13 Ноември 2024сряда19:37 ч.

Акценти

Бедните плащат повече за въглеродни емисии

България е с най-несправедливо разпределяне на тежестта, показва анализ на МВФ

/ брой: 192

автор:Дума

visibility 3037

Бедните домакинства в Германия и Франция плащат до 2 долара повече за тон емитиран въглероден диоксид, отколкото техните сънародници с по-високи доходи. Това е така, защото продуктите и услугите, които по-богатите хора е по-вероятно да консумират – като вносни стоки и пътувания извън Европейския съюз – са освободени от ценообразуването на въглеродните емисии. С други думи, ценообразуването на въглеродните емисии е регресивно, което означава, че бедните плащат пропорционално повече от богатите като дял от доходите си.
В блога си Международният валутен фонд представя свое изследване, което показва, че коригирането на това изкривяване, с други думи, изравняването на цените на въглеродните емисии в страните, ще разпредели икономическата тежест от намаляването на емисиите по-равномерно между домакинствата и ще облекчи тежестта върху по-бедните европейци.
Това не е само социално справедлива цел. Това би било и икономически по-ефективно, като ще гарантира, че първо се прилагат по-евтини опции за намаляване на емисиите, което ще намали разходите за постигане на целите за емисии на европейските държави. Освен това ще разпредели разходите за намаляване на емисиите между фирми, сектори и държави.
Средното домакинство с най-високи доходи в Европа е платило около 10,75 долара за тон въглероден диоксид през 2020 г. Както показва графиката на седмицата на МВФ, домакинствата с най-ниски доходи плащат средно 1,25 долара повече. Тази разлика нараства до $1,75 и $2 в страни като Германия и Франция и $5 в България.
Уеднаквяването на цените на въглеродните емисии в рамките на държавите и още по-добре - между държавите, би помогнало за изравняване на тежестта от намаляване на емисиите на парникови газове в страните от ЕС.
Всъщност глобалната цена би била най-ефективна в това отношение, тъй като би повишила цените на въглеродните емисии, включени във вноса на домакинствата в ЕС. Тъй като подобна схема би предполагала и големи разлики в тежестите между страните, една възможна алтернатива е предложението на МВФ за минимална цена на въглеродните емисии, което би могло да насърчи икономическата ефективност. Продължаващото разширяване на ценообразуването на въглеродните емисии към автомобилния транспорт и горивата за отопление също трябва да направи ценообразуването на въглеродните емисии по-малко регресивно, сочат изчисленията на експертите от МВФ.
Икономиките на ЕС вероятно ще останат по-отворени и ще прилагат по-високи цени на въглеродните емисии от техните търговски партньори. Така че приходите от ценообразуването на вътрешните въглеродни емисии ще продължат да надвишават разходите за ценообразуване на въглеродните емисии, включени в пакетите за потребление на европейските домакинства. Това би трябвало да позволи облекчаване на тежестта на цените на въглеродните емисии върху домакинствата с по-ниски доходи, прогнозират от МВФ.

Икономически живот


Ново изследване за енергийната бедност:
В търсене на правилния показател за измерване

Институт за енергиен мениджмънт

Въпросът за енергийната бедност се превърна в ключов политически приоритет и често предмет на различни изследвания, предвид стремежа на ЕС към справедлив зелен преход и несигурността на енергийния пазар през последните няколко години. Енергийната бедност може да бъде измерена по различни начини, но нейното измерване е предизвикателство за формулиране на политиката и действията за справяне с нея.
Последното публикувано по тази тема проучване на JRC изследва четири основни показателя за енергийна бедност, за да разбере разпределението и социално-икономическите профили на „енергийно бедните“ в ЕС. Констатациите подчертават полезността на използването на набор от различни показатели за представяне на картина на енергийната бедност.
Регламентът за Социалния фонд за климата и преразгледаната Директива за енергийната ефективност определят енергийната бедност като липса на достъп на домакинствата до основни енергийни услуги, като отопление, топла вода, охлаждане, осветление и енергия за захранване на уреди. Според Препоръката на ЕК относно енергийната бедност тя е многоизмерно явление, обусловено от три основни причини, а именно - високи енергийни разходи в съотношение с бюджета на домакинството, общо ниско равнище на доходите и ниски енергийни характеристики на сградите.
В проучването се използват два вида показатели:
- базирани на разходите;
- базирани на консенсусния подход.
Индикаторите, базирани на разходите, се изчисляват с помощта на парични стойности: индикаторът 2М се изчислява като част от домакинствата, чийто дял на разходите за енергия в доходите е над два пъти по-голям от националната медиана (индикатор 2М), т.е. разходите за енергия представляват висок дял от разходите. Докато индикаторът М/2?? (ниски абсолютни разходи за енергия) се изчислява като част от домакинствата, чиито разходи за енергия са под националната медиана за потребление на енергия.
Вместо това показателите на „консенсусния подход“ се основават на самооценка на жилищните условия: делът на хората, които поддържат жилището си достатъчно топло (показател AW), и тези, които имат просрочени сметки за комунални услуги (UB).
Анализът показва, че четирите разгледани показателя за енергийна бедност се припокриват в много малка степен. Това обяснява защо поне 40% от населението на ЕС (около 180 млн. граждани) ще бъде класифицирано като „енергийно бедно“, ако се следва обединяващ подход, при който някой е енергийно беден по поне един показател.
От друга страна, „подходът на пресичане“, при който беден е този, който отговаря на условието за бедност едновременно по четирите показателя – би довел до много нисък процент на енергийна бедност от 0,3% от населението на ЕС, т.е. около 330 хил. души.
Извършеният обобщен анализ показва, че между 8% (при използване на консенсусни показатели) и 16% (при използване на показатели, основани на разходите) от населението на ЕС може да бъде класифицирано като енергийно бедно.
Образованието и заетостта оказват значително въздействие върху енергийната бедност, тъй като по-високият процент на възрастни с работа или по-високото ниво на образование могат леко да намалят риска от енергийна бедност. Прави впечатление, че около 30% от енергийно бедните домакинства са и с ниски доходи, като попадат под прага на бедността. Проучването разкрива също, че домакинствата със средни доходи са изправени пред сравнително висока честота на енергийна бедност, така че тя не засяга само лицата с ниски доходи.
Енергийната бедност също така показва значителни различия между страните от ЕС, тъй като тя се влияе от много разнородни национални особености, включително географско положение, природни ресурси, климат, инфраструктура, национални публични политики и др. Освен това културните аспекти могат да обяснят различията в самооценката на условията на енергийни ограничения. Например в Гърция и България близо 30% от населението е енергийно бедно по поне два показателя, докато в западните и северните страни от ЕС този показател спада под 5%. Освен това разликите в равнищата на енергийна бедност в страните от ЕС са много по-големи, когато се използват субективни показатели. Например, показателите за AW-бедност, които измерват невъзможността за адекватно отопление на дома, варират между почти нула в Швеция и Люксембург до около 40% в България.
Всички тези особености при измерването на енергийната бедност подчертава значението на адаптирани политически мерки, които отчитат националния контекст и различията в отделните държави по отношение на равнището на доходите, цените на енергията или инвестициите в енергиен капитал (т.е. ефективни уреди, изолация и др.). Резултатите показват, че е необходимо внимателно да се обмисли кой е най-подходящият показател за сравнения между отделните държави.

3е news

Левите се опасяват от катастрофа с Бюджет 2025

автор:Дума

visibility 651

/ брой: 217

КЗК се захвана с електронните ваучери за храна

автор:Дума

visibility 567

/ брой: 217

ТЕЦ "Марица изток 2" пусна 6 енергоблока

автор:Дума

visibility 512

/ брой: 217

Бизнесът очаква срив на поръчките и ръст на инфлацията

автор:Дума

visibility 540

/ брой: 217

1000 дни от началото на войната в Украйна

автор:Дума

visibility 655

/ брой: 217

Включиха РСМ в карта на Велика Сърбия

автор:Дума

visibility 616

/ брой: 217

Грузия отива на нови избори?

автор:Дума

visibility 560

/ брой: 217

И Нидерландия с контрол по сухопътните си граници

автор:Дума

visibility 633

/ брой: 217

Пълен софийски провал

автор:Александър Симов

visibility 621

/ брой: 217

"Сребърни чучулиги" и "Альоша" отново звучаха в София

автор:Боян Бойчев

visibility 625

/ брой: 217

Събитие в енергетиката

visibility 714

/ брой: 217

Краят на глобализма

автор:Таня Глухчева

visibility 620

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ