи формули тъмните глъбини на духа и моралната стойност на човешките дела". При това на изящен френски език,

достоен за перото на класиците

Расин, Корней, Молиер.
След Ларошфуко великата френска литература ни дари с още един забележителен мислител и есеист от неговия ранг - Вовнарг (1715-1746). Живял само 31 години, но тихо и усамотено, сред лишения и болести, той ни остави максими, които са доста по-оптимистични от тези на скептика и мизантропа Ларошфуко. И ако Вовнарг е "любвеобилен и снизходителен оптимист, който държи не толкова на разума, колкото на чувствата, то Ларошфуко анализира строго и хладно", писа акад. Арнаудов.


ЛАРОШФУКО - ИЗ "МАКСИМИ И РАЗМИСЛИ"


Нашите добродетели са най-често прикрити пороци.

  •  

Ако нямахме самите ние недостатъци, не бихме изпитвали толкова радост, когато ги откриваме у другите.

  •  

Нашата завист трае винаги по-дълго от щастието на тези, на които завиждаме.

  •  

Старците обичат да дават добри наставления, за да се утешат, че не могат да дават вече лоши примери.

  •  

Признаваме малките си недостатъци, само за да убедим хората, че нямаме по-големи.

  •  

Всяка страст ни подтиква към грешки, но към най-глупавите ни подтиква любовта.

  •  

Любовниците никога не скучаят един с друг, защото през цялото време говорят за себе си.

  •  

В първите си страсти жените обичат любовника; в следващите обичат любовта.

  •  

Истинската любов е като вярата в призраци: всички говорят за тях, но малцина са ги виждали.

  •  

Ако се съди за любовта по повечето от нейните резултати, тя прилича повече на омразата, отколкото на приятелството.

  •  

Когато обичаме много, трудно е да познаем дали са престанали да ни обичат.

  •  

Човек никога не е тъй щастлив, нито тъй нещастен, както си въобразява.

  •  

Ако другите знаеха подбудите ни, често щяхме да се срамуваме и от най-благородните си постъпки.

  •  

Ако има нещо, което често ни пречи да се отдадем само на един порок, то е, че притежаваме много пороци.

  •  

В тона на гласа, в очите и в общия израз се съдържа не по-малко красноречие, отколкото в подбора на думите.

  •  

Когато глупакът ни похвали, той вече не ни се вижда толкова глупав.

  •  

Трябва да си много умен, за да умееш да не показваш своето умствено превъзходство.

  •  

Много по-полезно е да се изучават не книгите, а хората.

  •  

Силите ни винаги са достатъчни, за да понесем нещастието на ближния.

  •  

За да станеш велик човек, трябва да можеш майсторски да се ползваш от всичко, което предлага съдбата.
 

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 561

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 520

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 612

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 615

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 516

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 627

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ