14 Ноември 2024четвъртък14:59 ч.

Мати Пинкас живя щастливо и пълноценно

Оперната и концертна изпълнителка винаги получаваше високи оценки от критиката и публиката

/ брой: 261

автор:Огнян Стамболиев

visibility 3080

Името на Мати Пинкас (1921-2016) е свързано с един от най-силните периоди от историята на националната ни оперна сцена - от началото на петдесетте до края на седемдесетте години на миналото столетие. Време, когато репертоарът бе изключително богат, спектакли имаше всеки ден и най-главното - нивото им беше високо, а залата винаги пълна. Време на подем, на творчески кипеж, на изграждане на силен ансамблов театър, което може определено да се каже и за днешния ден на Софийската опера, сега сред малкото наши културни институти, които въпреки трудностите и кризата продължават успешно своите търсения.
Мати Пинкас е родена на 11 август 1921 г. под знака на Лъва в София, в еврейско семейство. Родителите й са образовани хора, с пиетет към изкуствата. Баща й умира млад. Семейството живее трудно и бедно. Майка й, културна, високообразована жена, я въвежда в прекрасния свят на музиката. Четиринайсетгодишна я завежда при голямата певица Христина Морфова, която одобрява гласовите й данни и природната й музикалност и обещава след мутацията да я вземе за своя безплатна ученичка. Но през 1936 г. Морфова загива при автомобилна катастрофа и Мати Пинкас започва да взема уроци при Людмила Прокопова. След като завършва гимназията, по време на войната Мати Пинкас се включва активно в антифашистката борба, член е на младежка бойна група. През зимата на 1943 г. става провал, осъдена е от военно-полеви съд на смърт. Успява да избяга в Пловдив, а след това и в Панагюрище. След 1944 г. се завръща в София и завършва образованието си в Музикалната академия. През 1947 г. е вече солист на Ансамбъла на МВР, след три години се явява на коркурс и става стажант-солистка и на Софийската народна опера. Първата й роля е Ксения от "Борис Годунов", следвана от Барбарина в "Сватбата на Фигаро" от Моцарт и Микаела от "Кармен" на Бизе. Ръководството на операта решава, че ще бъде необходима за състава, оценява голямата й музикалност и качествата на гласа й - добре школуван лиричен сопран с приятен тембър, пробивен, полетен. Така се утвърждава в силната трупа, в която има немалко талантливи млади певици-сопрани като: Катя Попова, Райна Михайлова, Лиляна Барева, Надя Шаркова, Катя Георгиева...
През 1958-1959 г. специализира в Болшой театър, където има шанса да работи с големи режисьори и диригенти като Покровски, Хайкин, Ермлер, Анисимов, Акулов, да подготви нови роли, да усъвършенства пеенето си. За 27 години на сцената Мати Пинкас се превъплъщава с успех в 45 роли от класическия и съвременния репертоар - от български, славянски и западни автори. Репертоарният й диапазон е наистина впечатляващ - от Глук и Хендел през Моцарт и Бетовен, Верди и Чайковски до Прокофиев и Пуленк. Трудно е да се отделят най-силните й роли, но все пак могат да се споменат: Микаела, Настя от "Семейството на Тарас" на Кабалевски, Марцелина от "Фиделио", Лаурета от "Джани Скики", Памина от "Вълшебната флейта", Маргарита от "Фауст", Жената от "Човешкият глас" на Пуленк. На сцената е изнесла близо хиляда спектакъла. А на концертния подиум изявите й са може би повече.
Мати Пинкас е една от водещите български камерни певици. Много от изпълненията й, особено на френски автори, могат да се приемат като еталонни - песните и циклите на Морис Равел, Габриел Форе, Клод Дебюси, Франсис Пуленк. Незабравими ще останат концертите и във вече несъществуващата камерна зала "Славейков" на едноименния площад. През 50-те и 60-те години гостува с успех като оперна и концертна изпълнителка в много страни на Европа и винаги получаваше високата оценка на критиката и публиката. Още като солистка в операта Мати Пинкас започна да работи и като вокален педагог. Нейната отлична школа и дарбата й да преподава дадоха отлични плодове. След като се пенсионира в консерваторията, тя замина за Испания, където продължи да преподава на студенти от тази и от редица други европейски страни, като си извоюва и там името на голям вокален педагог. Почина на 18 август т.г., като ни остави и своите прекрасни записи на оперна и камерна музика в БНР.


Мати Пинкас

Юбилей на Мати Пинкас в НДК заедно с нейни ученици

ГЕРБ съгласни с левицата за отлагане на скъпия ток

автор:Дума

visibility 153

/ брой: 218

Синдикатите са против промени в механизма за минималната заплата

автор:Дума

visibility 159

/ брой: 218

Средната заплата в София е 3128 лв., а в Смолян - под 1600 лв.

автор:Дума

visibility 160

/ брой: 218

Не се поддавам на натиск, без значение откъде идва

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 218

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 161

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 151

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 150

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 144

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 143

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 112

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 146

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 149

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 137

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 172

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ